Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Pirelli

Pirelli wijst naar snufje Zandvoort voor definitieve oplossing track limits

Track limits. Het is en blijft een dingetje in de Formule 1. Meer gravelstroken lijkt dé oplossing te zijn, maar dan krijg je al dat gravel op de baan en dat is niet lekker voor de banden. Bandenfabrikant Pirelli ziet in de oplossing die op Zandvoort wordt gebruikt dé ideale uitweg voor dit probleem.

Oscar Piastri was het meest recente slachtoffer van het overschrijden van de track limits. Tijdens de kwalificatie van de GP van Oostenrijk ging de McLaren-coureur net met beide wielen buiten de baan in Q3 en zag hij zijn snelle ronde van het scherm verdwijnen. Zo blijft track limits een terugkerend onderwerp in de Formule 1.

Door gravelstroken direct naast de baan te leggen, proberen sommige circuits dit fenomeen de kop in te drukken. Extra complicatie: coureurs die de gravelbak induiken, weer terugkeren op de baan en er zo voor zorgen dat het gravel op het circuit komt. Met alle gevolgen van dien voor de banden van die coureur, maar ook van rijders die erna komen.

Bandenfabrikant Pirelli is overtuigd van de manier hoe ze het in Zandvoort oplossen. Daar heb je wel gravel, waardoor coureurs die buiten de baan gaan tijd verliezen. Maar de oplossing die op Zandvoort wordt gebruikt, is om het gravel vast te lijmen waardoor de stenen niet mee terug de baan opkomen. 

Pirelli's Simone Berra heeft er een duidelijke mening over. "Het is op dit moment nog geen groot probleem. In Oostenrijk hadden we wel wat gravel dat diep in de band ging en de constructie van de band blootlegde. Tijdens de vrije training was er hierdoor één lekke band. De gravelstroken verbeteren is dan ook de juiste weg om de track limits aan te pakken", zegt Berra tegen onder meer RacingNews365.

"De beste oplossing is denk ik zoals die in Zandvoort wordt gebruikt. De teams en de FIA praten hier ook met elkaar over. Hierdoor komt er geen gravel op de baan. Ik weet niet of het deze kant op gaat, maar het zou mogelijk in de toekomst geïntroduceerd kunnen worden. Voor nu hebben we geen probleem met het gravel en de banden, maar het vastlijmen van gravel is een interessante oplossing." 

Ook interessant:

Moet Verstappen Perez nog wel als Red Bull-teamgenoot willen?

In een weekend dat weer uiterst moeizaam verliep voor Red Bull, was het toch weer Max Verstappen die de kastanjes uit het vuur haalde voor de brigade uit Milton Keynes. En Sergio Perez? Tsja...

Bekijk je de podcast liever op YouTube? Klik dan hier.

We zijn genomineerd voor Website van het Jaar! Kunnen we op jouw steun rekenen om te winnen? Alvast hartelijk dank voor je stem!

Stem op RacingNews365

Praat mee!

Viaplay
x
Mega salaris! 'Newey strijkt enorm salaris op bij nieuwe werkgever'