Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 03 jul - zo 05 jul
  • 1 BOT LAP 71
  • 2 LEC + 2.700
  • 3 NOR + 5.491
aut
vr 10 jul - zo 12 jul
  • 1 HAM LAP 71
  • 2 BOT + 13.719
  • 3 VER + 33.698
aut
hun
vr 17 jul - zo 19 jul
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 VER + 8.702
  • 3 BOT + 9.452
aut
gbr
vr 31 jul - zo 02 aug
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 VER + 5.856
  • 3 LEC + 18.474
hun
gbr
vr 07 aug - zo 09 aug

Tweede vrije training

  • 1 HAM 1:25.606
  • 2 BOT 1:25.782
  • 3 RIC 1:26.421
VT3 za 08 aug 12:00 13:00
Quali za 08 aug 15:00 16:00
Race zo 09 aug 15:10 17:10
gbr
esp
vr 14 aug - zo 16 aug
Quali za 15 aug 15:00 16:00
Race zo 16 aug 15:10 17:10
gbr
bel
vr 28 aug - zo 30 aug
Quali za 29 aug 15:00 16:00
Race zo 30 aug 15:10 17:10
esp
ita
vr 04 sep - zo 06 sep
Quali za 05 sep 15:00 16:00
Race zo 06 sep 15:10 17:10
bel
ita
vr 11 sep - zo 13 sep
Quali za 12 sep 15:00 16:00
Race zo 13 sep 15:10 17:10
ita
rus
vr 25 sep - zo 27 sep
Quali za 26 sep 14:00 15:00
Race zo 27 sep 13:10 15:10
ita
deu
vr 09 okt - zo 11 okt
Quali za 10 okt 15:00 16:00
Race zo 11 okt 15:10 17:10
rus
por
vr 23 okt - zo 25 okt
Quali za 24 okt 15:00 16:00
Race zo 25 okt 15:10 17:10
deu
ita
za 31 okt - zo 01 nov
Quali za 31 okt 14:00 15:00
Race zo 01 nov 13:10 15:10
por
gbr Uitslag VT2
Start GP Groot-Brittannië (2)
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Honda

Op deze gebieden komt de Honda-motor tekort ten opzichte van Mercedes

Honda is in de winter hard aan de slag geweest om het gat met Mercedes te dichten. Na de eerste twee races van het seizoen kan echter de conclusie worden getrokken dat Max Verstappen nog steeds motorvermogen tekort komt ten opzichte van de Mercedes-coureurs. Uit een analyse blijkt daarnaast dat de Duitsers ook nog eens een zuinigere power-unit tot hun beschikking hebben.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

Max Verstappen was na afloop van de Grand Prix van Stiermarken duidelijk in zijn oordeel. We komen snelheid te kort, liet hij meermaals optekenen tegenover de media. De Honda-motor lijkt inderdaad niet de gewenste grote stap te hebben gemaakt als in de aanloop naar het seizoen was gehoopt door Red Bull.

Tijdens de eerste Grand Prix van Oostenrijk bleef die achterstand in vermogen nog enigszins onopgemerkt door toedoen van het warme weer tijdens de vrije trainingen, de balansproblemen van Verstappen tijdens de kwalificatie en het vroege uitvallen van de Nederlander tijdens de race - alsmede de sensorproblemen van concurrent Mercedes tijdens de race.

Gedurende het tweede raceweekend op de Red Bull Ring werd het echter snel duidelijk dat Honda inderdaad te kort kwam ten opzichte van Mercedes. Niet alleen komt de krachtbron van Japanse makelij vermogen te kort, zoals ook al bleek uit eerdere analyses en opmerkingen van Red Bull-adviseur Helmut Marko, ook blijkt de Honda-krachtbron van 2020 minder efficiënt dan die van concurrent Mercedes.

De drie punten waarop Honda tekortkomt

Qua motorvermogen zou Honda volgens de Italiaanse tak van Motorsport zo'n 20 pk tekort komen op Mercedes. Dit resulteert in een tijdverlies van enkele tienden per ronde. Daarnaast lijkt er ook een verschil te zijn in de kracht van de party modus tijdens de kwalificatie. Mercedes-teambaas Toto Wolff liet zich eerder ten overstaan van RacingNews365 al ontvallen dat hij zeer onder de indruk was van de wijze waarop de motor gedurende de kwalificatie steeds verder 'opgevoerd' kon worden.

Motorvermogen is echter niet de enige tekortkoming van Honda. De Japanners kampten op de Red Bull Ring met een probleem met het ERS-systeem dat minder effectief was dan dat van concurrent Mercedes. Hierdoor kreeg Verstappen minder lang de extra 160 pk's tot zijn beschikking tijdens een ronde.

Mercedes beschikt al jaren over de beste power unit van het veld. Vermogen is een aspect, efficiency en betrouwbaarheid zijn twee andere zeer belangrijke aspecten. Op beide aspecten scoort de Duitse motorleverancier uitstekend. Dit levert direct voordelen op voor Hamilton en Bottas. Ze kunnen met minder brandstof aan boord de race uitrijden en minder gewicht aan boord betekent directe tijdwinst. Iedere 10 kilogram scheelt, afhankelijk van de lengte en type circuit drie tot vier tienden per ronde.

Daarbij komt dat Verstappen in Oostenrijk ook nog eens brandstof moest sparen volgens het Italiaanse medium. Iets dat Ferrari de afgelopen jaren ook frequent moest doen. Vanzelfsprekend kost brandstofsparen rondetijd.

Mercedes ligt qua vermogen, hybride systemen en brandstofverbruik/efficiency voor op Honda.

10 reacties

    Breaking Drie teams willen in beroep gaan tegen straf Racing Point