Mugello is een circuit dat vooral wordt gekenmerkt door hoge snelheden, ondanks dat er weinig echt rechte stukken te vinden zijn. Op start/finish gaan de coureurs het meest rechtuit, maar verder bestaat de omloop vooral uit razendsnelle bochtencombinaties. De baan is typerend vanwege de grote hoogteverschillen en is vooral bekend als testcircuit van Ferrari, dat de baan kocht in 1974. Snelle bochten en veel hoogteverschil; als je het circuit moet vergelijken, doet Mugello misschien nog het meest denken aan Suzuka, waar de vele hogesnelheidsbochten en grote hoogteverschillen eveneens kenmerkend zijn. Snel om te rijden dus, maar ook lastig om in te halen. Gianpiero Lambiase, de engineer van Max Verstappen, weet dan ook niet of er op zondag veel spektakel moet worden verwacht. "Dat zal denk ik erg afhangen van de prestaties van de banden en hoe lang deze het volhouden", zegt de Italiaan in een preview van Red Bull. Hoe dat zal gaan, is nog ongewis. De FIA heeft de teams wel data geleverd, maar hoe het 'in het echt' is, blijft afwachten. Alleen de basisafstelling kan met de informatie van de autosportbond worden neergezet. Er is dus veel te doen en er is niet veel tijd. Maar de relatief korte periode van twee maanden voorbereidingstijd (de Grand Prix op Mugello werd op 10 juli aangekondigd, red.) leidt er niet toe dat de voorbereiding in de war wordt geschopt. Sommige dingen kunnen echter pas op locatie worden uitgeprobeerd. Zo is Mugello, dat acht rechterbochten en zes linkerbochten telt, beroemd en berucht om het ruwe asfalt. Pirelli neemt dan ook de drie hardste banden mee naar Mugello, maar dat betekent niet dat de slijtage laag zal zijn. Zeker niet met de snelle bochten en bij warm weer. Het raceweekend is voorlopig dan ook geen gelopen race door de harde banden, het ruige asfalt, de hoge snelheden en het feit dat het een onbekend circuit is. Dat laatste gaat echter niet voor iedereen op. Zo heeft Max Verstappen recent nog met een sports car gereden op Mugello. Een voordeel voor de Nederlander? "Als je hier al een keer hebt gereden, zul je snel op snelheid zijn, omdat je de nuances van het circuit kent; dat leer je niet in een simulator." "Dat zijn dingen als een kerbstone waar je overheen rijdt of een kleine hobbel in het asfalt waardoor je remweg verandert", legt Lambiase uit. "Dat zijn kleine dingetjes die het coureur het vertrouwen kunnen geven." Red Bull zelf kan daar verder weinig mee. "Dit is meer iets voor de coureurs dan voor ons, omdat zij de baan moeten leren kennen. Wij kunnen de rest simuleren." Verstappen heeft dus een klein voordeel op sommige collega's, al is dat vooral bij de start van het weekend. Red Bull droop na de Grand Prix van Italië met de staart tussen de benen af. Komt daar nu het besef van wat Max Verstappen allang riep? Namelijk dat de wereldtitel toch echt buiten handbereik is? Tom Coronel weet het in de nieuwste podcast van RacingNews365, die hieronder te beluisteren is, helemaal zeker.
Meest gelezen