Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Red Bull hekelt zwijgend Ferrari: "Vasseur onderhoudt zijn liefdesrelatie met Wolff"

Red Bull hoeft vooralsnog niet (publiekelijk) op bijval van andere teams te rekenen nadat de renstal kritiek uitte op de nieuwe motorreglementen van 2026.

Vooralsnog is er geen ander team op de Formule 1-grid die de mening van Red Bull omtrent de motorreglementen van 2026 openlijk ondersteunt. Het team uit Milton Keynes is bang dat de geplande 50/50 verhouding van de elektramotor en de verbrandingsmotor voor problemen gaat zorgen. Zo zou de veiligheid van de coureurs in het geding komen en zouden de coureurs terug moeten schakelen op de rechte stukken, om zo sneller te kunnen gaan. Helmut Marko is net als Max Verstappen en Christian Horner sceptisch over de nieuwe reglementen.

"Formule 1 is uiteindelijk een show"

De kritiek op de reglementen heeft niets met persoonlijke meningen te maken volgens de Red Bull-adviseur. Zo liet Verstappen zich onlangs uit over deze reglementen en zei hij dat "als je in Monza op het rechte stuk vol gas zou gaan, je volgens onze simulaties al vier- à vijfhonderd meter voor de eerste bocht moet terugschakelen, omdat dat sneller zou zijn." Hier gaat de Oostenrijker verder op in: "Formule 1 is uiteindelijk een show. We moeten het publiek iets bieden. Het kan dus niet zo zijn dat we in Monza op de rechte stukken moeten terugschakelen. Er is een zekere discrepantie." Volgens Marko kan er prima nog worden gesleuteld aan de geplande verhouding van de 2026-motor (elektromotor vs. verbrandingsmotor), zodat coureurs niet terug hoeven te schakelen op het rechte stuk om zo te voorkomen dat de batterij opraakt. "Elke autofabrikant vertelt ons dat de batterij over drie jaar de helft lichter zal zijn en de actieradius verdubbeld. Maar dat is geen feit." Hij is dan ook van mening dat een kleine aanpassing in de verhouding het probleem op zou kunnen lossen: "Met zeven of tien procent minder vermogen via de elektrische systemen zou je dat compenseren. We hebben duurzame brandstof, dus we zouden de verhouding van de verbrandingsmotor vs. elektromotor nog steeds kunnen verschuiven naar 60-40."

Veiligheidsrisico

Daarnaast is er nog een risico op het gebied van veiligheid: "Het gewicht", vertelt Marko. "Het ongeluk dat Max in 2021 had op Silverstone had heel anders kunnen aflopen met zo'n zware batterij. Een batterij neemt altijd bepaalde risico's met zich mee. We hebben nu al auto's die qua gewicht en afmetingen het niveau van sportwagens benaderen. Maar de circuits blijven hetzelfde. We zouden de circuits allemaal een meter breder moeten maken om de ontwikkeling van de auto's bij te blijven. Dat is waar we moeten beginnen. De auto's moeten weer lichter en kleiner worden", legt Marko uit. Dit is niet mogelijk met de huidige regelgeving. "Als je dan 30 liter brandstof nodig hebt om de accu op te laden, dan is er iets mis met de aanpak. Het feit dat je de auto dan aerodynamisch moet afslanken zodat hij geen luchtweerstand meer heeft, betekent dat het effect van slipstreamen verloren gaat." Volgens de Red Bull-adviseur zijn er meerdere teams die zijn mening ondersteunen, maar ze durven het nog niet te uiten. Vooral de stilte van Ferrari irriteert Marko. "Fred Vasseur blijft zijn liefdesrelatie met Toto Wolff onderhouden", aldus Marko lachend. "Er is dus weinig echo bij Ferrari. En bij Renault weten ze niet wat ze aan het doen zijn. We hebben dus nog geen bondgenoten."

Viaplay
x
Max Verstappen trekt heldere conclusie over controversiële McLaren-achtervleugel