Hoewel de inschrijvingen voor de motorleveranciers die van plan zijn om vanaf 2026 deel te nemen aan de Formule 1 op 15 oktober sloten, heeft RacingNews365 van FIA-president Mohammed Ben Sulayem vernomen dat slechts één leverancier, vermoedelijke Audi, zich toen heeft aangemeld. Het ontwerpreglement van de nieuwe krachtbron gaat uit van een hybride V6-motor met een vermogen van ongeveer 1000 pk. Het vermogen wordt voor ongeveer 50/50 gehaald uit de elektrische systemen en de verbrandingsmotoren die op duurzame brandstof rijden. Dat laatste zou uitkomst kunnen bieden voor een miljard auto's die op deze wereld nog met een verbrandingsmotor rondtijden, aangezien de ontwikkeling van 'groenere' brandstoffen wordt gestimuleerd. De oorspronkelijke inschrijvingsdatum werd met een maand verlengd, waarna nog eens twee motorleveranciers (vermoedelijk Alpine en Red Bull Powertrains) hun inzending hebben ingediend. Bronnen in de F1-paddock suggereren momenteel dat Mercedes volgende week haar inzending zal indienen. De deadline is nu met nog een maand verlengd, zo heeft RacingNews365 vernomen.
De potentiële motorleveranciers vanaf 2026
Bovenstaande inzendingen weggelaten blijven er twee (of drie, zie hieronder) potentiële motorleveranciers over, namelijk Ferrari en mogelijk zowel Porsche als Honda. De laatste partij zal waarschijnlijk samenwerken met Red Bull, waarbij de verbrandingsmotoren door de nieuwe Red Bull Powertrains-divisie worden geproduceerd in combinatie met hybride technologieën van Honda. Hoewel het Japanse bedrijf zich eind 2021 terugtrok uit de F1 om zich te concentreren op elektrificatie, blijft het vanuit de technische motorsportbasis in Tochigi op commerciële basis leveren aan zijn voormalige partners: Red Bull Racing en zusterteam AlphaTauri, beide met RBPT-motoren. Er wordt gespeculeerd dat de samenwerking met RBPT het mogelijk zou maken om geavanceerde systemen voor energieterugwinning (en het gebruiken van de energie) te ontwikkelen via RBPT. Honda kan echter nog steeds een voorlopige inschrijving indienen. De plannen voor de volgende generatie van het merk zouden aangekondigd kunnen worden tijdens een persconferentie die voor volgende week in Tochigi staat gepland. Porsche lijkt echter in een spagaat vast te zitten na de publieke afsplitsing van Red Bull. Ze hebben nog geen verdere mededelingen gedaan, hoewel Ben Sulayem onlangs verklaarde dat het bedrijf uit Stuttgart nog steeds 'met teams praat'. Ook Porsche kan een voorlopige inschrijving indienen terwijl het opties overweegt die variëren van een eigen F1-project tot het faciliteren van Audi-motoren onder de naam 'Porsche', dit aangezien beide bedrijven deel uitmaken van Volkswagen Group. In het verleden hebben ze echter intensief met elkaar geconcurreerd in het WEC met verschillende motorconcepten en weinig gemeenschappelijke technologieën. Naar verluidt is er weinig veranderd. We zullen zien...
Hoe zit het met Ferrari?
Ferrari is een andere zaak. F1 zonder de Scuderia (of andersom) is ondenkbaar en dus zal de kwestie van haar toetreding waarschijnlijk zo snel mogelijk worden opgelost. Volgens bronnen heeft Ferrari zich samen met een aantal van de bestaande motorleveranciers verzet tegen een aantal sportieve en technische beperkingen. De beperkingen zouden zijn opgesteld om nieuwkomers te lokken. De andere bestaande leveranciers zouden hier geen probleem meer in zien, maar naar verluidt is Ferrari het nog niet eens met een aantal clausules. Hoewel een woordvoerder van de Italiaanse renstal dit niet wilde bevestigen (of ontkennen), kreeg RacingNews365 te horen dat er 'nog steeds interne discussies gaande zijn en we willen niet dat deze discussies afleiden van dit raceweekend.' Tegen het einde van volgende week zal de F1 dus minimaal vier toegezegde motorleveranciers voor 2026 kennen (Alpine, Audi, RBPT en Mercedes) en Ferrari zal zijn deelname waarschijnlijk medio december bevestigen, wat het totaal op vijf brengt. Of dat aantal stijgt naar zes of zeven hangt af van de hoge heren in Tokio en Stuttgart. Hoe dan ook, de F1 is dan beter af dat het nu is, met momenteel drie motorbouwers en een vierde leverancier onder een andere naam.
Meest gelezen