Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

"Red Bull het hardst geraakt door nieuwe Formule 1-regels"

De invoering van de grote, ingrijpende regelveranderingen in de Formule 1 zijn uitgesteld van 2021 naar 2022. Toch zullen er komend jaar wel enkele technische regels worden doorgevoerd, die er voornamelijk op gericht zijn om de teams dichter naar elkaar toe te brengen. Red Bull is mogelijk de dupe.

Onder andere de regels over de vloer van de Formule 1-auto's zullen komend jaar veranderen. Volgens voormalig Formule 1-engineer Marc Priestley kunnen die regels wel eens een aanzienlijk effect hebben op de 2021-bolides. De achterkant van de Formule 1-bolides zullen door de nieuwe regels namelijk ongeveer twintig centimeter minder wijd zijn dan dit seizoen. Daardoor is er minder mogelijk om op aerodynamische wijze te spelen met de vloer van een bolide, omdat het oppervlak van de vloer van de Formule 1-auto's kleiner wordt en de vloer als het ware een groot blok wordt. Het gevolg: minder downforce, waardoor het makkelijker (lees: minder moeilijk) moet worden voor de auto's om elkaar te volgen. Priestley verwacht dat dit vooral in het nadeel van Red Bull zal zijn, omdat zij een hoge rake hebben (de achterkant van de auto ligt wat hoger dan de voorkant), waardoor ze momenteel van alle teams het meeste voordeel halen uit alle kleine aerodynamische elementen op de vloer van hun auto. De tekst gaat verder onder de afbeelding . Op de foto hieronder is goed te zien hoe er op de vloer van de RB16 (2019) allerlei kleine aerodynamische elementen zitten. Deze zijn vanaf 2021 verboden.

Met de kennis in het achterhoofd dat de regels Red Bull (en alle andere teams) verplichten om het concept van de auto volgend seizoen onveranderd te laten, kan dat misschien problemen opleveren voor de renstal van Max Verstappen en Alexander Albon, zo zou je denken. "Ja en nee", zo voorspelt Priestley. "Het hoeft ze niet te raken. Red Bull is namelijk nog steeds een van de grotere teams met het meeste budget. Zeker qua aerodynamica zijn ze ijzersterk en hebben ze de meeste en beste faciliteiten waarmee ze dit probleem aan kunnen pakken." "In het verleden hebben ze ook al het maximale uit hun aerodynamische concepten weten te halen en daarom verwacht ik niet dat ze nu plots hun concept, een hoge rake, naar de prullenbak zullen verwijzen. Dat gaan ze juist niet doen, want hun bolide is helemaal ingesteld op dat concept. Bovendien is 2021 het laatste jaar van de huidige generatie Formule 1-auto's, dus het is onlogisch om het hele concept voor een enkel seizoen om te gooien, dat zou een groot risico zijn." Priestley denkt dat Red Bull het probleem kan oplossen door meer werk te verrichten aan andere gebieden van de auto. "Aan de sidepods en de brake ducts van de bolide zullen ze nu veel aandacht gaan besteden, waardoor ze de negatieve gevolgen van de verloren downforce kunnen beperken. Op dat gebied wordt het volgend seizoen een ware ontwikkelingsstrijd tussen de verschillende teams", aldus Priestley, die denkt dat teams als Mercedes en Racing Point, met een lage rake, het minst geraakt zullen worden door de nieuwe regels.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi