Na het binnenhalen van beide wereldtitels in de Formule 1 zal Red Bull vandaag in Mexico wellicht opnieuw een bescheiden feestje vieren. De straf die Red Bull opgelegd kreeg vanwege het overschrijden van de budgetlimiet in 2021 is voorbij.
In 2021 verrekende Red Bull zich met enkele cateringbonnetjes, waardoor men qua uitgaven boven de budgetlimiet uit was gekomen. Er werd een boete uitgedeeld van 7 miljoen dollar, maar de zwaarste straf zat hem in het beperken van het maximaal aantal windtunneluren en het maximaal uit te voeren computersimulaties. 10% werd er in mindering gebracht, bovenop het feit dat volgens de afbouwende schaal Red Bull sowieso al de minste windtunneluren mocht draaien en computersimulaties mocht uitvoeren, omdat ze de regerend constructeurskampioen zijn.
De straf ging in op de dag van de uitspraak (26 oktober 2022) in en zou een volledig kalenderjaar blijven staan. Dat maakt dat Red Bull vanaf vandaag de werkzaamheden weer wat kan opschalen.
Heeft Red Bull er onder te lijden gehad?
Kijk je naar het scorebord, dan luidt het makkelijke, voor de hand liggende antwoord 'nee'. Maar dat is wellicht al te makkelijk en iets te kort door de bocht. Ja, Red Bull werd met overmacht kampioen en hetzelfde geld voor Max Verstappen, maar dat had dus óók kunnen betekenen dat Red Bull nóg dominanter had kunnen zijn zonder die beperkingen.
Aan de andere kant: hetgeen dat Red Bull teveel had uitgegeven is niet afgetrokken van de budgetlimiet van dit jaar en hetzelfde geldt voor de boete van 7 miljoen. Dat betekent dat Red Bull door minder windtunneluren te maken en simulaties te draaien geld heeft uitgespaard, geld dat dus 'gewoon' aan andere dingen besteed kon worden. Van dat uitgespaarde geld kan je heel veel schetsboeken voor Adrian Newey aanschaffen.
Kous af
Met bovenstaande is de kous ook echt volledig af, een volgende hoofdstuk wordt er voorlopig niet aan toegevoegd. Onlangs nog werd immers duidelijk dat in 2022 alle teams zich wel keurig aan de uitgavelimiet hadden gehouden en nieuwe straffen dus niet aan de orde waren. Wat rest zijn enkele vragen erover die ongetwijfeld tijdens het weekend van de Formule 1 GP van Mexico aan de betrokken partijen gesteld zullen worden.
Ook interessant:
Verstappen hoeft zich ondanks zijn moeizame zege geen zorgen te maken
Daar is 'ie weer! De nieuwste RN365 F1-podcast. Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk. Veel om over na te praten. De moeizame zege van Max, de diskwalificaties van Lewis en Leclerc en nog veel meer. Beluister 'm hieronder of via je favoriete podcastplayer.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!
Formule1-fan
2023 Red Bull is ontketend. Klopt inderdaad!
FastM
"verrekende Red Bull zich met enkele cateringbonnetjes". 2,3 miljoen dollar!! Dat soort problemen met enkele bonnetjes kan iedereen overkomen.
Karrenmaar
Ja, dat soort bonnetjes laat je af en toe toch rondslingeren en ben je ze zo kwijt.
Lap_58
Ik zou haast zeggen: "Daar heb ik geen actieve herinnering aan ..."
G33SimplyLovely
Het was toch 4 ton uiteindelijk? Of moet jij dit van Toto zeggen?
MdGL
Het was $400.000 Niet een bedrag waardoor er een grote voorsprong wordt opgebouwd. Dat de FIA halverwege de spelregels veranderde en Red Bull zich had misgerekend met een belastingteruggave toen zij werkzaamheden voor de zorg/overheid uitvoerden i.v.m. de pandemie, vergeet je ook voor het gemak.
M.B.
Dus de andere teams hebben toch gelijk gehad dat het RB weinig tot niets deed. Die boete is uitgespaard door niet kunnen uitgeven aan windtunneltijd. Het minder in de windtunnel kunnen heeft niet geresulteerd in achteruitgang van prestatie. Dus al met al is de straf idd mild geweest. Wat mijns inziens ook terecht is gezien hetfeit dat het meer om verkeerd boeken ging dan op verbeteren auto's. En hebben ze nog beter geleerd om te gaan met beperkingen. Op naar 2024
Chiu
Door al goed op de toekomst voorbereid te zijn geweest en goed te hebben doorontwikkeld heeft RBR de straf goed kunnen ondervangen en hebben er niet al teveel mee geleden. Misschien een geluk bij een ongeluk
Lap_58
Kom op zeg. Dat is toch absoluut niet te controleren. Een windtunnelbeperking snap ik nog. Je bouwt niet zomaar stiekem een extra exemplaar. Maar beperkt aantal computersimulaties. Hoeveel wil je er hebben FIA ?
FormerFormula1Engineer
@Lap_58. Vertel jij dat dan maar ? Weet jij dan hoe dat werkt ? Waarschijnlijk niet. Maar elke simulator of simulatoren staat of staan genoteerd bij de FIA. Alleen via een inlogsysteem kan deze gebruikt worden waarbij moet worden aangegeven wat er getest gaat worden en op eventueel welk circuit er digitaal gereden gaat worden. Dit is een zeer complexe aangelegenheid. Waarschijnlijk denk jij thuis aan de eigen spelcomputer als je gaat racen maar een racesimulator is van heel andere orde omdat je de testonderdelen of de test set up moet invoeren. Dit is bekend bij een afdeling van de FIA die de controles uitvoert en er is ook nog een mogelijkheid om deze gegevens en de gebruikte tijden achteraf uit te kunnen lezen. Hier valt echt niet mee te sjoemelen en als er een hiaat ontstaat in de tijden waaruit niet duidelijk is wat er is gebeurt met de simulator, dan wordt dit als gebruikte tijd geregistreerd. Net als bij doping: als je niet kan aantonen waar je was, wordt dat gezien als mogelijk doping gebruikt. Met andere woorden hier valt niet mee te sjoemelen
Dit bericht is aangepast op:
Lap_58
Ik geloof je uitleg, maar wat ik wilde zeggen is dat een computersimulator wss veel makkelijker na te bouwen is dan een windtunnel, Als men dat geheel buiten de FIA om doet is inloggen en registreren nvt. En gegevens zijn heel makkelijk te kopieëren om ze vervolgens in de illegale simulator in te voeren. En dan testen maar. Om vervolgens de meest succesvolle setup in de officiële simulator in te voeren en de uitkomst in de fabriek te gebruiken. Met de windtunnel zal dat wat lastiger zijn. Maar zou Honda niet ergens in Japans een een eigen windtunnel kunnen bouwen onder een andere naam om die buiten de FIA om te gebruiken al "voorproef" ? Misschien denk ik te simpel, maar mss ben jij wel te goed van vertrouwen ;-) Het gaat om heel veel geld en dan worden mensen soms vals creatief.
FormerFormula1Engineer
@Lap_58. Ik denk dat jij niet realiseert wat een racesimulator van/voor een F1 team kost. Het is totaal niet te vergelijken met thuissimulator of zelfs die van Sim racers. Elke type band onder verschillende weersomstandigheden en temperatuur (buiten en baan) moet gecombineerd worden met ca 150 verschillende vleugelstanden voor en achter. Dan hebben we het nog niet eens over de vloer. Deze simulator is bekend bij de FIA en gecodeerd. Waarom zou Red Bull een windtunnel van Honda (ja die heeft Honda) lenen. Alles moet exact worden afgesteld waardoor Honda gelijk alle details en specificaties heeft van RB. Best handig voor 2026. Dus dat zal nooit gebeuren.
Lap_58
Ik weet idd niet wat zo'n simulator kost. Geef eens een hint. En voor Honda kun je ook invullen wat je wilt. Er gaan zulke grote bedragen om in de F1 dat het wel voor de hand ligt dat men probeert te sjoemelen. Mercedes zal meer dan één windtunnel bezitten. Appeltje eitje om daar ongezien prototypes in de testen. Komt FIA nooit achter.
G33SimplyLovely
Ben zo benieuwd of en hoeveel RedBull nu al achterhoudt en hoe de verhoudingen in 2024 zullen zijn. Het zou wel super zijn als de andere teams ook allemaal dichterbij elkaar komen.
Fourroses666
Ze hebben het eenmaal gelijk goed voor elkaar, gewicht was minder belangrijk omdat ze dit later makkelijk konden fixen, slim. Misschien ook te maken tijdens de tijd dat ze motorisch achter liepen en aerodynamisch goed moesten nadenken. Mercedes kon in de succesjaren als iets niet werkte een plan b en c neerzetten en aero was minder belangrijk. Plus de voorsprong die ze hadden met dat oplaadsysteem. Je ziet nu gelukkig wel dat de teams dichter bij elkaar zitten. Maar zou zeker wel leuk zijn als Max niet alles wint. Achter Max is het wel spannend.
Dit bericht is aangepast op: