Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
Quali za 27 mrt
Race zo 28 mrt
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
Quali za 17 apr
Race zo 18 apr
bhr
Fallback flag
vr 30 apr - zo 02 mei
Quali za 01 mei
Race zo 02 mei
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
Quali za 08 mei
Race zo 09 mei
Fallback flag
mco
do 20 mei - zo 23 mei
Quali za 22 mei
Race zo 23 mei
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
Quali za 05 jun
Race zo 06 jun
mco
can
vr 11 jun - zo 13 jun
Quali za 12 jun
Race zo 13 jun
aze
fra
vr 25 jun - zo 27 jun
Quali za 26 jun
Race zo 27 jun
can
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
Quali za 03 jul
Race zo 04 jul
fra
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
Quali za 17 jul
Race zo 18 jul
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
Quali za 31 jul
Race zo 01 aug
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
Quali za 28 aug
Race zo 29 aug
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
Quali za 04 sep
Race zo 05 sep
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
Quali za 11 sep
Race zo 12 sep
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
sgp
vr 01 okt - zo 03 okt
Quali za 02 okt
Race zo 03 okt
rus
jpn
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
sgp
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
jpn
mex
vr 29 okt - zo 31 okt
Quali za 30 okt
Race zo 31 okt
usa
bra
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
mex
aus
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
aus
are
za 11 dec - zo 12 dec
Quali zo 12 dec
Race zo 12 dec
sau
Start GP Bahrein
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Red Bull Racing

Verstappen en Red Bull mogelijk benadeeld door nieuwe F1-regels

Volgend jaar veranderen de Formule 1-auto's nauwelijks, zo wordt vaak geopperd. Helemaal correct is die stelling niet, want de verplichte aanpassingen aan de vloer zijn wel degelijk noemenswaardig. En in het geval van Red Bull kan dat weleens nadelig uitpakken.

De Formule 1 koos er in het door het coronavirus gehinderde seizoen voor om de technische reglementen van 2020 mee te nemen naar 2021. De introductie van de compleet nieuwe auto's werd bovendien uitgesteld tot 2022 en zo kon er veel geld bespaard worden. Echter, de vloer van de Formule 1-auto's wordt wél aangepast, dit om de hoeveelheid downforce te beperken, onder andere omdat men anders vreest dat de banden de enorme hoeveelheid neerwaartse kracht niet meer aan kunnen.

Die vloer echter is een belangrijke steunpilaar voor het aerodynamische concept van Red Bull. Het team van Max Verstappen kiest al jaren voor een hoge rake van de auto. Dat houdt in dat de auto aan de achterkant aanzienlijk hoger op haar 'poten' staat dan aan de voorkant. Dat zorgt voor een enorme versnelling van de lucht die onder de auto stroomt. Vergelijk het maar met een tuinslang, waarvan je het uiteinde samenknijpt. Het water spuit er door een een lagedrukgebied veel sneller uit, hetzelfde gebeurt in zeker zin met de luchtstroom onder de Red Bull-bolides.

Dat betekent ook dat die lucht ook met veel meer kracht en snelheid op de aerodynamische onderdelen aan de achterkant van de Red Bull botst, zoals bijvoorbeeld de diffuser, met meer downforce aan de achterzijde van de auto tot gevolg. Door de hoge rake komen de aerodynamische onderdelen ook net wat rechter op te staan ten opzichte van het asfalt, met ook weer aerodynamisch gewin tot gevolg.

Echter, om dat concept te laten slagen, is het van belang dat zoveel mogelijk van de versnelde lucht onder de auto 'gevangen' blijft. Een zo groot mogelijke vloer, die het liefst zo breed mogelijk doorloopt tot aan de achterwielen van de auto draagt daar aan bij. Echter, de nieuwe regels schrijven voor dat de vloer nu al eerder naar binnen toe afbuigt, waardoor Red Bull en alle andere teams veel aan vloeroppervlakte inleveren.

En hoe kleiner de vloer is, hoe meer van die versnelde lucht aan de zijkanten van de vloer kan ontsnappen. Dat creëert niet enkel een ongewenste airflow rond de achterwielen, maar maakt ook dat er minder van die versnelde lucht bij de diffuser terecht komt, met een sterk verlies aan downforce tot gevolg. Zo ondervind Red Bull vanwege de hoge rake naar verluidt meer hinder van de nieuwe regels.

De grote vraag is dan ook hoe Red Bull dit probleem gaat ondervangen. Daarbij zal worden gekeken naar topontwerper Adrian Newey, maar ook hij is aan handen en voeten gebonden voor wat betreft het volledig opnieuw ontwerpen van de auto die door het leven zal gaan als de RB16B. Afgelopen seizoen werd er door Red Bull al verschillende keren getest met de vloer, maar daar viel voor outsider weinig uit op te maken.

RacingNews365 staat niet stil. In enkele jaren tijd groeide deze website uit tot hét nummer één Formule 1-platform van Nederland met miljoenen bezoekers, maar nu is het tijd om de rest van de wereld te veroveren. Na maanden van zorgvuldige voorbereiding hebben we nu ook een Engelstalige website gelanceerd.

Bezoek de Engelstalige website!

10 reacties