Oscar Piastri was het meest recente slachtoffer van het overschrijden van de track limits. Tijdens de kwalificatie van de GP van Oostenrijk ging de McLaren-coureur net met beide wielen buiten de baan in Q3 en zag hij zijn snelle ronde van het scherm verdwijnen. Zo blijft track limits een terugkerend onderwerp in de Formule 1.
Door gravelstroken direct naast de baan te leggen, proberen sommige circuits dit fenomeen de kop in te drukken. Extra complicatie: coureurs die de gravelbak induiken, weer terugkeren op de baan en er zo voor zorgen dat het gravel op het circuit komt. Met alle gevolgen van dien voor de banden van die coureur, maar ook van rijders die erna komen.
Bandenfabrikant Pirelli is overtuigd van de manier hoe ze het in Zandvoort oplossen. Daar heb je wel gravel, waardoor coureurs die buiten de baan gaan tijd verliezen. Maar de oplossing die op Zandvoort wordt gebruikt, is om het gravel vast te lijmen waardoor de stenen niet mee terug de baan opkomen.
Pirelli's Simone Berra heeft er een duidelijke mening over. "Het is op dit moment nog geen groot probleem. In Oostenrijk hadden we wel wat gravel dat diep in de band ging en de constructie van de band blootlegde. Tijdens de vrije training was er hierdoor één lekke band. De gravelstroken verbeteren is dan ook de juiste weg om de track limits aan te pakken", zegt Berra tegen onder meer RacingNews365.
"De beste oplossing is denk ik zoals die in Zandvoort wordt gebruikt. De teams en de FIA praten hier ook met elkaar over. Hierdoor komt er geen gravel op de baan. Ik weet niet of het deze kant op gaat, maar het zou mogelijk in de toekomst geïntroduceerd kunnen worden. Voor nu hebben we geen probleem met het gravel en de banden, maar het vastlijmen van gravel is een interessante oplossing."
Ook interessant:
Moet Verstappen Perez nog wel als Red Bull-teamgenoot willen?
In een weekend dat weer uiterst moeizaam verliep voor Red Bull, was het toch weer Max Verstappen die de kastanjes uit het vuur haalde voor de brigade uit Milton Keynes. En Sergio Perez? Tsja...
Bekijk je de podcast liever op YouTube? Klik dan hier.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!