Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Formule 1 2022

Red Bull-bolide de minst doorontwikkelde auto, Mercedes met de meeste upgrades

Het Formule 1-seizoen van 2022 nadert haar einde. Tijd om de balans op te maken: welke upgrades werden er doorgevoerd bij de topteams? Paolo Filisetti, technisch specialist voor RacingNews365, hield het gedurende het seizoen bij en legt uit.

XPB 1175452 Hi Res
Analyse
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Op maandag 10 oktober maakt de FIA bekend of Red Bull en Aston Martin zich hebben gehouden aan de FIA-regels omtrent het budgetplafond van 2021. Terwijl we daar op wachten, vonden wij het een goed moment om eens terug te kijken naar hoeveel belangrijke ontwikkelingen er zijn doorgevoerd bij topteams Red Bull, Ferrari en Mercedes. Deze resultaten blijken zeer interessant: we beginnen bij Mercedes, het team met de meeste ontwikkelingen die zijn doorgevoerd bij de W13.

De Mercedes W13

De eerste ontwikkeling betreft het invoeren van de zogenoemde zero pods configuratie. Deze ontwikkeling vond al plaats tijdens de testdagen in Bahrein, voorafgaand aan de start van het Formule 1-seizoen. De huidige configuratie van de W13 werd gekozen als vervanging van de configuratie tijdens de testdagen in Barcelona. Het was een zeer grote verandering, zowel wat betreft het ontwerp als de productie van de aerodynamische componenten. Het hele aerodynamische uiterlijk was anders, niet alleen aan de bovenkant van het chassis, maar vooral aan de onderkant.

In de daaropvolgende races tot aan de GP van Miami werd de auto vervolgens ontwikkeld met vleugelconfiguraties. Deze werden aangepast aan de karakteristieken van de circuits, net als bij de concurrerende auto's werd gedaan. In Spanje waren we echter getuige van de eerste grote evolutie van de vloer van de auto, gevolgd door nog een in Silverstone. Daar kreeg de W13 de huidige versie van de vloer.

In werkelijkheid voerde Mercedes dus een soort 'tussenversies' door, wat niet zozeer te zien was: het was meer op structureel niveau om de stijfheid van de vloer te vergroten. Dit gebeurde zowel tussen de GP's van Spanje en Groot-Brittannië, als voorafgaand aan de GP van België. We kunnen hierbij zeggen dat Mercedes in feite zeven grote ontwikkelingen heeft doorgevoerd.

De Ferrari F1-75

Bij Ferrari werden de meest ingrijpende updates doorgevoerd tijdens vier specifieke raceweekenden. Een nieuwe vloer maakte haar debuut in Imola. Deze vloer was een vernieuwde versie na de versie die gebruikt werd in Australië. Daarvoor werd nog een andere vloer gebruikt door Ferrari. Later, in Silverstone, vond een evolutie plaats bij het chassis. De zijkanten werden meer afgevlakt en richting de achterkant werd het wat lager.

Een nieuwe vloer zagen we in Spanje, al vormde het toen geen grote wijziging, tot de update die in Frankrijk werd doorgevoerd. De laatste evolutie was een grote herziening van de achterkant van de Venturi-kanalen onder de auto. Ook de bargeboards aan de voorkant kregen een upgrade. Wat betreft de aerodynamische ontwikkelingen van de vleugels, heeft Ferrari vier verschillende versies van de voorvleugel en zes van de achtervleugel geïntroduceerd.

De Red Bull RB18

Bij Red Bull zijn, net als bij de concurrenten, veel updates op het gebied van de vloer doorgevoerd. Niet alleen op visueel vlak, maar vooral op structureel vlak. Dit om de auto lichter te maken. In Imola verscheen er een vernieuwde, sterk gewijzigde vloer qua structuur. In meerdere races vanaf de GP van Spanje waren juist wijzigingen aan het zijprofiel te zien.

Een vloer vergelijkbaar met de vloer van de Ferrari F1-75 werd geïntroduceerd in Silverstone, terwijl de laatste grote update van dit element in Singapore was. Als we kijken naar het bodywork en de sidepods, dan is de update in Silverstone het grootst met een totaal nieuw ontwerp van de motorkap en het bodywork aan de achterkant van de bolide. Red Bull heeft slechts drie vleugelwijzigingen gebruikt, met een paar kleine extra wijzigingen aan de front endplates.

Red Bull heeft zich uiteindelijk dus minder vaak ontwikkeld dan zijn directe rivalen. In de praktijk zou het team van Max Verstappen en Sergio Perez slechts vijf belangrijke upgrades hebben doorgevoerd op de RB18 gedurende het huidige Formule 1-seizoen.

Forbidden

Weddenschappen Max Verstappen

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

Technische Formule 1-analyses RN365 Nieuwsdossier

41 reacties

RN365 Special
Verstappen koestert 'huwelijk' met geliefde Lambiase: "Maar wie is het mannetje, wie het vrouwtje?"

RacingNews365 zat na het F1-seizoen samen met niemand minder dan Max Verstappen voor een exclusief interview. In dit eerste deel vertelt Max over Gianpiero 'GP' Lambiase, zijn race-engineer met wie hij als het even kan voor altijd samen wil werken. Hij beschrijft de onderlinge relatie gekscherend als een 'huwelijk'. Maar wie is nou het mannetje en wie het vrouwtje?

Lees meer
Viaplay
x
Breaking F1 zet streep door de vierde race van 2023