Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Red Bull Racing

Red Bull nadert na lange zit einde van 'ingrijpende' straf

De periode van een jaar waarin Red Bull minder testtijd heeft gekregen, zit er bijna op. Over een kleine twee maanden mag het team van Max Verstappen weer volop opereren. Of ja, volop? We leggen het je uit.

Nadat gedurende het Formule 1-seizoen van 2022 duidelijk werd dat Red Bull een jaar eerder teveel geld heeft uitgegeven, stond het Oostenrijkse team voor een keuze: schuld bekennen aan een 'minor breach' van de budgetcap en een straf incasseren, of een lang proces met (of eigenlijk tegen) de FIA aangaan.

Red Bull besloot haar verlies te nemen en te accepteren dat ze iets over het plafond zijn gegaan, waarna de straf viel. Een boete van 7 miljoen dollar (een kleine 6.5 miljoen euro) en een vermindering van 10% in de windtunnel en andere simulaties voor de F1-bolides.

De straf is ingegaan in oktober '22, wat betekent dat de lange zit bijna voorbij is. Red Bull is over iets meer dan een maand 'klaar' met de straf en mag dus weer meer simulaties uitvoeren en uren in de windtunnel uitvoeren. Wel krijgt het topteam van Max Verstappen en Sergio Perez nog een flinke deductie in testtijd omdat ze eerste staan in het klassement: dat wordt eens per half jaar opnieuw bekeken, maar sinds 2022 domineert het topteam de F1.

Heeft de straf impact gehad?

Op korte termijn heeft het team van Verstappen weinig gemerkt van de deductie in windtunneltijd. Tuurlijk, het team roept regelmatig dat 10% ontzettend veel is en dat ze écht een stuk minder kunnen dan ze eigenlijk willen, maar de cijfers liegen er niet om: Red Bull domineert keihard.

De mannen en vrouwen in de windtunnel mogen op 26 oktober om precies te zijn de tests in de windtunnel gaan opschroeven, waardoor het zwaarste deel voorbij is. Dit betekent echter niet dat de gevolgen van de straf ook ineens weg zijn. Waarom? De RB19, de huidige bolide, is grotendeels ontworpen vóór de straf en het doorontwikkelen van de auto is niet broodnodig geweest.

Maar voor volgend jaar, als Red Bull uitkomst met de RB20, kan dat anders zijn. De toekomstige bolide heeft namelijk wel degelijk minder testuren gekregen, waardoor er mogelijk een prestatieverschil komt in het F1-seizoen van 2024. Hoe groot? Dat moet nog blijken, maar voor nu lijken ze zich nog geen zorgen te maken: races winnen met een afstand van een halve minuut op de tweede plaats...

Hoeveel mag Red Bull weer gaan testen?

Zodra de straf in oktober afloopt, mag Red Bull als nummer één in het klassement 70% van het 'normale' aantal windtunneluren draaien. Dit was de afgelopen tijd minder door de straf, dus kon het team uit Milton Keynes slechts 63% van het aantal tests uitvoeren.

Op twee momenten in het jaar wordt er gekeken naar het klassement: 30 juni en 31 december. Daarna volgt een half jaar met meer of minder tijd in de tunnel. Bekijk hieronder het huidige overzicht van het aantal windtunneluren en simulaties, bepaald eind juni '23. Dit nog inclusief de straf van Red Bull.

De WK-stand van eind juni is gebruikt om het aantal windtunneluren en simulaties te bepalen, vandaar dat het klassement hieronder verschilt van de huidige stand.

Verdeling windtunneltijd en simulaties (juli t/m december 2023)

Nummer Team (verandering t.o.v. vorig meetpunt) Percentage
1 Red Bull (gelijk) 63% (Vanaf 27 oktober: 70%)
2 Mercedes (+1) 75%
3 Aston Martin (+4) 80%
4 Ferrari (-2) 85%
5 Alpine (-1) 90%
6 McLaren (-1) 95%
7 Alpha Romeo (-1) 100%
8 Haas (gelijk) 105%
9 Williams (+1) 110%
10 AlphaTauri (-1) 115%

Scoort Feyenoord donderdag 19 september tegen Bayer Leverkusen? Dan keert Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit.

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+.

Win 50 keer jouw inzet!

Praat mee!

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"