Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Twee DRS-zones op Circuit Zandvoort tijdens GP van Nederland

Er wordt zoveel mogelijk aan gedaan om aankomende zondag inhaalacties te hebben op Circuit Zandvoort. Er zijn onder meer twee DRS-zones opgetuigd, zo blijkt uit de officiële FIA-documenten.

Na 36 jaar lang wachten is het dit weekend dan toch echt zo ver. De Grand Prix van Nederland vindt plaats op Circuit Zandvoort. Er wordt gevreesd dat het inhalen op het duinencircuit schier onmogelijk wordt, maar de FIA doet er in ieder geval zo veel mogelijk aan om de coureurs te helpen. Zo zijn er twee DRS-zones opgetuigd voor het komende Grand Prix-weekend, zo wordt duidelijk nadat de FIA woensdagmiddag de officiële circuitmap deelt met de wereld. Daarop wordt duidelijk dat er door de mondiale autosportbond veertien bochten worden geteld op het 4,259 kilometer lange circuit. De eerste sector eindigt kort na bocht zes, als de coureurs op weg zijn naar het Scheivlak, de lange, snelle rechterknik aan de achterkant van het circuit. Kort voor bocht tien, bij sommigen misschien nog bekend als de Vodafonebocht, ligt de detectielijn voor de eerste DRS-zone. Als de coureurs daar binnen een seconde van hun voorganger zitten, dan mogen ze vijftig meter na het uitkomen van bocht tien de achtervleugel openklappen om van de extra snelheid gebruik te maken. Enkele honderden meters later, bij het aanremmen voor bocht elf, gaat de achtervleugel weer naar beneden. In het proces hebben de coureurs de tweede sector ook voltooid. Die eindigt namelijk midden op het rechte stuk, 150 meter voor bocht elf. Nadat de coureurs de bochten elf en twaalf, waar ze het gevoel zullen hebben door een stadion te rijden, hebben afgewerkt, volgt een korte sprint naar bocht dertien. Vijftien meter voor die bocht ligt de detectielijn van de tweede DRS-zone. Nadat de coureurs de spectaculaire Arie Luyendykbocht hebben getrotseerd, mogen ze de achtervleugel openklappen en op de start/finish straight DRS gebruiken. Het plan om ook in de kombocht DRS te mogen gebruiken, gaat dit jaar voorlopig niet door. En zo ziet een rondje Zandvoort er op papier uit. Hieronder (onder de circuitmap) zie je hoe het er vorig jaar uitzag toen Verstappen een ronde over het vernieuwde circuit scheurde.

GGu--_UHY_o

Viaplay
x
RN365 Podcast Verstappen brengt Mercedes iets wat het jaren heeft gemist