Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Verbaasde F1-coureurs plots 'geblinddoekt' tijdens training in Australië

Problemen met het GPS-systeem zorgden tijdens de eerste training voor een rode vlag, maar het probleem was groter dan het op het eerste gezicht leek, zo vertellen enkele coureurs.

Als je tijdens vrije trainingen meekijkt op de onboardbeelden van een Formule 1-coureur, merk je vaak dat engineers optreden als veredelde 'spotters' die hun coureurs vertellen wat het gat is richting andere auto's op de baan, zowel naar voren als naar achteren. Dit is om ervoor te zorgen dat de coureurs genoeg ruimte kunnen pakken in aanloop naar een ronde, zodat ze geen verkeer tegenkomen, terwijl ze zo ook uit de weg kunnen blijven van coureurs die bezig zijn met een snelle ronde. Door de grote verschillen in snelheid tussen coureurs in een snelle of 'cool down' ronde, kan het namelijk snel fout gaan. Tijdens de eerste vrije training in Australië traden er plots problemen op met het GPS-systeem van alle coureurs, waardoor de teams en coureurs in feite letterlijk in het duister tastten en niet konden zien waar welke coureurs op de baan waren. Het zorgde voor chaos toen degenen die een snelle ronde reden op verkeer stuitten, waarbij Zhou Guanyu zich in de voorlaatste bocht bijvoorbeeld een weg moest banen tussen een langzaam rijdende Red Bull en Aston Martin. "Het leek wel of iedereen geblinddoekt was toen dat GPS-systeem eenmaal uitviel", vertelt de verbaasde Haas-coureur Kevin Magnussen tegen de media, waaronder RacingNews365 . "We weten allemaal als coureurs dat we vertrouwen op onze engineers om ons te vertellen waar het verkeer precies is en ik denk niet dat iedereen wist dat het GPS-systeem eruit lag." "Dus als je niets hoort, verwacht je dat er niets komt. Als we wisten dat we geen GPS-systeem hadden, zou je veel voorzichtiger zijn en de hele tijd in je spiegels kijken. Maar dat deed niemand."

De Vries: juiste beslissing

Op stratencircuits als in Melbourne en twee weken geleden in Saoedi-Arabië is deze informatie volgens Nico Hulkenberg extra belangrijk vanwege de blinde, snelle bochten. "Sommige coureurs vertrouwen meer op de engineers en hun radioberichten dan anderen. Ik denk dat in een situatie als vandaag het verschil zichtbaar wordt", zo vertelt de Duitser na afloop van de vrijdag aan onder meer deze website. "Uiteraard zijn er op een stratencircuit bovendien nogal wat plekken waar je 'blind' instuurt of waar je een auto vrij laat aan ziet komen, wat niet helpt en het ietwat gevaarlijk maakt op een circuit als deze, in Djedda of op andere stratencircuits." Nyck de Vries, die bezig is aan zijn eerste volledige seizoen in de F1, vindt dat het de juiste beslissing was om met de rode vlag te zwaaien, vanwege de lastige situaties die kunnen ontstaan als coureurs bepaalde informatie niet meer krijgen. "Ik denk dat het heel verstandig was om met de rode vlag te zwaaien, omdat de snelheden zo hoog zijn en iedereen op verschillende plekken reed en in verschillende soorten ronden zat", legt hij uit. "Zelfs in de spiegels kan je weinig informatie opdoen, want er zijn niet veel lange rechte stukken, behalve op weg naar de eerste bocht. En ik denk dat de banden ook steeds beter worden. Daarom breken mensen een ronde af en gaan ze nog een ronde door. Dan heb je opeens een ander programma." "Als het zicht slecht is, je altijd vertrouwt op het team en je engineer om je te informeren over de gaten, en ze plotseling niet meer in staat zijn om je te informeren, dan kun je in een lastige situatie terechtkomen, zoals we hebben gezien." Bekijk hieronder enkele chaotische beelden van VT1, toen de GPS-systemen niet meer goed werkten.

Viaplay
x
Max Verstappen trekt heldere conclusie over controversiële McLaren-achtervleugel