Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 29.148
  • 3 BOT + 33.530
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 15.841
  • 3 BOT + 26.610
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
  • 1 VER LAP 78
  • 2 SAI + 8.968
  • 3 NOR + 19.427
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
  • 1 PER LAP 51
  • 2 VET + 1.385
  • 3 GAS + 2.762
mco
fra
vr 18 jun - zo 20 jun

F1-stand

  • 1 VER 105
  • 2 HAM 101
  • 3 PER 69
VT1 vr 18 jun
VT2 vr 18 jun
VT3 za 19 jun
Quali za 19 jun
Race zo 20 jun
aze
aut
vr 25 jun - zo 27 jun
Quali za 26 jun
Race zo 27 jun
fra
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
Quali za 03 jul
Race zo 04 jul
aut
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
Quali vr 16 jul
Sprint za 17 jul
Race zo 18 jul
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
Quali za 31 jul
Race zo 01 aug
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
Quali za 28 aug
Race zo 29 aug
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
Quali za 04 sep
Race zo 05 sep
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
Quali za 11 sep
Race zo 12 sep
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
sgp
vr 01 okt - zo 03 okt
Quali za 02 okt
Race zo 03 okt
rus
jpn
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
sgp
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
jpn
mex
vr 29 okt - zo 31 okt
Quali za 30 okt
Race zo 31 okt
usa
bra
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
mex
aus
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
aus
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
Start GP Frankrijk
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Red Bull Racing

Red Bull en co. krijgen deadline om 'flexibele' vleugels aan te passen

Eerder deze week werd bekend dat de FIA een technische richtlijn had rondgestuurd naar alle Formule 1-teams, die ervoor moet zorgen dat te flexibele vleugels snel verleden tijd zijn. Red Bull en consorten krijgen twee maanden de tijd om ervoor te zorgen dat hun vleugels niet meer te flexibel zijn.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool / Getty Images

Hoe het balletje omtrent de flexibele achtervleugels precies aan het rollen is geraakt, is niet duidelijk. Lewis Hamilton begon afgelopen weekend over de volgens hem flexibele achtervleugel van Red Bull en al kort na het weekend kwam de FIA met het bericht aan de teams dat de tests om te controleren of achtervleugels te flexibel zijn, werden aangescherpt.

Waarschijnlijk was er bij de FIA al eerder ongerustheid ontstaan over de flexibiliteit van de achtervleugels van sommige teams. Elke renstal doorstond tot op heden de verplichte tests, maar toch vond de mondiale autosportbond dat er tijdens de races te veel flexibiliteit optrad bij sommige wagens.

En dus kwam de technische richtlijn 18/21 tot stand, waarin staat uitgelegd dat twee van de vier tests om het achterover hellen van de achtervleugels te controleren, worden aangescherpt. Het zou daarbij gaan om de zogenaamde 'pullback test' en de 'vertical load test'. In beide gevallen wordt de druk die op de verticale draagsteunen van de achtervleugel wordt uitgeoefend bijna verdubbeld.

Bij de eerste test wordt de die steunen naar achteren getrokken, terwijl bij de tweede test er gewichten op worden geplaatst. Het idee is dus dat die pilaren stijver, en dus minder flexibel moeten zijn om die toegenomen krachten te weerstaan.

RacingNews365 heeft van een bron vernomen dat de teams op papier een maand de tijd hebben, tot 15 juni om precies te zijn, om aanpassingen door te voeren die ervoor moeten zorgen dat de flexibiliteit van de vleugels ook de nieuwe tests doorstaat.

Dat zou dus betekenen dat er tijdens de races in Monaco en Azerbeidzjan nog 'gewoon' met flexibelere vleugels kan worden gereden. Vooral in de straten van Baku, met haar lange, rechte stukken, zal dat een verschil maken voor de teams die zich met hun vleugels daadwerkelijk in een grijs gebied bevinden.

De FIA geeft de teams echter nog een extra maand wat extra speelruimte met de flexibiliteit van de achtervleugel. Van 15 juni tot en met 15 juli zal de FIA namelijk wat toleranter zijn tijdens de nieuwe tests. De flexibiliteit van de achtervleugels mag dan nog twintig procent afwijken van de aangescherpte regels. Op die manier moeten de teams genoeg tijd hebben om aan de nieuwe tests te kunnen voldoen, en dus zouden de teams tijdens de races in Frankrijk en Oostenrijk nog in een grijs gebied kunnen manoeuvreren.

De FIA zal bij het monitoren van de regels niet alleen afgaan op de tests, ook beelden van de achteruitkijkcamera gemonteerd op de F1-wagens zullen worden gebruikt om mogelijke overtredingen van de regels te ontdekken.

Max Verstappen vocht als een leeuw op het circuit van Barcelona, maar het was net niet genoeg voor de zege. Wat betekent dit voor de titelkansen van Verstappen en zien we Perez zich ook melden aan het front? Dit en nog veel meer in de Formule 1-podcast van RacingNews365.

41 reacties

    x
    Interview Perez: "Kunnen een nieuwe klapband niet 100% zeker uitsluiten"