Viaplay-expert Tom Coronel en F1-kenner Ruud Dimmers, de twee vaste F1-podcastklanten van RacingNews365 , hebben vorige week de eerste testdagen in Barcelona uitvoerig gevolgd. De autocoureur denkt dat Hamilton en Verstappen dit jaar gezelschap zullen krijgen vooraan het veld. "Het zou mij verbazen als het weer tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton zou gaan. Ik ga er vanuit dat Ferrari goede aansluiting heeft en verder hoop ik dat Williams weer mooi kan groeien, want slechter dan vorig jaar kan het niet." "Zo voel ik het aan, maar alles wat we hebben gezien tijdens de presentaties en de testdagen... vervolgens zien we weer andere auto's, dus iedereen is nog een beetje verstoppertje aan het spelen."
Red Bull baart opzien
Verstoppertje dus. Vooral tijdens de presentatie en de shakedown deed Red Bull dat. Vorige week in Barcelona zag de wereld voor het eerst echt wat Adrian Newey de afgelopen weken, maanden en misschien wel jaren bekokstoofd had. De RB18 viel op door haar bijzondere design. Is Newey te ver gegaan, is een luisteraarsvraag die aan Dimmers en Coronel wordt voorgelegd. "Nee joh. Mooi toch?!", roept Dimmers. "De hele paddock, iedereen keek naar de auto en dacht 'wauw, wat is hij gaaf en indrukwekkend'. De eindvraag is natuurlijk: hoe snel is de wagen, want dat hebben we nog niet echt kunnen beoordelen." "Verder heeft Newey alles anders gedaan dan de rest. Een pull rod ophanging, wat van de andere teams alleen McLaren heeft. En de sidepods! Iedereen was ernaar aan het kijken. Er kwam een Red Bull de pitbox uit die nog half in carbon kleuren was gehuld, dat ding was net klaar ofzo!" Coronel zag ook een bijzondere Red Bull. De coureur en Viaplay-expert zegt er zelf van op te kijken. "Al helemaal als je kijkt naar de zijkant en de vloer, hoe dat helemaal verwerkt was. Met bobbels en een flow, het is iets heel raars om naar te kijken. Ik denk dat je lang moet nadenken om het 100% te begrijpen!"
Red Bull wijkt af
Tijdens de eerste testweek werd het duidelijk dat Red Bull vooralsnog de nieuwe regels heel anders heeft geïnterpreteerd dan sommige andere teams, zoals concurrenten Mercedes en Ferrari. Dimmers legt uit. "Je hebt twee verschillende stijlen. De stijl van McLaren en Red Bull, met een pull rod-ophanging. Aan de andere kant heb je Mercedes en Ferrari met een push rod. Die gaan voor een ander principe, waarbij ze de maximale hoeveelheid lucht onder die auto willen laten lopen." "Bij Red Bull zien we een heel andere stijl. Newey heeft de sidepod inlaat heel ver naar voren gehaald, met een grote sleuf daaronder. Daardoor wordt de lucht eigenlijk tussen de bodemplaat en de zijkant van de sidepod min of meer door een Venturi tunnel geperst en zo strak mogelijk langs de auto richting de achterbanden geleid", verklaart hij. Lees hier de uitgebreidere technische analyse van Verstappens bolide door onze technische F1-analist Paolo Filisetti.
Toch is het nog afwachten
Maar logischerwijs houden ook Dimmers en Coronel nog een slag om de arm. Want over een paar weken weten we pas of de hersenspinsels van Newey ook hebben geleid tot een heel snel ontwerp. "Het gaat om de eerste race. Soms kan een auto in de kwalificatie vooraan staan, maar in de race opeens banden vreten en vijfde eindigen", legt Coronel uit. Dimmers vult aan. "Het is en blijft afwachten. Tot op heden heb je nog niet iets gezien waarvan je denkt: ja dat is het helemaal! Red Bull heeft met veel brandstof gereden de eerste dagen, Mercedes deed hetzelfde. Ferrari en zeker McLaren waren veel lichter onderweg." "Ik denk dat je straks in Bahrein gaat zien, dat je dan een goede indicatie hebt. Dat komt ook doordat je dan alle beelden weer hebt, dat maakt het kijken en vergelijken weer een stuk makkelijk. Dan kan je kijken hoe de auto's door de bochten gaan, ronde na ronde, en zie je voor het eerst echte racesimulaties." De hele podcast terugluisteren? Dat kan hieronder, maar ook via ons YouTube-kanaal .
Meest gelezen