De laatste paar weken van het Formule 1-seizoen staan voor de deur. In de titelstrijd zal veel afhangen van de update die Red Bull gaat introduceren bij de eerste Grand Prix na de 'herfststop'. Red Bull wisselde afgelopen winter radicaal van concept, maar heeft sindsdien meer problemen dan goede momenten gekend. Dat laatste ziet ook Nelson Valkenburg, de Formule 1-commentator van Viaplay. In een exclusief interview met RacingNews365 gaat Valkenburg in op hetgeen hij al het hele jaar op het circuit ziet gebeuren.
"Ik denk dat ze vorig jaar heel dicht tegen het maximum van dit reglement aan hebben gezeten," aldus Valkenburg over de conceptwissel van Red Bull. "Je gaat toch zoeken naar een weg die linksom of rechtsom weer naar nieuwe verdiepingen zou kunnen leiden. Aan het begin van het jaar hadden McLaren, Ferrari en Mercedes de zaakjes helemaal niet op orde, dus zag het er best oké uit, maar zelfs bij de eerste wedstrijden zei Max dat de auto niet deed wat hij zou moeten doen. De concurrentie kan nog wel stappen maken en hebben wel een route gevonden. Maar bij het team van Red Bull lijkt die ruimte er met dit concept, om heel veel stappen te maken, er niet."
En door die beperkte ruimte ziet Valkenburg dat de Red Bull een erg grillige auto is geworden: "Je ziet dat bij Aston Martin ook. Dan breng je een update, die vervolgens eigenlijk een onwillige auto oplevert. Dan wordt het probleem alleen maar groter. Het kan natuurlijk wel zijn dat we straks in Austin met die nieuwe vloer ineens denken van 'Ah! Daar is hij in ieder geval weer. Hij kan weer vechten met McLaren' en dan hebben we het er helemaal niet meer over. Maar ik denk dat je gewoon ziet dat de fut er een beetje uit is bij Red Bull, als het gaat over het potentieel van de route waar zij op zitten met de auto."
De tekst gaat verder na de afbeelding.
'Taak van coureur om hard te rijden en feedback te geven'
Een vraag die wel eens voorbij komt: of Max Verstappen niet ook debet is aan de huidige malaise van Red Bull? De Nederlander won in het eerste deel van het seizoen vrijwel alles en leek om de problemen heen te rijden. Valkenburg is het niet eens met die theorie: "Het is de taak van een coureur om hard te rijden en feedback te geven. Het is de taak van de engineers om die feedback te interpreteren en te zorgen dat ze een auto kunnen bouwen waarmee de rijder het uiterste eruit haalt."
"Je kunt het ook omdraaien," zo vervolgt Valkenburg. "Het is links- of rechtsom de taak van het team om de auto te bouwen, met de feedback van de rijder. En als Max niet tevreden is, maar wel hard kan rijden, zal hij nog steeds blijven zeggen dat hij niet tevreden is met de balans. Dus ja, ik geloof daar niet in. Want de nadruk ligt toch op de engineers die het juiste moeten doen om de auto op zijn best te krijgen."
Het is als het ware alsof we alles op zwart of rood zetten in het casino
Met nog zes races te gaan zou Max Verstappen theoretisch gezien de wereldtitel kunnen winnen door alleen maar tweede te worden. Volgens Valkenburg is dat echter te makkelijk gedacht: "Dat is als het ware alsof we alles op zwart of rood zetten in het casino. Alles hangt af van hoe die update van Red Bull zich gaat ontwikkelen en daarbij ook hoe McLaren daarop reageert."
"Want stel, die auto werkt wel met die nieuwe update, durft McLaren het dan aan om die laatste update die ze klaar hebben staan te brengen? Met het gevaar dat je eigenlijk niet zeker weet hoe de balans is, wat de ideale setup zal zijn," zo vervolgt Valkenburg. Toch heeft de Viaplay-commentator wel lovende woorden over voor het team uit Woking: "McLaren heeft het slim aangepakt. Die hebben rondom Miami één grote update gebracht en die kennen ze van de haver tot gort."
"Die auto kunnen ze binnen drie rondjes in de window krijgen. Vanaf Austin wordt dat misschien voor iedereen weer anders, maar dat betekent wel dat het zes hele leuke races worden." Valkenburg heeft wel een fijne voorspelling voor de Nederlandse autosportliefhebbers: "Ik denk dat Max er nog een paar gaat winnen en ik denk dat Max kampioen wordt. Maar dat zal wel een kampioenschap zijn, waar hij niet met heel veel liefde op terug gaat kijken, omdat er gewoon zoveel gebeurd is."
Het volledige interview met Nelson Valkenburg is binnenkort te zien bij RacingNews365.
Ook interessant:
De titelstrijd in de Formule 1 nadert de ontknoping. Max Verstappen moet in de laatste zes races een voorsprong van 52 punten verdedigen op Lando Norris, die steeds dichter naar de wereldkampioen toe kruipt. Maar Verstappen lijkt niet echt te kunnen rekenen op steun van Sergio Perez, toch?! Joris Mosterdijk, Ruud Dimmers en Tom Coronel bespreken het in een gloednieuwe RacingNews365 Formule 1-podcast!
Krijg €50 aan speeltegoed voor Unibet Live Casino bij €25 inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Interviews RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!