Alpine was de afgelopen jaren geen oase van rust. Verschillende topmannen moesten vertrekken en ook de resultaten op het circuit waren lang niet altijd op orde. Zo begon Alpine als langzaamste team aan het afgelopen Formule 1-seizoen en besloot Renault de stekker uit het nieuwe motorproject voor 2026 te trekken. Alpine verschijnt in het nieuwe tijdperk met Mercedes-motoren aan de start.
Overigens staat daar wel tegenover dat Alpine gedurende 2024 opkrabbelde en er in Oliver Oakes een nieuwe teambaas werd aangesteld. Oakes werkt intensief samen met de flamboyante adviseur Flavio Briatore, met verbetering tot gevolg. Otmar Szafnauer maakt Renault/Alpine desondanks met de grond gelijk. Hij was tussen 2022 en 2023 de teambaas van Alpine en claimt dat het management niets van autosport snapt.
"Als ik terugkijk naar het grotere geheel, denk aan de hele structuur binnen Formule 1-teams, kom je eerst uit op de begindagen van Eddie Jordan, Frank Williams, en Ron Dennis", stelt Szafnauer in de podcast Formula for Success. "Zij begrepen autosport tot in de details en kwamen vaak vanuit de opstapklassen naar de Formule 1. Bovendien hadden ze vaak zelf geracet. Zij waren eerst juniorontwerpers of -monteurs, of wat dan ook. Je kan het zelfs van Vijah Mallya (voormalig eigenaar van Force India, het huidige Aston Martin, red.) zeggen. Hij racete zelf in India en zo had hij verstand van autosport. Hij gaf ons genoeg tijd om een verschil te kunnen maken."
De top bereiken
Dan trekt Szafnauer een harde vergelijking met de huidige sport. "Als je de Formule 1 goed begrijpt, weet je dat er geen simpele routes naar de top bestaan. Je hebt geen toverstaf, maar je moet gedurende een langere periode hard werken om te winnen. De andere teams zijn namelijk ook slim. De nieuwe eigenaren van Formule 1-teams denken echter anders. Ze begrijpen weinig van de autosport en zien de Formule 1 als een sport. Ze vergelijken het met voetbalteams, waar je snel vijf basisspelers kunt vervangen en binnen no-time van een middenmotor naar titelkandidaat gaat. Ze denken dat de autosport hetzelfde werkt, maar vooral in de Formule 1 is dat niet zo. Je moet voor een langere periode blijven verbeteren en uiteindelijk kan je dan winnen."
En dat ging fout bij Renault, beredeneert Szafnauer. "Als je naar de successen van Adrian Newey bij Red Bull kijkt, had hij vijf jaar nodig om een kampioenschap te winnen. Mercedes kocht Brawn GP, net nadat het team een titel gewonnen had (in 2009 red.). Toch hadden ze vijf jaar nodig om weer een wereldtitel te winnen. Dan gaat het nog over teams die het snel gedaan hebben. Niet iedereen is snel, want het heeft veel tijd nodig. Ik besefte al snel dat de eigenaren van Renault, of Alpine, helemaal niets van autosport snapten."
Szafnauer verklaart zijn woorden. "Het verwachtingspatroon kwam niet overeen met de realiteit. Ze wilden van de ene op de andere dag successen behalen. Ze wilden dat ik iedereen ontsloeg, alsof het een voetbalteam was, en dat ik 20 procent van de werknemers zou vervangen. Mijn reactie was dat het niet de juiste aanpak betrof en ik niet zomaar veel mensen kon ontslaan, ook omdat ze goed werk leverden. Het was puur om de cultuur te veranderen. Zo werkt het gewoon niet, dus toen wist ik dat het tijd was om te vertrekken. Ze hadden andere ideeën over hoe je een Formule 1-team moest leiden."
De beroemde RN365 kalender download is er weer! Zet de F1-kalender voor 2025 met een druk op de knop in jouw agenda en mis geen seconde van het nieuwe F1-seizoen.
Download de F1-kalenderMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!