Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Pirelli over F1 Grand Prix in Zandvoort: "Wind en zand gaan grote rollen spelen"

De terugkeer van de Formule 1 Grand Prix van Nederland naar Circuit Zandvoort heeft nogal wat voeten in de aarde. De sportief directeur van Pirelli spreekt zich uit over de aandachtspuntjes die de bandenleverancier heeft rondom het duinencircuit.

In de slipstream van de officiële bekendmaking dat de Grand Prix van Nederland in 2020 terugkeert naar Circuit Zandvoort is duidelijk geworden dat de baan op sommige plekken aangepast wordt. De meest prominente wijziging is de geplande banking in de Arie Luyendykbocht - die als kombocht de Formule 1-coureurs in staat moet stellen met open DRS het rechte stuk op te gaan. Bandenleverancier Pirelli heeft echter zorgen geuit over die plannen: de kombocht zou teveel druk op het rubber uitoefenen, waardoor het risico op ongelukken toeneemt. RacingNews365 sprak met sportief directeur Mario Isola over zijn kijk op het circuit en omliggende factoren die volgens de Italiaan een belangrijke rol spelen. Wat is nou precies Pirelli's probleem met een kombocht op Circuit Zandvoort? "In een kombocht is de druk op een banden veel groter. Dus als een circuit een kombocht heeft, moeten we daar rekening mee houden en andere voorschriften uitdelen aan de teams - met betrekking tot het camber van de wielen en de minimale bandendruk. Wat het lastig maakt, is dat niet het hele circuit die banking heeft, terwijl onze voorschriften altijd uitgaan van het heftigste druk. We hebben contact met de Italiaanse partij die de verbouwing van het circuit uittekent (Dromo, red.), die partij kennen we goed. We hebben al de nodige informatie opgevraagd voor onze eigen simulaties. Dan kunnen wij weer feedback geven over de berekende druk op de banden." Wat kunnen jullie als Pirelli doen met het aanpassen van banden voor een circuit? "In elk kampioenschap is dat anders. Volgens de Formule 1-regels mogen we niet de compounds voor een bepaald circuit aanpassen, alleen de richtlijnen voor het gebruik van het rubber. In andere raceklassen kan dat wel: zo rijden we met GT-auto’s op het circuit van Daytona met een andere bandenspecificatie vanwege de banking." Wat betekent dat nu concreet voor Circuit Zandvoort? "We wachten nu nog op meer informatie. Dan weten we pas hoeverre we ons echt zorgen moeten maken, of dat het allemaal wel meevalt." Zandvoort ligt in de duinen aan de kust. Gaat de Formule 1 veel last hebben van wind en zand? "Die factoren beïnvloeden de prestaties van de banden, maar niet zozeer de veiligheid. Dus dat is vooral aan de teams en coureurs. We weten dat deze zeer downforce-afhankelijke auto’s erg gevoelig zijn voor wind. Op Zandvoort zal dat zeer zeker een rol spelen. En ja, het duinzand op het asfalt zal het gripniveau op de baan veranderen. Maar ik maak me daarover zelf geen grote zorgen." Tenslotte: de pitstraat zal volgens de plannen ingekort worden om de 'pitdelta' erg kort te houden, tot zo'n 15 seconden. Is dat een goed idee? "Jazeker, daarmee stimuleren we extra pitstops. Op andere banen duurt de pitdelta vaak zo'n twintig seconden, dus maken veel coureurs liever maar één stop en sparen ze de rest van de race hun rubber. Met twee of drie stops hoeft dat niet en ontstaat meer snelheidsverschil tussen de deelnemers. Idealiter halen ze elkaar daarmee op het circuit in, en niet tijdens het maken van pitstops. Voor alle autosportliefhebbers is dit denk ik een goede beslissing."

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi