vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr
Quali za 27 apr 15:00 16:00
Race zo 28 apr 14:10 16:10
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
Quali za 11 mei 15:00 16:00
Race zo 12 mei 15:10 17:10
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
Quali za 25 mei 15:00 16:00
Race zo 26 mei 15:10 17:10
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
Quali za 08 jun 20:00 21:00
Race zo 09 jun 20:10 22:10
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
Quali za 22 jun 15:00 16:00
Race zo 23 jun 15:10 17:10
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
Quali za 29 jun 15:00 16:00
Race zo 30 jun 15:10 17:10
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
Quali za 13 jul 15:00 16:00
Race zo 14 jul 15:10 17:10
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
Quali za 27 jul 15:00 16:00
Race zo 28 jul 15:10 17:10
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
Quali za 03 aug 15:00 16:00
Race zo 04 aug 15:10 17:10
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Azerbeidzjan
Dagen
Uur
Min.
Sec.
F1-nieuws

Vijf dingen die ons opvielen bij de Formule 1 GP van Oostenrijk 2018

Van tevoren leek het een ABC'tje: de Red Bull Ring is normaliter spek naar Mercedes' bek en zodoende werd aangenomen dat een vijfde achtereenvolgende zege op Oostenrijkse bodem geen enkel probleem zou moeten zijn voor de Silberpfeilen. Het liep, tot genoegen van de tienduizenden Nederlandse fans die aanwezig waren op het circuit, íets anders.

Verstappen ontpopt zich tot rubberspecialist

Waar de concurrentie faalde, hield Max Verstappen het hoofd koel. De Nederlander wist na een vroege, tactisch slimme stop zijn setje softs gedurende 56 ronden 'schoon' te houden – iets waar Red Bull-teammaat Daniel Ricciardo en regerend wereldkampioen Lewis Hamilton niet in slaagden. De Nederlander verdient krediet voor de magische behandeling die hij zijn Pirelli's gaf: met het afleveren van een snaarstrakke race bezorgde hij zijn werknemer bovendien haar allereerste zege op het thuiscircuit in de Alpen. Na een tijdje 'not' te zijn geweest, is Verstappen weer 'hot'.

Allereerste dubbele mechanische uitvalbeurt Mercedes

Het is hard gegaan met Mercedes, sinds het Duitse merk in 2010 terugkeerde in de koningsklasse van de autosport. Aanvankelijk had het team te kampen met wat kinderziekten, maar sinds de introductie van de V6-turbohybride zijn alle acht(!) kampioenschappen naar Brackley gegaan. Het geheime recept: een betrouwbaarheid waar je u tegen zegt. In de laatste vijf seizoenen viel er zelden een Mercedes uit en de enige dubbele uitvalbeurt in die periode (Rosberg en Hamilton, Spanje 2016) was te wijten aan een botsing.

Op de Red Bull Ring kwam Mercedes het geluk, wat haar de laatste jaren zo toe heeft gelachen, tekort. Zowel polesitter Valtteri Bottas als teammaat Hamilton, die hem voor het insturen van de eerste bocht had verschalkt en zodoende vroegtijdig aan de leiding van de race ging, vielen uit met mechanische panne. Zo blijkt maar weer: zelfs Goliath is te verslaan.

Grosjean kan het ook zonder brokken te maken

In de hoek waar de klappen vielen bevond zich in de eerste maanden van dit seizoen een Fransman: Romain Grosjean wist zijn Haas maar niet uit de penarie te houden. In Australië was het niet zijn schuld, maar toen het eindelijk leek te lukken in de straten van Baku vergooide hij het door te crashen. In zowel Canada als Frankrijk kwam de 31-jarige 'ten minste' over de eindstreep, al zij het nog nipt buiten de punten. Na een ijzersterk optreden in Oostenrijk kon de hatelijke nul eindelijk weg worden gestreept – Grosjean stuurde zijn zilveren VF18 naar een prachtige vierde stek, het beste resultaat uit het nog korte bestaan van Haas. Chapeau!

Brandt het heilige vuur in Raikkonen nog?

De geruchten omtrent de invulling van het tweede Ferrari-zitje voor 2019 zoemen steeds luider rond. Kimi Raikkonen zou volgens insiders na vijf achtereenvolgende jaren dienstverband (en acht in totaal) zijn plekje bij de Scuderia af moeten staan aan toptalent Charles Leclerc. Tijd om gas te geven, zou je zeggen: als Raikkonen er nog een seizoen aan vast wil plakken, is het aan hem om de prestaties op het bord te krijgen. Goed, scorebordtechnisch is het behalen van 33 punten in twee races allerminst verkeerd, maar gezien de mogelijkheden hadden het er meer mogen zijn.

Wat Raikkonen in Spielberg na een superstart liet zien in de eerste paar bochten was iets waarvoor een Formule 2-coureur op zijn falie zou krijgen van de teambaas. De Fin maakte een even kostbare als domme remfout voor dat wat officieel gezien wordt als de derde bocht (de Remus Kurve, scherpe rechter na de lange slinger waaraan de Max Verstappen Tribune was gelegen) om zich kort daarna te laten verrassen door Verstappen. Wederom reed de wereldkampioen van 2007 niet bijzonder inspirerend in de rondte – door het wegvallen van de Mercedessen en het feit dat Sebastian Vettel zijn eigen kansen op zaterdag in feite al had vergooid, werd het toch nog een tweede plaats. Rijdt The Iceman volgend jaar nog in de Formule 1?

Sauber is weer terug waar ze hoort te zijn

Een zestal jaren geleden was Sauber een dark horse, het team om in het achterhoofd te houden tijdens de briefing. Met Sergio Pérez en Kamui Kobayashi beschikte de Zwitserse stal over een tweetal talenten, dat het gevecht bovendien niet schuwde. De Mexicaan en de Japanner beloonden hun werkgever met liefst vier podiumplaatsen in het seizoen 2012 – daarna kwam de klad erin. Slechts twee jaar later kende Sauber een ultiem dieptepunt door gedurende een compleet seizoen niet één keer tot scoren te komen.

Na even te zijn opgekrabbeld in 2015 werd de negatieve spiraal wederom ingezet, waardoor vorig jaar zelfs aan de toekomst van het team werd getwijfeld. De impuls die Alfa Romeo (lees: Ferrari) de equipe heeft gegeven is leidend geweest in de wederopstanding, het aantrekken van F2-kampioen Leclerc een zeer belangrijke factor. Voor het eerst in drieënhalf jaar scoorde Sauber met beide wagens punten – met zestien stuks op het bord staat het team bovendien slechts drie puntjes achter Toro Rosso.