Red Bull Racing heeft in Spa-Francorchamps een omvangrijk pakket aan updates geïntroduceerd, bedoeld om een van de kernproblemen van de RB21 aan te pakken. De nieuwe onderdelen zijn geen radicale herziening van het concept, maar een gerichte poging om de aerodynamische efficiëntie van de wagen te verbeteren, een zwakte die in de eerste seizoenshelft pijnlijk duidelijk werd.
De update omvat een nieuwe versie van de voorvleugel, waarbij het tweede en derde element zijn aangepast wat betreft hellingshoek en profiel. Deze wijziging is bedoeld om de luchtstroom die van deze elementen afkomt anders te sturen. Dit gaat gepaard met aanpassingen aan de behuizing van de bevestigingspunten van de bovenste draagarm van de voorwielophanging. Deze zijn nu voorzien van kleine winglets; de eerste is naar beneden gericht, terwijl de tweede, duidelijk geïnspireerd door McLaren, een opwaartse luchtstroom creëert in de richting van de inlets van de sidepods.
Ook de inlets zelf zijn gewijzigd. Het verticale en horizontale gedeelte zijn samengevoegd tot één enkele opening, waarbij het horizontale deel een groter profiel heeft gekregen. Dit leidde op zijn beurt tot aanpassingen aan de motorkap om een betere interne aerodynamica te realiseren die in lijn is met de gewijzigde luchtstromen van de voorvleugel.
Tekst gaat verder onder foto.
Focus op aerodynamische efficiëntie
Hoewel de aanpassingen het aerodynamische gedrag van de RB21 niet fundamenteel zullen veranderen, wordt bij nadere inspectie duidelijk dat de nieuwe geleiding van de luchtstroom primair gericht is op het verhogen van de efficiëntie van de bovenste aerodynamica. Het is geen geheim dat de RB21 in het eerste deel van het seizoen de minst efficiënte auto van de topteams was, wat het team dwong om, met name aan de achterzijde, vleugels met minimale downforce te gebruiken.
Deze fundamentele eigenschap van de auto kan niet volledig worden geëlimineerd door de recente updates. Echter, de gewijzigde luchtstroom aan de voorzijde van de wagen kan een gedeeltelijke verschuiving van het aerodynamische drukcentrum naar voren mogelijk maken. Dit zou voordelen kunnen opleveren op circuits die gekenmerkt worden door snelle richtingsveranderingen en lange, snelle bochten.
Het circuit van Spa-Francorchamps lijkt dan ook, ondanks het sprintformat van dit weekend, de ideale locatie om effectief data te verzamelen en vooral om de correlatie tussen de data uit de simulator en de werkelijkheid te verifiëren.
Claim nu een van de 15.000 McLaren F1-team caps! OKX heeft speciaal voor de Nederlandse fans een toffe actie opgezet! Meld je nu aan bij OKX en claim jouw cap. Maak bovendien kans op een VIP Experience voor de race op Zandvoort!
Claim jouw cap!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!