Max Verstappen was na afloop van de Grand Prix van Stiermarken duidelijk in zijn oordeel. We komen snelheid te kort , liet hij meermaals optekenen tegenover de media. De Honda-motor lijkt inderdaad niet de gewenste grote stap te hebben gemaakt als in de aanloop naar het seizoen was gehoopt door Red Bull. Tijdens de eerste Grand Prix van Oostenrijk bleef die achterstand in vermogen nog enigszins onopgemerkt door toedoen van het warme weer tijdens de vrije trainingen, de balansproblemen van Verstappen tijdens de kwalificatie en het vroege uitvallen van de Nederlander tijdens de race - alsmede de sensorproblemen van concurrent Mercedes tijdens de race. Gedurende het tweede raceweekend op de Red Bull Ring werd het echter snel duidelijk dat Honda inderdaad te kort kwam ten opzichte van Mercedes. Niet alleen komt de krachtbron van Japanse makelij vermogen te kort, zoals ook al bleek uit eerdere analyses en opmerkingen van Red Bull-adviseur Helmut Marko , ook blijkt de Honda-krachtbron van 2020 minder efficiënt dan die van concurrent Mercedes.
De drie punten waarop Honda tekortkomt
Qua motorvermogen zou Honda volgens de Italiaanse tak van Motorsport zo'n 20 pk tekort komen op Mercedes. Dit resulteert in een tijdverlies van enkele tienden per ronde. Daarnaast lijkt er ook een verschil te zijn in de kracht van de party modus tijdens de kwalificatie. Mercedes-teambaas Toto Wolff liet zich eerder ten overstaan van RacingNews365 al ontvallen dat hij zeer onder de indruk was van de wijze waarop de motor gedurende de kwalificatie steeds verder 'opgevoerd' kon worden. Motorvermogen is echter niet de enige tekortkoming van Honda. De Japanners kampten op de Red Bull Ring met een probleem met het ERS-systeem dat minder effectief was dan dat van concurrent Mercedes. Hierdoor kreeg Verstappen minder lang de extra 160 pk's tot zijn beschikking tijdens een ronde. Mercedes beschikt al jaren over de beste power unit van het veld. Vermogen is een aspect, efficiency en betrouwbaarheid zijn twee andere zeer belangrijke aspecten. Op beide aspecten scoort de Duitse motorleverancier uitstekend. Dit levert direct voordelen op voor Hamilton en Bottas. Ze kunnen met minder brandstof aan boord de race uitrijden en minder gewicht aan boord betekent directe tijdwinst. Iedere 10 kilogram scheelt, afhankelijk van de lengte en type circuit drie tot vier tienden per ronde. Daarbij komt dat Verstappen in Oostenrijk ook nog eens brandstof moest sparen volgens het Italiaanse medium. Iets dat Ferrari de afgelopen jaren ook frequent moest doen. Vanzelfsprekend kost brandstofsparen rondetijd. Mercedes ligt qua vermogen, hybride systemen en brandstofverbruik/efficiency voor op Honda.
Meest gelezen