Na de problemen in Spanje probeerde Red Bull het DRS-probleem definitief op te lossen in de aanloop naar de Grand Prix van Monaco. Hoofdengineer Paul Monaghan was er zeker van dat ze er bovenop zaten. Het probleem leek in Monaco inderdaad te zijn opgelost, maar daar liggen de snelheden waartegen DRS bestand moet zijn aanzienlijk lager dan de 340 kilometer per uur die op het lange rechte stuk van Bakoe bereikt wordt. In zekere zin is het Baku City Circuit een goed circuit om na te gaan of de DRS-systemen bestand zijn tegen een fenomeen dat 'buffeting' genoemd wordt. Het is het fenomeen waarbij een verstoorde lucht herhaaldelijk op de achtervleugel in 'beukt'. Het probleem deed zich vorig jaar in Qatar ook al voor bij Sergio Perez, maar de oorzaak is nu toch net wat anders dan toen. Toen zat er een montagefout is één van de DRS-stangen, maar nu zit 't hem puur in de druk die de activator (zie afbeelding hierboven) van het DRS-systeem kan doorstaan. De eigen druk die de activator genereert om de klep open te houden, is niet opgewassen tegen de luchtstroom op hoge snelheid. Met name in de tweede fase van openklappen wordt het probleem erger.
Sloeg Red Bull door met gewichtsbesparing?
Dit seizoen bleek het totaalgewicht van de auto een groot probleem te zijn voor Red Bull. Het team claimde dat de RB18 15 kilo te zwaar was. In de zoektocht naar gewichtsbesparing werd ook het hydraulische systeem dat DRS bedient onder handen genomen. Dat leverde ongetwijfeld kostbare winst op in het besparen van gewicht, maar mogelijk is Red Bull daar iets in doorgeslagen. Red Bull nam daarop voor de tweede vrije training de achtervleugel onder handen om verstevigingen aan te brengen. Het zou een tijdelijke oplossing moeten zijn, want binnen Red Bull is men vol vertrouwen dat de problemen zich op andere snelle rechte stukken zoals op Monza en Spa-Francorchamps niet opnieuw voordoen.
Meest gelezen