Het Formule 1-seizoen van 2024 kende twee gezichten. Max Verstappen en Red Bull domineerden de start, waarna McLaren vanaf de Grand Prix van Miami het heft in handen nam. Flexibele voor- en achtervleugels leken een cruciale rol te vervullen, want McLaren leek daarin een stapje verder te zijn dan Red Bull. Pierre Waché, de technisch directeur van Red Bull, legt uit waarom het trucje McLaren (en Mercedes) zoveel voordelen opleverden én onthult dat Red Bull een ander trucje toepast om de snelheid te bevorderen.
"We beschikten over een ander aspect van de auto, waardoor we hem opnieuw in balans konden brengen", geeft Waché tegenover The Race toe. "Daar hebben we twee jaar lang van geprofiteerd. De anderen introduceerden echter de doorbuigende vleugels om de auto in balans te brengen. Wat dat betreft liggen ze nu voor op ons. Wij konden op een andere manier de auto uitbalanceren, terwijl de teams daar de voorvleugels voor gebruikten."
Waché legt uit hoe een team als McLaren dat deed. "Als je een andere aerodynamische balans wil krijgen ten faveure van de snelheid, heb je wat beweging van de ophanging nodig. Des te zachter de ophanging wordt afgesteld, des te beter de snelheid wordt. Dat is goed voor de balans, maar wellicht niet voor de downforce. Met hun voorvleugel konden ze een veel stijvere ophanging toch weer in balans brengen."
Red Bull beschikte niet over zo'n onderdeel. Waarom niet? "Het ging om meer dan wachten. We hebben vragen geprobeerd te stellen, omdat we moesten weten waar we naartoe moesten werken. We begrepen iets anders over wat was toegestaan. De budget cap is ook een aspect. We hebben eraan gewerkt, maar je moet ook twee auto's voor 2025 en 2026 ontwikkelen. Het is een beperking van middelen: geld en mensen", sluit Waché af.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!