Vijf dingen die ons opvielen bij de Formule 1 GP van Oostenrijk 2018

02 jul. 14:40 René Oudman 0 reacties
Van tevoren leek het een ABC'tje: de Red Bull Ring is normaliter spek naar Mercedes' bek en zodoende werd aangenomen dat een vijfde achtereenvolgende zege op Oostenrijkse bodem geen enkel probleem zou moeten zijn voor de Silberpfeilen. Het liep, tot genoegen van de tienduizenden Nederlandse fans die aanwezig waren op het circuit, íets anders.

Verstappen ontpopt zich tot rubberspecialist

Waar de concurrentie faalde, hield Max Verstappen het hoofd koel. De Nederlander wist na een vroege, tactisch slimme stop zijn setje softs gedurende 56 ronden 'schoon' te houden – iets waar Red Bull-teammaat Daniel Ricciardo en regerend wereldkampioen Lewis Hamilton niet in slaagden. De Nederlander verdient krediet voor de magische behandeling die hij zijn Pirelli's gaf: met het afleveren van een snaarstrakke race bezorgde hij zijn werknemer bovendien haar allereerste zege op het thuiscircuit in de Alpen. Na een tijdje 'not' te zijn geweest, is Verstappen weer 'hot'.

Allereerste dubbele mechanische uitvalbeurt Mercedes

Het is hard gegaan met Mercedes, sinds het Duitse merk in 2010 terugkeerde in de koningsklasse van de autosport. Aanvankelijk had het team te kampen met wat kinderziekten, maar sinds de introductie van de V6-turbohybride zijn alle acht(!) kampioenschappen naar Brackley gegaan. Het geheime recept: een betrouwbaarheid waar je u tegen zegt. In de laatste vijf seizoenen viel er zelden een Mercedes uit en de enige dubbele uitvalbeurt in die periode (Rosberg en Hamilton, Spanje 2016) was te wijten aan een botsing.

Op de Red Bull Ring kwam Mercedes het geluk, wat haar de laatste jaren zo toe heeft gelachen, tekort. Zowel polesitter Valtteri Bottas als teammaat Hamilton, die hem voor het insturen van de eerste bocht had verschalkt en zodoende vroegtijdig aan de leiding van de race ging, vielen uit met mechanische panne. Zo blijkt maar weer: zelfs Goliath is te verslaan.

Grosjean kan het ook zonder brokken te maken

In de hoek waar de klappen vielen bevond zich in de eerste maanden van dit seizoen een Fransman: Romain Grosjean wist zijn Haas maar niet uit de penarie te houden. In Australië was het niet zijn schuld, maar toen het eindelijk leek te lukken in de straten van Baku vergooide hij het door te crashen. In zowel Canada als Frankrijk kwam de 31-jarige 'ten minste' over de eindstreep, al zij het nog nipt buiten de punten. Na een ijzersterk optreden in Oostenrijk kon de hatelijke nul eindelijk weg worden gestreept – Grosjean stuurde zijn zilveren VF18 naar een prachtige vierde stek, het beste resultaat uit het nog korte bestaan van Haas. Chapeau!

Brandt het heilige vuur in Raikkonen nog?

De geruchten omtrent de invulling van het tweede Ferrari-zitje voor 2019 zoemen steeds luider rond. Kimi Raikkonen zou volgens insiders na vijf achtereenvolgende jaren dienstverband (en acht in totaal) zijn plekje bij de Scuderia af moeten staan aan toptalent Charles Leclerc. Tijd om gas te geven, zou je zeggen: als Raikkonen er nog een seizoen aan vast wil plakken, is het aan hem om de prestaties op het bord te krijgen. Goed, scorebordtechnisch is het behalen van 33 punten in twee races allerminst verkeerd, maar gezien de mogelijkheden hadden het er meer mogen zijn.

Wat Raikkonen in Spielberg na een superstart liet zien in de eerste paar bochten was iets waarvoor een Formule 2-coureur op zijn falie zou krijgen van de teambaas. De Fin maakte een even kostbare als domme remfout voor dat wat officieel gezien wordt als de derde bocht (de Remus Kurve, scherpe rechter na de lange slinger waaraan de Max Verstappen Tribune was gelegen) om zich kort daarna te laten verrassen door Verstappen. Wederom reed de wereldkampioen van 2007 niet bijzonder inspirerend in de rondte – door het wegvallen van de Mercedessen en het feit dat Sebastian Vettel zijn eigen kansen op zaterdag in feite al had vergooid, werd het toch nog een tweede plaats. Rijdt The Iceman volgend jaar nog in de Formule 1?

Sauber is weer terug waar ze hoort te zijn

Een zestal jaren geleden was Sauber een dark horse, het team om in het achterhoofd te houden tijdens de briefing. Met Sergio Pérez en Kamui Kobayashi beschikte de Zwitserse stal over een tweetal talenten, dat het gevecht bovendien niet schuwde. De Mexicaan en de Japanner beloonden hun werkgever met liefst vier podiumplaatsen in het seizoen 2012 – daarna kwam de klad erin. Slechts twee jaar later kende Sauber een ultiem dieptepunt door gedurende een compleet seizoen niet één keer tot scoren te komen.

Na even te zijn opgekrabbeld in 2015 werd de negatieve spiraal wederom ingezet, waardoor vorig jaar zelfs aan de toekomst van het team werd getwijfeld. De impuls die Alfa Romeo (lees: Ferrari) de equipe heeft gegeven is leidend geweest in de wederopstanding, het aantrekken van F2-kampioen Leclerc een zeer belangrijke factor. Voor het eerst in drieënhalf jaar scoorde Sauber met beide wagens punten – met zestien stuks op het bord staat het team bovendien slechts drie puntjes achter Toro Rosso.

Reacties

Er ging iets mis bij het ophalen van de reacties... Kom op een later moment terug om de reacties te lezen.

Je bericht kon niet worden geplaatst. Probeer het nogmaals of log opnieuw in

De voordelen van een account:

  • Reageren op artikelen

  • Toegang tot exclusieve content

  • Win mooie prijzen met quizen en spellen

  • Profiteer van exclusieve voordelen