Na de Grand Prix van Spanje was Red Bull-teambaas Christian Horner bepaald niet te spreken over de manier waarop de FIA de regels handhaaft. Het probleem zat het er volgens hem in dat de teams nu in sommige gevallen zelf moeten inschatten of iets een illegale inhaalactie is of niet. Zo ja, dan moet het team er zelf voor kiezen om de positie terug te geven aan de concurrentie, anders kan de FIA een straf uitdelen. Maar zoals we in Spanje hebben gezien, kan dat ook in het nadeel van het team uitpakken. Red Bull koos er namelijk voor om Max Verstappen de opdracht te geven George Russell voorbij te laten, terwijl de stewards later aangaven dat wat hen betreft Verstappen dat helemaal niet had hoeven doen.
Horner pleitte er daarom voor dat de FIA zelf weer de regie neemt in die situaties, maar Stake F1-teambaas Jonathan Wheatley is het bepaald niet met Horner eens. Bijna twee decennia lang was Wheatley de sportief directeur van Red Bull en hield hij zich namens het team met dit soort kwesties bezig. Hij was het schakelpunt met de FIA en was degene die moest beslissen of een inhaalactie volgens het boekje was of niet. Wheatley is er dan ook van overtuigd dat het huidige systeem prima werkt.
"De teams hebben de mogelijkheid om dit zelf te doen", zegt Wheatley tegen onder andere RacingNews365. "De teams hebben nu de kans om zelf de situatie in te schatten en zelf deze keuze te maken. En de teams zijn professioneel genoeg. In de gehele pitlane hebben we allemaal gekeken naar wat er in de eerste bocht gebeurde. Wij hadden het misschien wat anders aangepakt. Maar ik heb al wel vaker gezegd dat het werk van de stewards naar mijn idee recentelijk heel veel beter is geworden. Volgens mij doet de FIA het heel goed, maar het is iets waar nog steeds aan gewerkt wordt. En ik denk dat ik nooit twee acties heb gezien die precies hetzelfde waren."
Een ander heikel punt van Horner was dat er maar weinig respons komt vanuit de FIA als je als team contact zoekt. Ook dat ligt volgens Wheatley wat genuanceerder. "Ik heb de afgelopen 19 jaar ontzettend veel tijd doorgebracht en in contact gestaan met de FIA en heb mijn best gedaan om te begrijpen wat er allemaal bij race control gebeurt. Het is bijna nooit zo dat ze zich maar met één incident bezig hoeven te houden. Er gebeurt altijd ontzettend veel. Ik weet niet precies wat Christian specifiek bedoelde. Ik heb zijn race niet zo heel nauwlettend gevolgd, maar ik weet inmiddels wel een beetje hoeveel druk ze ervaren bij race control, dus dat helpt met begrijpen waarom je niet altijd een reactie krijgt."
Wel is Wheatley blij dat hij niet meer de aangewezen persoon voor dit soort kwesties is. "Het is wel fijn om daar niet meer mee bezig te zijn", grijnst de teambaas. "Nadat ik al die jaren met de FIA heb gepraat, is het wel prettig om dit aan een ondergeschikte over te laten. Ik heb wel even genoeg van alle drama."
Ook interessant:
Max Verstappen was dé hoofdrolspeler tijdens de Grand Prix van Spanje, zeker na zijn botsing met George Russell. Daar kreeg hij een straf van tien seconden voor. Hoe kijken de heren Tim Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk eigenlijk naar het voorval? Ze bespreken dat en nog veel meer in een kakelverse Formule 1-podcast van RacingNews365!
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!