Hoe het balletje omtrent de flexibele achtervleugels precies aan het rollen is geraakt, is niet duidelijk. Lewis Hamilton begon afgelopen weekend over de volgens hem flexibele achtervleugel van Red Bull en al kort na het weekend kwam de FIA met het bericht aan de teams dat de tests om te controleren of achtervleugels te flexibel zijn, werden aangescherpt. Waarschijnlijk was er bij de FIA al eerder ongerustheid ontstaan over de flexibiliteit van de achtervleugels van sommige teams. Elke renstal doorstond tot op heden de verplichte tests, maar toch vond de mondiale autosportbond dat er tijdens de races te veel flexibiliteit optrad bij sommige wagens. En dus kwam de technische richtlijn 18/21 tot stand, waarin staat uitgelegd dat twee van de vier tests om het achterover hellen van de achtervleugels te controleren, worden aangescherpt. Het zou daarbij gaan om de zogenaamde 'pullback test' en de 'vertical load test'. In beide gevallen wordt de druk die op de verticale draagsteunen van de achtervleugel wordt uitgeoefend bijna verdubbeld. Bij de eerste test wordt de die steunen naar achteren getrokken, terwijl bij de tweede test er gewichten op worden geplaatst. Het idee is dus dat die pilaren stijver, en dus minder flexibel moeten zijn om die toegenomen krachten te weerstaan. RacingNews365 heeft van een bron vernomen dat de teams op papier een maand de tijd hebben, tot 15 juni om precies te zijn, om aanpassingen door te voeren die ervoor moeten zorgen dat de flexibiliteit van de vleugels ook de nieuwe tests doorstaat. Dat zou dus betekenen dat er tijdens de races in Monaco en Azerbeidzjan nog 'gewoon' met flexibelere vleugels kan worden gereden. Vooral in de straten van Baku, met haar lange, rechte stukken, zal dat een verschil maken voor de teams die zich met hun vleugels daadwerkelijk in een grijs gebied bevinden. De FIA geeft de teams echter nog een extra maand wat extra speelruimte met de flexibiliteit van de achtervleugel. Van 15 juni tot en met 15 juli zal de FIA namelijk wat toleranter zijn tijdens de nieuwe tests. De flexibiliteit van de achtervleugels mag dan nog twintig procent afwijken van de aangescherpte regels. Op die manier moeten de teams genoeg tijd hebben om aan de nieuwe tests te kunnen voldoen, en dus zouden de teams tijdens de races in Frankrijk en Oostenrijk nog in een grijs gebied kunnen manoeuvreren. De FIA zal bij het monitoren van de regels niet alleen afgaan op de tests, ook beelden van de achteruitkijkcamera gemonteerd op de F1-wagens zullen worden gebruikt om mogelijke overtredingen van de regels te ontdekken.
Meest gelezen