Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Red Bull Racing

Riep Red Bull de DRS-problemen van Verstappen over zichzelf af?

Tijdens de Spaanse Grand Prix werd Max Verstappen in de kwalificatie gehinderd door DRS-problemen, waardoor hij zijn laatste ronde moest afbreken. Red Bull dacht het probleem opgelost te hebben, maar in Bakoe speelde het onderdeel hem tijdens de eerste vrije training opnieuw parten. Waar gaat het mis voor Red Bull?

RB16 B RW DRS DET
Analyse
Naar nieuwsoverzicht © RN365/Paolo Filisetti

Na de problemen in Spanje probeerde Red Bull het DRS-probleem definitief op te lossen in de aanloop naar de Grand Prix van Monaco. Hoofdengineer Paul Monaghan was er zeker van dat ze er bovenop zaten. Het probleem leek in Monaco inderdaad te zijn opgelost, maar daar liggen de snelheden waartegen DRS bestand moet zijn aanzienlijk lager dan de 340 kilometer per uur die op het lange rechte stuk van Bakoe bereikt wordt.

In zekere zin is het Baku City Circuit een goed circuit om na te gaan of de DRS-systemen bestand zijn tegen een fenomeen dat 'buffeting' genoemd wordt. Het is het fenomeen waarbij een verstoorde lucht herhaaldelijk op de achtervleugel in 'beukt'. Het probleem deed zich vorig jaar in Qatar ook al voor bij Sergio Perez, maar de oorzaak is nu toch net wat anders dan toen.

Toen zat er een montagefout is één van de DRS-stangen, maar nu zit 't hem puur in de druk die de activator (zie afbeelding hierboven) van het DRS-systeem kan doorstaan. De eigen druk die de activator genereert om de klep open te houden, is niet opgewassen tegen de luchtstroom op hoge snelheid. Met name in de tweede fase van openklappen wordt het probleem erger.

			© RN365/Paolo Filisetti
	© RN365/Paolo Filisetti
			© RN365/Paolo Filisetti
	© RN365/Paolo Filisetti

Sloeg Red Bull door met gewichtsbesparing?

Dit seizoen bleek het totaalgewicht van de auto een groot probleem te zijn voor Red Bull. Het team claimde dat de RB18 15 kilo te zwaar was. In de zoektocht naar gewichtsbesparing werd ook het hydraulische systeem dat DRS bedient onder handen genomen. Dat leverde ongetwijfeld kostbare winst op in het besparen van gewicht, maar mogelijk is Red Bull daar iets in doorgeslagen.

Red Bull nam daarop voor de tweede vrije training de achtervleugel onder handen om verstevigingen aan te brengen. Het zou een tijdelijke oplossing moeten zijn, want binnen Red Bull is men vol vertrouwen dat de problemen zich op andere snelle rechte stukken zoals op Monza en Spa-Francorchamps niet opnieuw voordoen.

Voorspel en win

Wie wint de Grand Prix van Azerbeidzjan 2022?

Speel mee en maak kans op een prachtige Max Verstappen drivers cap!

Speel mee

Formule 1 GP Azerbeidzjan 2022 RN365 Nieuwsdossier

7 reacties

RN365 Special
Waarom het stuiterende Mercedes eens heel goed in de Formule 1-spiegel moet kijken

Bij Mercedes zou men graag zien dat er iets wordt gedaan aan de stuiterproblemen in de Formule 1, maar zoals onze technisch F1-analist Paolo Filisetti redeneert en uitlegt, moet het team bij zichzelf ten rade gaan en er geen politiek spelletje van maken.

Lees meer
Viaplay
x
RN365-podcast Direct na de zomerstop weten we of Verstappen kampioen wordt