Aankomend weekend scheuren er twintig Formule 1-coureurs over Circuit Zandvoort. Het is voor het eerst sinds 1985 dat dat weer gebeurt. In de jaren daarvoor werd er veel geschiedenis geschreven in Zandvoort, maar deze feitjes over het circuit zelf wist jij misschien nog niet.
Er werd in Zandvoort eerst een straatrace gehouden
De racehistorie van de Grand Prix van Zandvoort gaat helemaal terug naar de jaren ’30 van de vorige eeuw, toen lokale raceliefhebbers een straatrace organiseerden door de straten van het duindorp. Er kwamen duizenden bezoekers op af en de burgemeester vond het destijds daarom een goed idee om een permanent circuit te laten bouwen in de duinen ten noorden van het dorp. Check hieronder de beelden van de eerste straatrace.
-yavivkuZmI
Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd er gebouwd aan het circuit
De burgemeester van Zandvoort zag hoe de bouw van het circuit fikse vertraging opliep toen de Tweede Wereldoorlog uitbrak, maar hij wist de Duitse bezetters er uiteindelijk van te overtuigen om de bouw voort te zetten. Het circuit zou namelijk een prachtig decor zijn voor paraderonden als de Duitsers de oorlog zouden winnen. Uiteindelijk werd de aanleg van het circuit niet lang na de oorlog afgerond.
Eerste GP van Nederland werd verreden nog voor F1 een wereldkampioenschap werd
In 1948 werd de Grote Prijs van Nederland voor het eerst verreden op Circuit Zandvoort. Destijds had de Grand Prix nog twee heats en een finale race. Er deden 22 coureurs mee. 21 Britten en een Thaise Prins genaamd Birabongse Bhanubandh, beter bekend als Prins Bira, die in zijn Maserati 4CL de twintig anderen achter zich liet en won. Het verschil aan het einde van de rit van anderhalf uur? 0,1 seconde! Vanaf 1950 werd de Dutch Grand Prix een Formule 1-race, maar telde deze nog niet mee voor het kampioenschap. Sinds 1952 wel.
In 1972 weigerden de coureurs te racen op Circuit Zandvoort
Volgens de Formule 1-coureurs voldeed het circuit, waar twee jaar eerder nog collega Piers Courage tijdens de race om het leven was gekomen, niet meer aan de standaarden van die tijd. De veiligheid was volgens hen in het geding en uiteindelijk ging er een streep door het weekend. Een jaar later keerde de koningsklasse van de autosport terug op een circuit dat een uitgebreide update had gehad. Een nieuw pitgebouw, nieuw asfalt, Armco-barriers en andere veiligheidsmaatregelen zorgden ervoor dat de coureurs tevreden waren en raceten. Helaas liet Roger Williamson dat jaar, in 1973, het leven toen zijn auto in brand vloog en er geen brandblussers in de buurt waren.
Er zijn verschillende verhalen over de herkomst van de naam Tarzanbocht
Hoe de beroemde en beruchte Tarzanbocht aan zijn naam komt, daar zijn de meningen over verdeeld. De een meent dat de wals die voor het asfalt van het duinencircuit werd gebruikt zo heette, terwijl de ander weer iets heel anders beweert. Er gaat namelijk een verhaal (of mythe?) rond dat er vroeger illegale volkstuintjes waren op de plek waar nu de Tarzanbocht ligt. Een man met de bijnaam Tarzan wilde met zijn tuintje niet wijken voor de bouw van het circuit, totdat de burgemeester beloofde dat de bocht zijn naam zou krijgen. Broodje aap, of niet?
Meest gelezen