Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Red Bull Racing

Verstappen worstelt met vernieuwde Red Bull, Mercedes zet grote stappen

De kwalificatie in Silverstone gaf een aantal grote verrassingen. Een Mercedes 1-2, Ferrari wat tegenviel en Max Verstappen die geen moment aanspraak kon maken op de poleposition. Technisch expert van RacingNews365, Paolo Filisetti neemt de prestaties van de zaterdag onder de loep.

Verstappen FP3 Silverstone
Tech
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

De kwalificatie in Silverstone verdient een zorgvuldige analyse, aangezien het een zeer specifieke situatie weerspiegelt. Op de zaterdag werd duidelijk dat de nieuwste ontwikkeling van de RB20-bodem geen echte prestatieverbetering van de auto op dit circuit heeft opgeleverd. Ook vallen de solide prestaties van Mercedes op, naast de opnieuw erg sterke McLaren.

Bij nadere analyse blijkt dat de meest uitgebalanceerde Formule 1-auto van dit weekend de W15 van Mercedes is. Vooral in de bloedsnelle combinatie Maggotts, Becketts en Chapel was het team uit Brackley overduidelijk de beste. In dit gedeelte van de baan tonen de snelle richtingsveranderingen goed aan hoe de voorkant van de auto reageert en hoeveel tractie een auto heeft.

De kwalificatie in Silverstone is dan ook een bevestiging dat de W15, te beginnen vanaf de GP van Canada, een breder 'window' heeft gevonden dat de prestaties maximaliseert. De coureurs zelf erkennen de substantiële verandering in het gedrag van de auto, ondanks het feit dat er geen zeer uitgebreide updates zijn geïntroduceerd. De grote prestatieverbetering is dan ook te danken aan een andere denkwijze voor het bepalen van de afstelling. De engineers hebben een procedure gevonden die betrekking heeft op het optimaliseren van de algehele balans van de auto, in plaats van het verkrijgen van hoge downforcewaarden.

RB20 update werkt niet zoals verwacht

Deze 'nieuwe' Mercedes was aanvankelijk zeer onstabiel in de eerste races van het seizoen. Toch heeft het team uit Brackley gedurende het jaar de methode stap voor stap verfijnd. Het was echter nooit de bedoeling om een extreme toename van downforce na te streven. Dit maakte het mogelijk om de rijhoogte geleidelijk te verlagen, zonder kritische druk in de Venturi-kanalen te veroorzaken die tot porpoising zouden kunnen leiden.

Mercedes heeft in feite een strategie aangenomen die tegengesteld is aan die van Ferrari, vooral bij de bepaling van het nieuwste ontwikkelingspakket. Het Italiaanse team heeft namelijk bij haar laatste update als doel gesteld een radicale toename van downforce te bewerkstelligen. Maar die doelstelling is volledig mislukt, sterker nog, het team uit Maranello is meer achteruit gegaan dan vooruit. In de praktijk werden de downforcewaarden die op de simulator werden gezien nooit op de baan bevestigd, vanwege instabiliteit veroorzaakt door de hoge belasting. Hierdoor ontstaat porpoising weer bij de Scuderia.

Last but not least de analyse van de RB20 in Silverstone. In de praktijk heeft de nieuwste ontwikkeling, gericht op de rand van de vloer met een nieuwe hoek van de onderste luchtgeleiders, de voorspelbaarheid en consistentie van het bochtengedrag van de auto verslechterd. In dit geval blijkt dat er variabele druk werd gegenereerd onder het middelste gedeelte van de vloer, waardoor de RB20 niet alleen onvoorspelbaar werd, maar ook consequent onderstuur genereerde in de bochtige secties van het circuit van Silverstone. Het zijn precies de zaken waar Max Verstappen op de vrijdag al over klaagde en wat op de zaterdag nog meer werd blootgesteld door de verraderlijke omstandigheden.

De regen speelt natuurlijk ook een grote rol in dit gehele verhaal. Zo rijdt Mercedes met een veel grotere achtervleugel, wat er op doet lijken dat zij zich meer hebben gefocust op de voorspelde regenbuien. Red Bull en McLaren lijken dan weer juist meer een compromis te hebben gekozen waardoor zij in droge omstandigheden, normaal gesproken, weinig last van de Zilverpijlen moeten hebben. 

Ook interessant:

Win gouden tickets voor GP België!

Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op gouden tickets!

Alle actie live bijwonen op Spa-Francorchamps én deelnemen aan een karting experience in het hart van het circuit?

WORD LID & WIN!

Praat mee!

Viaplay
x
Marko Red Bull-adviseur verklaart stuklopen iconisch partnership