Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Ontwikkelingsrace van Honda brengt diverse motorproblemen met zich mee

De ontwikkeling van de Honda-motor gaat de laatste paar races niet zonder slag of stoot. Met name de software van de Japanse krachtbron zorgde voor diverse problemen.

Motorleverancier Honda maakt een stormachtige ontwikkeling door, maar stuit daarbij de laatste races op meerdere problemen, iets dat Max Verstappen aan den lijve ondervond. Een groot deel van deze problemen is te wijten te zijn aan de inhaalrace van Honda. Startprobleem Wie de starts van Max Verstappen dit jaar analyseert valt direct een ding op: de coureur wint geen plaatsen meer, sterker hij verliest frequent plaatsen. Bij een cleane start is het knokken voor positiebehoud, maar diverse malen ging de start ook compleet verkeerd. In Oostenrijk, Duitsland en België verloor de Red Bull-coureur veel plaatsen. Het issue met de motor is een softwaretechnisch probleem dat ontstaat op het moment dat de coureur de koppeling op laat komen op het moment dat de startlichten uitgaan. Precies op het moment dat de koppeling aan moet grijpen en Verstappen van zijn plaats moet schieten ging het in een aantal starts mis. In Oostenrijk zakte de toeren weg, waardoor de motor in anti-stall schoot, daar waar er in Duitsland en Oostenrijk veel teveel wielspin was. Kwalificatiemodus "Losing power!", is de meest gehoorde kreet van Verstappen tijdens recente kwalificaties. Ook op Monza ging het voor de Red Bull-coureur mis tijdens zijn snelle ronde. De software van de Honda-motor greep in waardoor de motor in een noodloop schoot, met als gevolg dat de coureur onverrichter zake terug kon keren naar de pitbox. Verstappen legde aan RacingNews365 uit wat het probleem was: "Het betreft een veiligheidsinstelling. Als je de motor in de kwalificatiestand zet dan gaat dat soms even niet goed en moet je de motor kalibreren." De coureur pleit ervoor dat Honda meer risico's neemt: "Ik denk dat we soms wat te veilig bezig zijn. Als er een paar dingen in de motor richting de limiet lopen denkt deze 'ho, stop!'. Bij andere motoren is dat wat minder snel het geval. Anderzijds hebben we daardoor ook nog geen grote problemen gehad met de motor. Maar, ik denk dat we soms wel wat meer risico mogen nemen met de motor." Ondanks het wisselen naar de nieuwe spec 4-motor van Honda was het probleem niet opgelost. Honda zal er alles aan doen om het probleem op te lossen voor de zeer belangrijke kwalificatie voor de Grand Prix van Singapore. Op het stratencircuit is de kwalificatie zeer bepalend voor de race-uitslag

Topsnelheid en toeren Daar waar iedereen verwacht had dat Max Verstappen tijdens de Italiaanse Grand Prix makkelijk naar voren zou rijden, bleek dit in de praktijk lastiger dan gedacht. De achtste plaats was uiteindelijk het maximaal haalbare, terwijl de racepace van de Red Bull zeer goed was. Het probleem schuilde hem erin dat de Honda-motor diverse malen kuren kende, iets dat ook tijdens de kwalificatie optrad. Sensoren in de motor zorgden ervoor dat het maximale toerental begrensd werd, waardoor de topsnelheid tijdens het slipstreamen op de rechte stukken te laag was. Als gevolg hiervan kwam Verstappen niet voorbij aan de Racing Point van Sergio Perez. Honda verwacht dat dit probleem opgelost is voor volgende Grand Prix. Levensduur van de motor Formule 1-teams mogen per seizoen strafloos maximaal drie motoren inzetten, iets dat voor Honda niet realiseerbaar is. Verstappen is bezig aan zijn vierde krachtbron en met nog zeven races te gaan lijkt een volgende gridstraf onvermijdelijk. De Honda-motor gaat maximaal vier tot vijf races mee, waardoor een vijfde exemplaar noodzakelijk is. Achter de schermen wordt al gesproken over de introductie van een spec 5-motor met het oog op de Japanse Grand Prix. Het probleem daarbij is dat er dan wederom een gridstraf volgt, die Honda nooit voor eigen publiek wil nemen. Een optie is dat Toro Rosso en Red Bull in Rusland nogmaals een gridstraf incasseren, om zo met een verse motor aan het weekend op Suzuka te kunnen beginnen. Met het oog op kansrijke races als Japan, Mexico, Amerika en Brazilië die elkaar direct opvolgen, is een gridstraf daar het minst gewend. Leerjaar voor 2020? In de Formule 1 bestaan leerjaren eigenlijk niet meer en Honda is bezig aan haar vijfde seizoen sinds de terugkeer in de koningsklasse van de autosport. Het huwelijk tussen Red Bull en Honda is weliswaar nieuw en het team heeft Honda in 2019 een vrijbrief gegeven om versneld te ontwikkelen, waarbij het gridstraffen voor lief neemt. Dit alles met het oog op 2020 waarin Red Bull met Verstappen wil strijden om de wereldtitel. Dat jaar moet Honda op volle oorlogssterkte zijn, waarbij het qua vermogen en betrouwbaarheid op moet kunnen boksen tegen Mercedes en Ferrari. Luister nu de nieuwste Formule 1-podcast van RacingNews365, met Tom Coronel, Jeroen van Inkel en Joe van Burik.

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Red Bull Jos Verstappen spreekt zich over vriendschap tussen Max en Norris