Eerder werd al bekendgemaakt dat de fabrieken minimaal 21 dagen hun duren moesten sluiten. Op die manier wilde de F1-organisatie inspelen op de coronacrisis en het restant van het seizoen. De verplichte zomerstop kwam reeds te vervallen en de teams konden hun kosten tijdens de crisis verlagen. De F1-organisatie verlengde de verplichte fabriekssluiting met nog eens 14 dagen. Tijdens de verplichte sluiting mogen de teams geen gebruik maken van faciliteiten zoals R&D, simulatoren en windtunnel. Daarnaast mogen er geen onderdelen gefabriceerd worden en mogen motorleveranciers niet werken aan de ontwikkeling van de power unit. Ferrari sloot bijna drie weken geleden als eerste haar deuren en zou oorspronkelijk op 8 april haar werkzaamheden weer mogen hervatten. Nu is dat uitgesteld tot en met 22 april. Daarbij zijn de teams bovendien nog afhankelijk van de regelgeving in het land waarin ze gevestigd zijn. Deze loopt uiteen - zo mogen in Italië fabrieken niet open zijn, terwijl dit in Groot-Brittannië onder bepaalde voorwaarden wel mag. Tijdens een teleconference tussen de F1-organisatie, FIA en de teams kwam men tot dit besluit, dat vervolgens goedgekeurd is door de World Motor Sport Council. In het kader van de coronacrisis en het F1-seizoen gaan betrokken partijen frequent met elkaar in gesprek. Daarbij hebben de teams de FIA en Liberty Media carte blanche gegeven om de F1-kalender rigoureus te wijzigen mocht dit noodzakelijk zijn. Tevens worden maatregelen besproken zoals racen zonder publiek, of het houden van meerdere races op een en hetzelfde circuit.
Meest gelezen