Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Red Bull Racing

Red Bull uitgelachen door concurrent na noodkreet: "Dat zou mooi zijn voor ons!"

Red Bull-teambaas Christian Horner roept de FIA op om snel te kijken naar het budgetplafond, want volgens hem is een verruiming nodig. Anders moeten sommige teams volgens hem misschien de laatste races aan zich voorbij laten gaan. Bij Alpine lachen ze daar om.

Horner Szafnauer
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPB

Sinds vorig jaar werkt de Formule 1 met een budgetplafond, waardoor er dit jaar nog maar 140 miljoen dollar mag worden uitgegeven door de teams (er zijn wel wat uitzonderingen hier en daar). Door de hoge inflatie vreest Red Bull echter dat een groot deel van de teams in de problemen gaat komen.

"Het komt er op neer dat ongeveer zeven van de tien teams de laatste vier races van het seizoen moeten gaan missen om onder het budgetplafond te blijven", claimde Horner in Spanje. Daarom roept hij de FIA om op het budgetplafond te verruimen. Niet alle teams zien dat echter zitten. Alpine is een van die teams, zo laat teambaas Otmar Szafnauer weten in gesprek met onder meer RacingNews365.

"Wij zijn niet voor het verruimen van het budgetplafond. Helaas hebben wij ons budget al heel vroeg vastgesteld. Wij hebben geanticipeerd op wat inflatie. Het heeft ons dus niet compleet verrast. Als we terugkijken naar december, dan was de consumentenprijsindex toen al 107 (wat betekent dat de prijzen van consumentengoederen 7% hoger waren dan een jaar geleden, red.). De meeste teams stellen hun budget voor het volgende jaar samen in november of december, dus voor ons kwam het niet als een verrassing."

Volgens de Amerikaan hebben de andere teams daarom geen excuses. "We hebben dus vooruit gepland en rekening gehouden met inflatie. Ook al hadden we niet helemaal rekening gehouden met deze hoge transportkosten, zitten we nog steeds onder het budgetplafond. Als wij het kunnen doen, dan kunnen andere teams het ook doen. Daarom ben ik niet voor het verhogen van het budgetplafond.

Alpine-teambaas lacht om noodkreet Horner

Geconfronteerd met de woorden van Horner, die claimde dat zeven teams de laatste vier races op deze manier moeten missen, barst Szafnauer in lachen uit. "Oke dan! Dat zou heel mooi zijn voor Alpine. Dan kunnen wij stappen zetten in het kampioenschap. Dat zou ik verwelkomen. Moeten we daar echt rekening mee houden, of probeerde Horner gewoon geestig te zijn?", grapt Otmar.

Hij vervolgt op een serieuzere toon. Hij denkt simpelweg dat teams als Red Bull hun ontwikkelingsbudget in de strijd om de titel niet willen verlagen. "Ik weet wat ons budget is. Een significant deel van het budget wordt weggezet voor de ontwikkeling van de auto, zeker in een seizoen waarin de regels helemaal nieuw zijn. Dan besteed je veel geld aan de ontwikkeling, want in principe is het dit jaar een ontwikkelingsrace."

"Als de transportkosten dan 3 miljoen stijgen, maar je ontwikkelingsbudget 20 miljoen is, kan je dan niet gewoon je ontwikkelingsbudget 3 miljoen verlagen en zo alsnog onder het budgetplafond blijven? Dat kan, maar dan kan je wel minder ontwikkelen tijdens de ontwikkelingsrace. Dan is het makkelijker om, als je toch het geld hebt, naar de FIA te stappen en te lobbyen, zodat je je ontwikkelingsbudget niet hoeft te verlagen."

Grote teams profiteren

Szafnauer vreest dan ook dat de grotere teams, die in principe zonder problemen veel meer geld uit kunnen geven. "Stel dat de inflatie 10% is. Je budgetplafond is 135 miljoen. Als je 10% toevoegt, dan kom je ongeveer op 145 miljoen uit. Het volgende jaar komt daar dan weer meer bovenop, waardoor het maar door en door blijft gaan. Als dat zo is, dan ben je voor je het weet weer terug op het punt waar we voor de budgetcap waren."

"Bovendien zijn er ook nog een heleboel dingen die niet worden meegeteld en buiten het budgetplafond vallen. Die uitgaven zullen door de inflatie ook toenemen", vervolgt de Alpine-teambaas, die benadrukt dat kleinere teams die inflatie lastiger op kunnen vangen dan de grote teams. "Als je het geld hebt, geef je het toch wel uit."

Tot slot wijst Szafnauer naar bepaalde kosten die, ondanks de inflatie, misschien niet mee zullen stijgen, maar waar grote teams wel van zouden kunnen profiteren. "Als we het hebben over de dingen die wel onder het budgetplafond vallen, zoals bijvoorbeeld de salarissen (behalve de coureurs en de top drie verdieners, red.)... Denk je dat die teams de salarissen vanwege de inflatie ook met 10% gaan verhogen? Dat gaat niet gebeuren, dus in dat geval zijn we simpelweg het gat (tussen de kleine en grote teams, red.) aan het vergroten. Daar moeten we voor oppassen", zo eindigt hij zijn relaas.

Ook interessant:

Nog volop werk aan de winkel voor Verstappen en Red Bull

In de nieuwste Formule 1-podcast blikken Ruud Dimmers, Tom Coronel en host Joris Mosterdijk terug op de GP van Spanje. Max Verstappen won, maar het ging niet vanzelf. Verder kijken ze naar de problemen van Ferrari, de comeback van Hamilton, vooruit naar de GP van Monaco en nog veel meer. Beluister 'm hieronder!

37 reacties

RN365 Special
Waarom het stuiterende Mercedes eens heel goed in de Formule 1-spiegel moet kijken

Bij Mercedes zou men graag zien dat er iets wordt gedaan aan de stuiterproblemen in de Formule 1, maar zoals onze technisch F1-analist Paolo Filisetti redeneert en uitlegt, moet het team bij zichzelf ten rade gaan en er geen politiek spelletje van maken.

Lees meer
Viaplay
x
Breaking Geen grote updates meer voor Verstappen en Perez