Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Formule 1 Grand Prix Nederland 2020

Pirelli maakt zich geen zorgen om kombochten Circuit Zandvoort

Eerder deze week werd bekend dat Pirelli volgend seizoen verder gaat met de banden van 2019. De teams vonden de door de Italianen gemaakte 2020-versie namelijk geen verbetering en daarom besloot men unaniem te kiezen voor de 2019-band. Die band zal ook de kombocht in Zandvoort moeten trotseren. Volgens Pirelli-topman Mario Isola maakt het in Milaan gevestigde bedrijf zich geen enkele zorgen wat betreft de 'banking' op Zandvoort.

Interview
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

De beelden van de Grand Prix van Amerika in 2005 staan de meeste Formule 1-fans nog duidelijk op het netvlies. Er waren op dat moment twee bandenmerken actief in de F1, Bridgestone en Michelin. Waar de Japanse bandenleverancier alles op orde had, daar had het Franse merk problemen met de kombocht op het beroemde oval-circuit waar ook de Indy 500 wordt verreden. Nadat onder andere de band van Ralf Schumacher kapot sprong tijdens de training, besloot Michelin de teams te adviseren om niet van start te gaan tijdens de race. Dat advies werd door de teams opgevolgd, waardoor er slechts drie teams aan de start verschenen. Een drama van buitencategorie dat de organisatie van de Formule 1 nooit meer hoopt mee te maken.

Doordat het circuit van Zandvoort heeft besloten om de Arie Luyendyk-bocht te veranderen in een kombocht, maken enkele insiders zich zorgen over de Pirelli-banden. In een exclusief interview met RacingNews365 laat Pirelli-manager Mario Isola weten dat het Italiaanse concern zich geen zorgen maakt wat betreft het circuit in de duinen: "Natuurlijk bezorgt een banking de banden extra stress. Daar zijn we ons van bewust en daarom werken we ook nauw samen met Dromo ( het ontwerpbedrijf dat de nieuwe bochten heeft getekend op Zandvoort), om ervoor te zorgen dat we over zoveel mogelijk informatie beschikken."

"Die informatie zorgt ervoor dat we perfect op de hoogte zijn en zodoende een goed advies kunnen geven aan de teams voor wat betreft de bandenspanning. We kunnen namelijk alleen de bandenspanning veranderen om zekerheid te bieden doordat andere mogelijkheden om informatie op te halen geblokkeerd worden. Het is namelijk niet mogelijk om een extra testdag in te lasten op het circuit of om bijvoorbeeld met één team een test te organiseren. Dat zou de concurrentie logischerwijs namelijk nooit accepteren."

De 50-jarige Milanees denkt daarnaast dat Pirelli voordeel kan halen uit het feit dat ze al ervaring hebben op oval-circuits. "In andere klassen reden we bijvoorbeeld al eens op het circuit van Daytona in de Verenigde Staten. Daar is de oval ook onwijs steil en daar hebben we geen problemen ondervonden. Al met al maken we ons dan ook geen zorgen over de kombocht op Zandvoort, maar feit blijft dat we onwijs op de details moeten letten om zodoende te allen tijde de veiligheid te kunnen garanderen."

1 reactie