Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr
  • 1 BOT LAP 51
  • 2 HAM + 1.524
  • 3 VET + 11.739
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 BOT + 3.658
  • 3 VER + 4.696
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
  • 1 HAM LAP 78
  • 2 VET + 2.602
  • 3 BOT + 3.162
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 VET + 3.658
  • 3 LEC + 4.696
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
  • 1 HAM LAP 53
  • 2 BOT + 18.056
  • 3 LEC + 18.985
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
  • 1 VER LAP 71
  • 2 LEC + 2.724
  • 3 BOT + 18.960
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 BOT + 24.928
  • 3 LEC + 30.117
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
  • 1 VER LAP 64
  • 2 VET + 7.333
  • 3 KVY + 8.305
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 VER + 17.796
  • 3 VET + 61.433
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
  • 1 LEC LAP 44
  • 2 HAM + 0.981
  • 3 BOT + 12.585
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
  • 1 LEC LAP 53
  • 2 BOT + 0.835
  • 3 HAM + 35.199
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep

F1-stand

  • 1 HAM 284
  • 2 BOT 221
  • 3 VER 185
VT1 vr 20 sep 10:30 12:00
VT2 vr 20 sep 14:30 16:00
VT3 za 21 sep 12:00 13:00
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Singapore
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Honda

Ontwikkelingsrace van Honda brengt diverse motorproblemen met zich mee

De ontwikkeling van de Honda-motor gaat de laatste paar races niet zonder slag of stoot. Met name de software van de Japanse krachtbron zorgde voor diverse problemen.

Analyse
Naar nieuwsoverzicht © RedBull

Motorleverancier Honda maakt een stormachtige ontwikkeling door, maar stuit daarbij de laatste races op meerdere problemen, iets dat Max Verstappen aan den lijve ondervond. Een groot deel van deze problemen is te wijten te zijn aan de inhaalrace van Honda.

Startprobleem
Wie de starts van Max Verstappen dit jaar analyseert valt direct een ding op: de coureur wint geen plaatsen meer, sterker hij verliest frequent plaatsen. Bij een cleane start is het knokken voor positiebehoud, maar diverse malen ging de start ook compleet verkeerd. In Oostenrijk, Duitsland en België verloor de Red Bull-coureur veel plaatsen.

Het issue met de motor is een softwaretechnisch probleem dat ontstaat op het moment dat de coureur de koppeling op laat komen op het moment dat de startlichten uitgaan. Precies op het moment dat de koppeling aan moet grijpen en Verstappen van zijn plaats moet schieten ging het in een aantal starts mis. In Oostenrijk zakte de toeren weg, waardoor de motor in anti-stall schoot, daar waar er in Duitsland en Oostenrijk veel teveel wielspin was.

Kwalificatiemodus
"Losing power!", is de meest gehoorde kreet van Verstappen tijdens recente kwalificaties. Ook op Monza ging het voor de Red Bull-coureur mis tijdens zijn snelle ronde. De software van de Honda-motor greep in waardoor de motor in een noodloop schoot, met als gevolg dat de coureur onverrichter zake terug kon keren naar de pitbox.

Verstappen legde aan RacingNews365 uit wat het probleem was: "Het betreft een veiligheidsinstelling. Als je de motor in de kwalificatiestand zet dan gaat dat soms even niet goed en moet je de motor kalibreren."

De coureur pleit ervoor dat Honda meer risico's neemt: "Ik denk dat we soms wat te veilig bezig zijn. Als er een paar dingen in de motor richting de limiet lopen denkt deze 'ho, stop!'. Bij andere motoren is dat wat minder snel het geval. Anderzijds hebben we daardoor ook nog geen grote problemen gehad met de motor. Maar, ik denk dat we soms wel wat meer risico mogen nemen met de motor."

Ondanks het wisselen naar de nieuwe spec 4-motor van Honda was het probleem niet opgelost. Honda zal er alles aan doen om het probleem op te lossen voor de zeer belangrijke kwalificatie voor de Grand Prix van Singapore. Op het stratencircuit is de kwalificatie zeer bepalend voor de race-uitslag

			© Getty Images/Red Bull Contentpool
	© Getty Images/Red Bull Contentpool

Topsnelheid en toeren
Daar waar iedereen verwacht had dat Max Verstappen tijdens de Italiaanse Grand Prix makkelijk naar voren zou rijden, bleek dit in de praktijk lastiger dan gedacht. De achtste plaats was uiteindelijk het maximaal haalbare, terwijl de racepace van de Red Bull zeer goed was.

Het probleem schuilde hem erin dat de Honda-motor diverse malen kuren kende, iets dat ook tijdens de kwalificatie optrad. Sensoren in de motor zorgden ervoor dat het maximale toerental begrensd werd, waardoor de topsnelheid tijdens het slipstreamen op de rechte stukken te laag was. Als gevolg hiervan kwam Verstappen niet voorbij aan de Racing Point van Sergio Perez. Honda verwacht dat dit probleem opgelost is voor volgende Grand Prix.

Levensduur van de motor
Formule 1-teams mogen per seizoen strafloos maximaal drie motoren inzetten, iets dat voor Honda niet realiseerbaar is. Verstappen is bezig aan zijn vierde krachtbron en met nog zeven races te gaan lijkt een volgende gridstraf onvermijdelijk. De Honda-motor gaat maximaal vier tot vijf races mee, waardoor een vijfde exemplaar noodzakelijk is.

Achter de schermen wordt al gesproken over de introductie van een spec 5-motor met het oog op de Japanse Grand Prix. Het probleem daarbij is dat er dan wederom een gridstraf volgt, die Honda nooit voor eigen publiek wil nemen. Een optie is dat Toro Rosso en Red Bull in Rusland nogmaals een gridstraf incasseren, om zo met een verse motor aan het weekend op Suzuka te kunnen beginnen.

Met het oog op kansrijke races als Japan, Mexico, Amerika en Brazilië die elkaar direct opvolgen, is een gridstraf daar het minst gewend.

Leerjaar voor 2020?
In de Formule 1 bestaan leerjaren eigenlijk niet meer en Honda is bezig aan haar vijfde seizoen sinds de terugkeer in de koningsklasse van de autosport. Het huwelijk tussen Red Bull en Honda is weliswaar nieuw en het team heeft Honda in 2019 een vrijbrief gegeven om versneld te ontwikkelen, waarbij het gridstraffen voor lief neemt. Dit alles met het oog op 2020 waarin Red Bull met Verstappen wil strijden om de wereldtitel. Dat jaar moet Honda op volle oorlogssterkte zijn, waarbij het qua vermogen en betrouwbaarheid op moet kunnen boksen tegen Mercedes en Ferrari.

Luister nu de nieuwste Formule 1-podcast van RacingNews365, met Tom Coronel, Jeroen van Inkel en Joe van Burik.

18 reacties

    Interview Shell verantwoordelijk voor 21 procent van vermogenswinst Ferrari