Voor Red Bull is het leiden van beide F1-kampioenschappen anno 2022 niet genoeg, en dus biedt men 50 (zeer) welgestelde personen de kans om niet alleen het prestatieniveau van F1 te ervaren, maar ook een passagier uit te nodigen om mee te genieten van de ervaring. Dat doet men met de nieuwe Red Bull RB17. De 1250 pk sterke Red Bull RB17, die vandaag werd aangekondigd op de thuisbasis van Red Bull Advanced Technologies (RBAT) in Milton Keynes - een high-tech dochteronderneming van de gelijknamige kampioenen uit de Formule 1 - past perfect in het nummeringsysteem van het bedrijf en vervangt in feite de oorspronkelijke RB17 Formule 1-auto, die werd geannuleerd nadat het reglement van de sport voor 2020 een jaartje werd uitgesteld vanwege Covid.
Waarom een Red Bull-tweezitter met een dak?
De tweezits hypercar voor op het circuit is in feite een 'Covid Baby', die is bedacht door Red Bull Chief Technical Officer Adrian Newey toen hij een paar vrije momenten had tijdens de pandemie. "We hadden veel belangstelling van mensen die vroegen: 'Hoe is het om in een Formule 1-auto te rijden? Het zette me aan het denken: 'Wat als we een tweezitter ontwikkelen die in staat is om Formule 1-prestaties te leveren?' Ik begon tijdens de kerstperiode 2020-21", vertelde de designlegende vorige week aan RacingNews365 , voorafgaand aan de lancering van vandaag. Op de vraag waarom hij had gekozen voor een tweezitter met gesloten dak in plaats van een klassieke open bolide, antwoordt Newey dat een tweezitter de rijervaring verbetert en hem tegelijkertijd in staat stelt een auto te ontwerpen die de veiligheid van de inzittenden waarborgt terwijl hij totaal niet wordt gehinderd door de racevoorschriften of de wetgeving voor auto's op de openbare weg. Hoewel registratie voor op de openbare weg in theorie met enkele aanpassingen kan gebeuren, is het aan de eigenaar om deze uit te voeren zonder inmenging van RBAT. "Een tweezitter lijkt de meeste mensen gewoon veel leuker", legt hij uit. "Je zou ervoor kunnen kiezen om een instructeur bij je te hebben; die kan zowel de bestuurder als de passagier zijn. Je kunt je partner, je kinderen, wie je maar wilt als passagier meenemen, dus het zorgt voor een meer gezellige ervaring." Die passagiers zullen overigens wel stalen zenuwen nodig hebben: volgens Red Bull Racing-teambaas Christian Horner 'zal de RB17 in staat zijn om ronderecords neer te zetten', terwijl Newey denkt: "Hij zal zichzelf niet te schande maken op een F1-grid."
Vanwaar deze Red Bull-bolide?
Horner legt uit hoe de RB17 tot stand is gekomen: "Adrian wilde al in 2014 een auto voor ons ontwikkelen, en op dat moment zagen we daar een kans toe met het ontwerpwerk voor de Valkyrie (hypercar, foto hierboven, red.) in samenwerking met Aston Martin. "De Valkyrie is een prachtig voertuig en ik weet zeker dat het een groot succes zal worden, maar je leert altijd, of het nu in de Formule 1 is of aan de kant van de geavanceerde technologieën", voegde Horner er aan toe. "RBAT bestaat nu bijna acht jaar en er is in die tijd ontzettend veel kennis opgebouwd." "Maar met het budgetcap-tijdperk in de F1 zul je bepaalde projecten moeten aanwenden om bestaande resources te kunnen behouden", legt Horner uit. "Dit is een perfect project dat optimaal gebruik maakt van de vaardigheden die we hebben, waarbij dit project bestaat naast het F1-project en het dus zeker niet voor afleiding zal zorgen." Om de RB17 direct met Aston Martin's Valkyrie te vergelijken, geeft Newey aan: "De RB17 is iets groter vanwege de grotere banden, de wielbasis is iets langer omdat je bij het nastreven van een laag zwaartepunt het gebruikelijke verpakkingsprobleem hebt: waar zet je de coureur? Waar vervolgens de brandstoftank, de motor, dan het energieterugwinningssysteem en de versnellingsbak?" "De wielbasis van de Valkyrie is eigenlijk een beetje te kort, omdat hij ontworpen is als straatauto", verduidelijkt Newey. "Dus de wielbasis van de RB17 is langer, en vanwege de slicks is de auto ook iets breder." "We focussen tevens zwaar op gewicht", zo vervolgt Newey. "We mikken op 900 kilo inclusief de coureur. Hij heeft twee zitplaatsen, een gesloten carrosserie en een gesloten dak, allemaal gewicht dat er ten opzichte van een F1-auto bij komt. De onderdelen moeten langer meegaan dan die van F1-auto's, dus je ontwerpt ze ook om langer mee te gaan. Al deze dingen zorgen voor extra gewicht."
We noemen de RB17 'Adrian's Greatest Hits'
Rob Gray
Duizelingwekkende statistieken
Zoals het een ontwerp uit de pen van de statistisch meest succesvolle ontwerper van raceauto's in de geschiedenis van de F1 betaamt - tien constructeurstitels en vijf coureurstitels bij drie teams - zit de auto vol met het soort snufjes dat verboden werd omdat ze te succesvol bleken te zijn. RBAT's technisch directeur Rob Gray, die verantwoordelijk is voor de productie van de auto (tot ongeveer 15 per jaar), grapt: "Intern noemen we de auto 'Adrian's Greatest Hits'." Gray legt uit dat de RB17 vanaf 2025 in eigen huis zal worden geproduceerd, maar dat de productie van specialistische onderdelen zoals glas en versnellingsbakken zal worden uitbesteed: "Het grootste deel van de auto, de echte kern, kunnen we in eigen huis bouwen en we willen ook heel graag gebruik maken van dat wat we goed kunnen. Daarom liggen de aantallen ook zo laag, we willen geen massaproductie beginnen." Welke technologieën zullen er in de auto zitten, aangezien hij compromisloos is ontworpen? "Het wordt een auto met flexibele schotten aan de onderzijde die zorgen voor grote grondeffecttunnels, actieve vering zodat hij op circuits kan rijden die niet zo smooth zijn als F1-circuits en we proberen te voorkomen dat de vering erg stijf is," onthult Newey aan RacingNews365. "De enige manier om dat te bereiken is door die actieve vering in te zetten. We hebben actieve vering op een goede manier ontwikkeld, dus het zal weer een generatie verder zijn (dan het systeem van jaren '90, red.). De auto zal tevens een geblazen uitlaat hebben. Met andere woorden: alles wat we in de F1 hebben geleerd, zit op deze auto." Hij verduidelijkt verder dat de krachtbron een 1100pk sterke twin-turbo V8 zal zijn, waarbij het 150pk sterke energy recovery system vooral dient 'ter ondersteuning voor voldoende koppel' en het verminderen van gasvertraging bij acceleratie. "ERS helpt ook op andere gebieden, waar ik nu niet echt op in wil gaan," glimlacht hij raadselachtig.
Een auto met of zonder porpoising?
Verwacht Newey met de grondeffecttunnels onder de RB17 dat ook die auto last gaat krijgen van het in de Formule 1 verfoeide porpoising? Of zal de actieve ophanging het probleem te verhelpen, zoals sommige coureurs als oplossing voor de Formule 1 opperden? "De mogelijkheid van porpoising is iets dat we in detail moeten bestuderen. We hebben geprobeerd om de auto te ontwerpen op een manier die volgens ons niet zal leiden tot porpoising, maar we moeten meer onderzoek doen naar dat thema. Het gebruik van actieve vering om porpoising tegen te gaan is theoretisch mogelijk, maar de hydraulische druk die je daarvoor nodig zou kunnen hebben kan een beperkende factor zijn. Het is beter om dit probleem bij de bron aan te pakken."
Max Verstappen zal bij de RB17 betrokken worden
Newey en het mogelijke gestuiter zullen echter niet de enige connectie van de RB17 met de F1 zijn, want de coureurs van het team zouden weleens actief ingezet kunnen gaan worden "Ik denk dat het onvermijdelijk is dat Max Verstappen en Sergio Perez inbreng zullen hebben, waarbij ze de auto op enig moment ook zullen besturen", aldus Horner. Dat de auto Newey na aan het hart ligt, blijkt uit zijn commentaar op de vraag naar zijn (eigen) favoriete bolides aller tijden: hij spreekt over de RB17 in één adem met de Leyton House CG901, de Williams FW14 en zijn B-versie en de Red Bull RB5 - die allemaal de naald van het F1-autodesign opnieuw hebben gekalibreerd. Behoort de RB17 tot die groep? "Ik hoop dat de RB17 een auto wordt die ook gezien wordt als misschien wel de eerste van een nieuw genre waar anderen zich misschien bij proberen aan te sluiten. Het is iets anders, het is iets nieuws", lacht Newey. Hij geeft ruimhartig toe dat hij op de universiteit al auto's schetste en hij verwijst graag naar de Red Bull X1 conceptwagen (zie foto hierboven) die hij samen met Sony produceerde voor de Gran Turismo-games als bewijs van zijn projecten die buiten de gebaande paden gaan. Als alles achter de rug is en de 5 miljoen pond (plus belastingen) kostende hypercar van de RBAT-assemblagelijn rolt, zal Newey dan auto nummer 1 voor zichzelf in de wacht slepen? "We zullen een interne discussie houden, maar ik hoop een auto te krijgen...", grijnst hij.
Meest gelezen