Het grondige herziene Zandvoort stelt de bandendokters van Pirelli voor een behoorlijke opgave. Het duinenparkoers herbergt nu immers liefst twee kombochten (Hugenholtzbocht en Arie Luyendijkbocht), en dat zorgt voor een flinke belasting van het racerubber. Pirelli wil vanzelfsprekend voorkomen dat er banden ploffen of dat er een situatie ontstaat zoals bij de GP van Amerika in 2005 op Indianapolis, waarbij de banden van Michelin helemaal niet bestand bleken tegen de banking. Dat leidde er toe dat alle Michelin-teams van deelname aan de race afzagen. Pirelli heeft al aangekondigd dat het de drie hardste rubbersamenstellingen meebrengt naar de Grand Prix van Nederland, maar kennelijk zijn de Italianen er nog niet helemaal gerust op. Een nader onderzoek van het nieuwe asfalt zou er zomaar toe kunnen leiden dat Pirelli met een speciaal voor Zandvoort ontwikkelde voorband op de proppen komt. Die banden zouden een extra stijve constructie moeten krijgen, zodat ze beter bestand zijn tegen de druk die ontstaat in de kombochten. Pirelli liet de F1-teams vorige week, bij wijze van proef, al even kennismaken met de speciaal voor Zandvoort ontwikkelde C2-banden. "De coureurs voelden geen groot verschil, behalve dan dat het prototype iets langzamer op temperatuur komt", aldus Pirelli-baas Mario Isola tegen onder meer Motorsport.com . Pirelli heeft daarnaast nog de optie om de bandenspanning van de voorbanden te verhogen. "Dat hebben we ook getest in Barcelona en dat ging prima. De coureurs voelden geen verschil in de balans van de auto. We hebben dus twee opties waaruit we kunnen kiezen." Pas na inspectie van het nieuwe asfalt in Zandvoort hakt Pirelli de knoop door. "Onze ingenieurs meten met een laser de ruwheid van het baanoppervlak. Voor de race op Zandvoort hebben we de bandenkeuze al bekendgemaakt en die gaan we ook niet meer veranderen. Maar de ruwheid van het baanoppervlak bepaalt ook de hoeveelheid grip. Die willen we in kaart hebben gebracht, voordat we de knoop doorhakken of we in Zandvoort met het prototype voorband in actie komen of niet." Had Verstappen dan toch gelijk over de illegale Ferrari-motor? Autocoureur Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen bespreken het en alle andere gebeurtenissen tijdens de testweken in de nieuwste RacingNews365-podcast, die hieronder de luisteren is.
Meest gelezen