Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Verstappen kan schitteren in nachtelijk Singapore

Dit weekend is het Marina Bay Street Circuit voor de twaalfde keer op rij de gastheer van de Formule 1 Grand Prix van Singapore. De race is een echte moderne klassieker geworden, een race die om velerlei redenen compleet anders is dan veel van de overige twintig races op de kalender.

De Grand Prix van Singapore is om te beginnen een nachtrace. De Grand Prix van Singapore wordt bovendien verreden op een stratencircuit en dat gegeven maakt het, in combinatie met warme, vochtige klimaat, tot een zware beproeving voor mens en machine. Leg je dit alles overigens voor aan Kimi Raikkonen , dan vertelt hij je dat de GP van Singapore echt niet zoveel bijzonderder is dan alle andere races. Het merendeel van de coureurs zien de uitdagingen en de charme van het circuit wél in. Het evenement staat sinds 2008 op de Formule 1-kalender en is sindsdien vier keer gewonnen door zowel Lewis Hamilton als Sebastian Vettel. Met name eerstgenoemde mag worden gezien als één van de topfavorieten voor de zege. Hij won er de afgelopen twee jaar al, nadat Mercedes de auto aanzienlijk beter wist te prepareren voor het Aziatische schouwspel. Die vier overwinningen van Vettel (behaald voor twee verschillende teams) zijn natuurlijk ook niet uit de lucht komen vallen, maar de vraag is hoe goed het tussen de oren van de Duitser zit én hoe goed Ferrari is nu er meer downforce dan puur vermogen wordt gevraagd. Ja, Ferrari gaat vaak goed in Singapore, maar Mercedes en Red Bull staan er op voorhand ook zeker niet slecht voor. Red Bulls RB15 wint voortdurend aan downforce én vermogen van Honda en in theorie moet het circuit hen dan ook goed liggen.

Red Bull heeft bovendien in de persoon van Max Verstappen een belangrijke troef in handen. De Nederlander zal erop gebrand zijn de twee minderen resultaten in Spa en Monza uit te wissen met een klinkend resultaat. En hij is er toe in staat. In Singapore is lef nodig in de jacht op een goed rondje, het lef om elke centimeter asfalt te benutten. Verstappen heeft dat lef, het vermogen om op de limiet te rijden. Net als voor alle anderen geldt ook voor hem echter dat hij die grens vooral niet mag overschrijden, want elk foutje wordt genadeloos afgestraft. Een beetje geluk hebben is ook nooit weg op het Marina Bay Street Circuit, Max Verstappen kan daarover meepraten. In zijn eerste drie deelnamen zat een goed resultaat er nooit in door slechte starts, of zoals in 2017, een startcrash. Toen werd hij in de mangel genomen door de beide Ferrari-coureurs, waardoor er meteen drie toppers uitvielen. De kans op een safety car is sowieso groot in Singapore. Tot nu toe kwam hij in elke Singaporese GP wel een keer de baan op. Als dat gebeurt, dan is het vooral een kwestie van goed inspelen op de situatie om het maximale resultaat in de wacht te slepen. In de aanloop naar de race werd er het nodige gezegd en geschreven over de ongezonde lucht boven Singapore. De verachting is niet dat dat nog een grote rol gaat spelen, de lucht zou immers net schoon genoeg zijn om de dagelijkse activiteiten voor te zetten. Onze verslaggever ter plaatse meldt vandaag (donderdag) bovendien dat de lucht wat is opgeklaard. Wel houdt de organisatie de ontwikkelingen op dat vlak nauwgezet in de gaten.

Cijfers en statisitieken GP Singapore

Lengte circuit : 5.063 meter Aantal raceronden : 61 Aantal bochten : 23 (14 naar links, 9 naar rechts) Doorrijdtijd pitstraat : 24.1 seconden Volgas-percentage : 59% Benzineverbruik : Laag Topsnelheid : 321 km/u DRS-zones : 3 (tussen bocht 5 & 7, tussen bocht 13 & 14 en tussen bocht 23 & 1) Officieus ronderecord : 1.36,015 (Lewis Hamilton, Mercedes) Kans op safety car: 100%

Viaplay
x
Topontwerper 'Newey verlaat Red Bull Racing aan het einde van het seizoen'