Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 03 jul - zo 05 jul
  • 1 BOT LAP 71
  • 2 LEC + 2.700
  • 3 NOR + 5.491
aut
vr 10 jul - zo 12 jul
  • 1 HAM LAP 71
  • 2 BOT + 13.719
  • 3 VER + 33.698
aut
hun
vr 17 jul - zo 19 jul
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 VER + 8.702
  • 3 BOT + 9.452
aut
gbr
vr 31 jul - zo 02 aug
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 VER + 5.856
  • 3 LEC + 18.474
hun
gbr
vr 07 aug - zo 09 aug
  • 1 VER LAP 52
  • 2 HAM + 11.326
  • 3 BOT + 19.231
gbr
esp
vr 14 aug - zo 16 aug
Quali za 15 aug 15:00 16:00
Race zo 16 aug 15:10 17:10
gbr
bel
vr 28 aug - zo 30 aug
Quali za 29 aug 15:00 16:00
Race zo 30 aug 15:10 17:10
esp
ita
vr 04 sep - zo 06 sep
Quali za 05 sep 15:00 16:00
Race zo 06 sep 15:10 17:10
bel
ita
vr 11 sep - zo 13 sep
Quali za 12 sep 15:00 16:00
Race zo 13 sep 15:10 17:10
ita
rus
vr 25 sep - zo 27 sep
Quali za 26 sep 14:00 15:00
Race zo 27 sep 13:10 15:10
ita
deu
vr 09 okt - zo 11 okt
Quali za 10 okt 15:00 16:00
Race zo 11 okt 15:10 17:10
rus
por
vr 23 okt - zo 25 okt
Quali za 24 okt 15:00 16:00
Race zo 25 okt 15:10 17:10
deu
ita
za 31 okt - zo 01 nov
Quali za 31 okt 14:00 15:00
Race zo 01 nov 13:10 15:10
por
Start GP Spanje
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Formule 1 2020

Toen de F1 zijn laatste échte playboy verloor

Na tien seizoen actief te zijn geweest in de sport kwam er op 23 januari 2003, vandaag zeventien jaar geleden, een einde aan de loopbaan van Eddie Irvine. Daarmee verdween de laatste échte playboy uit de koningsklasse van de autosport.

Na de aankondiging van het vertrek van Eddie Irvine uit de Formule 1 ging er een zucht van teleurstelling door de paddock. Eddie Jordan, Irvine's voormalige teambaas, was zeer bedroefd dat het 'kleurrijke' karakter van de Noord-Ier niet langer aanwezig zou zijn tijdens de Grand Prix-weekenden. Renault-kopstuk Flavio Briatore vertelde vooral het losbandige gedrag, dat in zijn ogen 'oude tijden deed herleven', te zullen gaan missen.

Irvine wist in zijn tienjarige Formule 1-carrière een behoorlijke reputatie op te bouwen. Al vanaf het eerste moment dat hij voet zette in de sport, was duidelijk dat Irvine een coureur was van de oude stempel. Bij zijn debuut in de Formule 1 in 1993 kreeg Irvine het namelijk aan de stok met niemand minder dan Ayrton Senna, welke naderhand uitgebreid zijn beklag deed over het 'onprofessionele rijgedrag' van de Jordan-coureur. Senna deelde zelfs een klap uit aan Irvine.

In de jaren daarna was Irvine bij menig incident betrokken, maar bewees hij zich tegelijkertijd wel voldoende om in 1996 de overstap te mogen maken naar het Formule 1-team van Ferrari. Het was bij de Scuderia dat Irvine zijn droom op eeuwige roem in duigen zag vallen. Toen Michael Schumacher in 1999 halverwege het seizoen zijn been brak, was het aan Irvine om Maranello de titel te bezorgen. In de laatste race van het jaar moest hij de titel uiteindelijk laten aan Mika Hakkinen. Bij het nieuwe Jaguar moest het dan alsnog gebeuren, maar een avontuur bij dat team liep uit op niets.

Op de momenten dat Irvine op de baan niet voor spraakmakende momenten zorgde, deed hij dat wel naast de baan. De flamboyante coureur was altijd wel te porren voor een controversiële uitspraak. Irvine was ook niet vies van een feestje en had als een soort James Hunt van de jaren negentig altijd wel een dame of twee om zijn nek hangen. En dat hij een aardig centje verdiende door zijn baan als Formule 1-coureur, dat liet hij ook graag zien. Eddie Irvine, wat een bijzondere man.

0 reacties