De Formule 1 koos er in het door het coronavirus gehinderde seizoen voor om de technische reglementen van 2020 mee te nemen naar 2021. De introductie van de compleet nieuwe auto's werd bovendien uitgesteld tot 2022 en zo kon er veel geld bespaard worden. Echter, de vloer van de Formule 1-auto's wordt wél aangepast, dit om de hoeveelheid downforce te beperken, onder andere omdat men anders vreest dat de banden de enorme hoeveelheid neerwaartse kracht niet meer aan kunnen. Die vloer echter is een belangrijke steunpilaar voor het aerodynamische concept van Red Bull. Het team van Max Verstappen kiest al jaren voor een hoge rake van de auto. Dat houdt in dat de auto aan de achterkant aanzienlijk hoger op haar 'poten' staat dan aan de voorkant. Dat zorgt voor een enorme versnelling van de lucht die onder de auto stroomt. Vergelijk het maar met een tuinslang, waarvan je het uiteinde samenknijpt. Het water spuit er door een een lagedrukgebied veel sneller uit, hetzelfde gebeurt in zeker zin met de luchtstroom onder de Red Bull-bolides. Dat betekent ook dat die lucht ook met veel meer kracht en snelheid op de aerodynamische onderdelen aan de achterkant van de Red Bull botst, zoals bijvoorbeeld de diffuser, met meer downforce aan de achterzijde van de auto tot gevolg. Door de hoge rake komen de aerodynamische onderdelen ook net wat rechter op te staan ten opzichte van het asfalt, met ook weer aerodynamisch gewin tot gevolg. Echter, om dat concept te laten slagen, is het van belang dat zoveel mogelijk van de versnelde lucht onder de auto 'gevangen' blijft. Een zo groot mogelijke vloer, die het liefst zo breed mogelijk doorloopt tot aan de achterwielen van de auto draagt daar aan bij. Echter, de nieuwe regels schrijven voor dat de vloer nu al eerder naar binnen toe afbuigt, waardoor Red Bull en alle andere teams veel aan vloeroppervlakte inleveren. En hoe kleiner de vloer is, hoe meer van die versnelde lucht aan de zijkanten van de vloer kan ontsnappen. Dat creëert niet enkel een ongewenste airflow rond de achterwielen, maar maakt ook dat er minder van die versnelde lucht bij de diffuser terecht komt, met een sterk verlies aan downforce tot gevolg. Zo ondervind Red Bull vanwege de hoge rake naar verluidt meer hinder van de nieuwe regels. De grote vraag is dan ook hoe Red Bull dit probleem gaat ondervangen. Daarbij zal worden gekeken naar topontwerper Adrian Newey, maar ook hij is aan handen en voeten gebonden voor wat betreft het volledig opnieuw ontwerpen van de auto die door het leven zal gaan als de RB16B. Afgelopen seizoen werd er door Red Bull al verschillende keren getest met de vloer, maar daar viel voor outsider weinig uit op te maken.
Meest gelezen