Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Stake F1 Team

Stake F1 C44 of toch een Stake F1 RB19 naar het voorbeeld van Red Bull?

De nieuwe Sauber C44 zoals die in Londen aan het publiek werd getoond, vertoont duidelijke overeenkomsten met zijn voorganger. De neus en voorvleugel zijn bijvoorbeeld die van de C43. Het is echter ook overduidelijk dat het in Hinwil gevestigde team bepaalde concepten van de RB19 heeft omarmd.

C44 ST Front Stake BOT 16 9
Analyse
Naar nieuwsoverzicht © Stake F1 Team

Zo heeft Sauber, of Stake F1, zo u wilt, ervoor gekozen om aan de voorkant met een pull rod-wielophanging te werken, terwijl aan de achterkant voor een push rod-ophanging is gekozen. Daarmee volgt men het voorbeeld van Red Bull, maar bijvoorbeeld ook dat van McLaren.

De pull rod zit bijna helemaal tegen de onderzijde van een verder totaal nieuw chassis bevestigd. De interne onderdelen van de ophanging zijn allemaal wat lager in de auto geplaatst voor een lager zwaartepunt van de auto. De voorste van de twee hooggeplaatste wishbones is zo veel mogelijk bovenop de monocoque bevestigd, terwijl de achterste wishbone iets lager is geplaatst om zo het voorover hellen van de auto tegen te gaan.

De sidepods worden gekenmerkt doordat ze een wat nauwere opening hebben, maar ook door een duidelijk zichtbare, naar voren geschoven onderlip, die ervoor moet zorgen dat de luchtstroom afbuigt richting de vloer in combinatie met een diep uitgesneden onderkant van de sidepod.

Op het oog zien we geen ventilatiekieuwen bovenop de sidepods, omdat de warmteafvoer verzorgd wordt door de horizontale Red Bull-achtige luchtuitgang aan de achterzijde. Verder zien we dat de airbox van de C44 is aangepast. De enkele pilaar in het midden van het vorige model is vervangen door een meer conventioneel ontwerp, iets wat ook vooral te maken heeft met de strengere crashtest met betrekking tot de airbox na het zware ongeval van Zhou Guanyu op Silverstone in 2022.

De driehoek in de airbox maakt dat de lucht verdeeld wordt over drie kanalen, waarbij de buitenste twee lucht richting de radiator van de versnellingsbak sturen die zich boven de motor bevindt. Al met al een auto die, ondanks dat hij is uitgetekend voordat voormalig McLaren-kopstuk James Key arriveerde, toch elementen vertoont die de Britse engineer zal goedkeuren.

			© Stake F1 Team
	© Stake F1 Team

Abonneer je op ons YouTube-kanaal en mis niets van de Formule 1.

Abonneer je op ons YouTube-kanaal.

Praat mee!

Viaplay
x
Moto3 Sensationele zege Veijer na dominant optreden in Jerez