Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Verandering gewenst op iconisch maar gevaarlijk Spa-Francorchamps: "Je kunt er niet omheen"

Veiligheid in de autosport. Is het een utopie? Na verschillende zware crashes en het recente dodelijke ongeluk van landgenoot Dilano van 't Hoff, is de discussie weer aangewakkerd. Moet er wat veranderen op Spa-Francorchamps? RacingNews365 sprak met Beitske Visser, die zelf een engeltje op haar schouder had zitten toen ze in 2021 verschrikkelijk hard crashte bovenaan de iconische bochtencombinatie Eau Rouge-Raidillon.

Dit weekend strijkt het Formule 1-circus neer op Spa-Francorchamps, een kleine vier weken na het noodlottige ongeval van de Nederlander Dilano van 't Hoff. De 18-jarige coureur kwam uit in de Formula Regional European Championship by Alpine (FRECA). Tijdens een zeer regenachtige race werden de coureurs voor een laatste ronde los gelaten, nadat de safety car een lange periode op de baan was geweest. De dertig coureurs, met Van 't Hoff rond de twintigste plek, raceten met slecht zicht af op de bochtencombinatie Eau Rouge/Raidillon. Na die bochten ging het mis op de Kemmel Straight. Door een kettingreactie kwam de jonge Nederlander zijdelings stil te staan op de baan en door de slechte omstandigheden zagen zijn collega's hem niet (op tijd). Dilano werd vol in de flank geraakt en overleed aan zijn verwondingen.

Discussie komt op gang

De autosportwereld was in shock. Niet voor het eerst was dat stuk van het iconische Spa-Francorchamps onderwerp van discussie. We hebben het daar al heel vaak mis zien gaan. In 2019 overleed Anthoine Hubert eveneens bovenaan de bochtencombinatie. Ook hij werd in de flank geraakt door een collega coureur en kon het niet navertellen. Was het het circuit of waren het de omstandigheden? De meningen waren verdeeld, maar iedereen was het er wel over eens dat de FRECA-race nooit had mogen worden hervat in die omstandigheden. Sommige coureurs riepen op tot drastische maatregelen, zoals een chicane in Eau Rouge, zodat de snelheid eruit kan worden gehaald, terwijl anderen liever niet zien dat er aan de iconische bochten wordt getornd. RacingNews365 sprak met Beitske Visser, die zelf in 2021 verschrikkelijk hard crashte bovenaan Eau Rouge, over de huidige veiligheidssituatie in Spa. Ze herinnert zich haar crash nog als de dag van gisteren. "Het begon tijdens mijn race plotseling te regenen en iedereen reed op slicks", zo herinnert Visser zich over de crash tijdens de W Series race. Het regende alleen in die bochtencombinatie." "Ik was de derde auto en ik zag de twee auto's voor me al 'gaan', dus ik ging ook van mijn gas af. Als je dan echter op slicks rijdt en het wordt nat, dan heb je geen kans. Ik hield er gekneusde ribben en een gebroken enkel aan over", aldus de Nederlandse coureur, die denkt dat de crash op zich gewoon pech was. "Het begon net te regenen. Dat kan overal gebeuren." Wel werd Visser op gevaarlijke wijze terug de baan op geslingerd, terwijl ze met haar auto ondersteboven was geland. Dat was een groot probleem. "Wat bij mij gebeurde en bijvoorbeeld bij Hubert en ook Dilano, is dat je weer terug de baan op schuift. Mijn crash was nog voor de veranderingen in Eau Rouge. Als je zag waar ik uiteindelijk stil kwam te liggen, dan was dat op de ideale lijn. Dat was het gevaarlijke, dat je terug de baan op geschoven werd." Recent zijn er inderdaad enkele wijzigingen doorgevoerd aan de bochtencombinatie, waardoor er nu meer ruimte is en meer run-off. Goede wijzigingen, benadrukt Beitske: "Maar het ongeluk van Dilano was net een paar honderd meter verderop, waardoor datzelfde probleem weer optrad: hij werd terug de baan op geschoven." Hieronder zie je de beelden terug van de crash van Visser in 2021. Niemand liep zware verwondingen op, maar het zijn wel heftige beelden. Het artikel gaat daaronder verder.

rA7wqG5yHm4

Uitloopstroken, spray en communicatie

Autosport is en zal altijd gevaarlijk zijn. Dat wil volgens Visser echter niet zeggen dat het beter en veiliger kan. Is Spa een gevaarlijker circuit dan gemiddeld, met Eau Rouge-Raidillon in het bijzonder? Volgens haar kan je dat niet (meer) ontkennen. "Je kan er niet omheen. Er gebeuren daar veel meer zware ongelukken dan op andere plekken. Er moet zeker gekeken worden naar hoe we dat kunnen verbeteren." Er kan volgens de voormalig W Series-coureur op papier relatief simpel een stap in de goede richting worden gezet. "Het zit 'm voornamelijk in de uitloopstroken, denk ik. Ik denk dat we moeten proberen te voorkomen dat je weer terug de baan op kan schuiven. Bij Dilano was de grootste factor echter het weer. Bij formule-auto’s heb je tegenwoordig eigenlijk als het regent geen goed zicht. De rijders achter Dilano konden het gewoon niet zien." Is dat vandaag de dag dan ook niet een probleem, zo haken we in op haar opmerking. Verkiezen de wedstrijdleiders misschien iets te snel de show boven de veiligheid? Visser is het daar niet per se mee eens, maar benadrukt wel dat er beter naar de coureurs op de baan moet worden geluisterd. En dan in het bijzonder de coureurs die wat verder achteraan rijden. "Er moet goed naar dat aspect gekeken worden. Men moet vooral naar de rijders luisteren. Ik weet niet hoe het bij juniorcategorieën werkt, of de wedstrijdleider ook de radio’s van de coureurs kan horen. De safety car ziet alles prima en de eerste rij ook, maar hoe verder je naar achteren rijdt, hoe minder je ziet. En dan rijd je zelfs nog langzaam achter de safety car. Qua communicatie moet het zo zijn dat de rijders allemaal gehoord kunnen worden. Op die manier kan het misschien beter."

Je kan er niet omheen. In die bochten gebeuren er meer zware ongelukken dan op andere plekken. Daar moet naar gekeken worden.

Beitske Visser

Gevraagd wat voor ideeën Visser zelf heeft om de situatie op Spa minder onveilig te maken, hamert ze nogmaals op uitloopstroken. Die werden dus al eens verbreed bovenaan de iconische bochtencombinatie, maar op de Kemmel Straight, waar Dilano verongelukte, moet dat eigenlijk ook worden gedaan. Of het echter mogelijk is? Verder hoopt ze dat de recente F1-test met spatborden een succes was en een deel van de oplossing kan worden. "Ik weet niet of er ruimte is op Spa, maar meer run-off. Op het rechte stuk leg je echter natuurlijk niet zo snel grindbakken neer. Dat doe je eerder in de bochten. Ik ben sowieso wel fan van grindbakken, ook voor track limits, want het vertraagt gewoon beter. Er moet daarnaast gekeken worden naar de spray. Ze hebben recent die test ook gedaan met F1-bolides, dus hopelijk komen daar wat verbeteringen uit voort." Onder de streep zal het racen echter nooit helemaal veilig worden. Dat weet Visser, net als al haar autosportcollega's. Dat is geen reden om er de brui aan te geven. "Je kan ook worden aangereden op je fiets op weg naar de supermarkt. Dat er zich nooit meer wat voordoet, het 100% veilig maken van de sport, dat zal je nooit krijgen." "Ik denk wel dat we na zo'n ongeluk moeten kijken hoe het beter kan en hoe het in de toekomst kan worden voorkomen. Ik denk zeker dat dit een ongeluk is waar we veel van kunnen leren en waardoor we kunnen zorgen dat dit in de toekomst niet meer gebeurt", zo sluit ze af.

Reactie van Spa-Francorchamps zelf

RacingNews365 vroeg Spa-Francorchamps naar aanleiding van het ongeval van Van 't Hoff zelf om een reactie. Het circuit geeft aan dat veiligheid te allen tijde de hoogste prioriteit geniet. Het circuit werkt dan ook volop mee aan het onderzoek naar de crash van Van t Hoff. "We staan in nauwe contact met zowel de FIA als de R.A.C.B (Belgische automobielfederatie, red.) als onderdeel van het onderzoek naar de omstandigheden die tot dat tragische ongeluk hebben geleid." Onderdeel daarvan is een onderzoek naar onze infrastructuur (lees: het circuit)." "Wel willen we benadrukken dat dat ongeluk plaatsvond om Kemmel Straight en niet in Raidillon zoals her en der geschreven wordt. Het circuit neemt alle maatregelen om er op toe te zien dat activiteiten op de baan veilig kunnen verlopen. Bovendien dient het circuit zich te conformeren aan de hoogste veiligheidsvoorschriften die nodig zijn om een Grade 1-licentie in de wacht te slapen. Die voorschriften volgen we nauwgezet." "Baanveiligheid is iets waar we voortdurend mee bezig zijn, waarbij jaar in jaar uit alle benodigde maatregelen worden getroffen, ook tijdens het seizoen, om de gevaren die gepaard gaan met deze sport tot een minimum te beperken. Dit alles met inachtneming van de strenge door de FIA opgestelde criteria."

Viaplay
x
Mega salaris! 'Newey strijkt enorm salaris op bij nieuwe werkgever'