De start van de Grand Prix van Saoedi-Arabië is het onderwerp van gesprek in de Formule 1. Max Verstappen probeerde Oscar Piastri voor te blijven, maar stak de chicane af. De stewards besloten uiteindelijk om een straf van vijf seconden uit te delen, waardoor Verstappen nipt naast de zege greep en zijn frustraties uitte.
De afgelopen jaren stond Jonathan Wheatley Verstappen altijd bij als het om zaken bij de stewards ging. Door de invloed van Wheatley werden straffen nog weleens milder, maar de Brit is inmiddels vertrokken bij Red Bull. Toch wil Stake F1-teambaas Wheatley wel wat kwijt over de start als hij ernaar wordt gevraagd.
"Oh, ik weet wat mijn gedachten waren!", vertelt Wheatley tegenover onder meer RacingNews365. "Ik zou iets anders gedaan hebben, of geadviseerd hebben om iets anders te doen. Ik wil niet dat iemand commentaar geeft op wat Stake F1 als team zou doen net zoals ik geen commentaar wil geven op wat andere mensen doen, maar in ons team zouden we het anders hebben aangepakt en er zeker een gesprek over hebben gevoerd om het anders aan te pakken."
Wheatley legt uit wat hij bedoelt. "Het was nu andersom, maar het leek een beetje op bocht 12 in Texas vorig jaar." Wheatley doelt op het moment tussen Verstappen en Lando Norris, waarna Norris een straf van vijf seconden kreeg omdat hij buiten de baan een positie pakte. "Ik denk dat we daar wel wat van geleerd hebben. Ik heb nog nooit twee identieke incidenten gezien. Het is zo'n dynamische situatie, inhalen."
Grindbak
Volgens Wheatley moet er met veel scenario's rekening gehouden worden. "Je moet rekening houden met de banden, of iemand meer snelheid heeft en of iemand DRS heeft en de andere coureur misschien ook. Het is zo'n dynamische situatie en dan moet je in al die spelletjes ook nog een rempunt kiezen. Er zijn situaties geweest waarin ik gesprekken heb gevoerd met coureurs met wie ik heb samengewerkt en waarin ik heb gezegd: 'je had hem daar nog 2 centimeter meer kunnen geven en dat zou het leven van de stewards een stuk makkelijker hebben gemaakt'. De stewards moeten beslissen of je een autobreedte ruimte hebt gelaten of niet. Ik hou van dat element van de sport en ik denk dat de FIA en de coureurs heel hard hebben gewerkt aan de regels die momenteel worden gehanteerd."
De mening van Wheatley? Een grindbak had alles voorkomen. Hij laat dan ook een ander geluid horen over het moment van Verstappen en Piastri, omdat hij denkt dat het heel menselijk is wat Verstappen deed. "Als er een grindbak ligt, hanteert de coureur een iets andere benadering. Het is gewoon heel menselijk. Als er een mogelijkheid is om van de baan te gaan en het later op te lossen... Dat hebben we eerder gezien. Ik wil niet achteraf praten, maar ik heb nooit naar bocht één (in Jeddah red.) gekeken en bijvoorbeeld gedacht dat er een grindbak moest komen. Dat terwijl ik naar bocht 12 in Austin keek en dacht dat er een oplossing voor moest komen."
Ook interessant:
Max Verstappen vervulde een hoofdrol tijdens de Grand Prix van Saoedi-Arabië, die achteraf al in de eerste bocht werd beslist. Hoe hebben Rudy van Buren, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk naar hét moment gekeken? Ze bespreken het in een kakelverse Formule 1-podcast van RacingNews365!
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!
Regenracer
Ik vind die grindbakken ,als ze te dicht bij de race baan liggen , gevaarlijk vanwege het grind dat mogelijk op de baan komt en ongelukken kunnen veroorzaken .
SaskiaBroem
Plus dat je voor elke landing in de grindbak een SC situatie gaat krijgen.
Regenracer
Absoluut, niet heel interesant die grind bakken
Pappenheimer
Racebaan? Was ist denn dass?
Edwin_B.
Racebaan = Rennstrecke
Bullsnake
Gaan we er nu 2 weken over blijven hebben
Dit bericht is aangepast op:
Pietersen
Zolang wij allemaal blijven happen zal het tot de laatste punt uitgemolken worden.
j-dw#80045
Grindbak is helemaal niet nodig. Gewoon doorrijden. Was een race incident.
Pappenheimer
Mocht het andersom geweest zijn dan was jij de eerste die had lopen piepen 😉😂🤣
j-dw#80045
Nee zo ben ik niet 👍😂
Lonsaw
Dan stel ik voor dat we voor 2026 een dikke rubberen stootrand rond de F1 auto's verplicht gaan stellen en op 4x4 banden gaan rijden. Dan kunnen ze in de meeste gevallen gewoon weer door na een contact of een grindbak.
Jan van Dijk
Het is heel simpel, Max had een waardeloze start en hij had de positie terug moeten geven, dit zeg ik als groot Verstappen fan, gewoon niet zeuren en doorgaan.
bert60
en zo is het en denk ik er ook over
Sir_Honeste
Max is een fantastische coureur maar een enorm slechte verliezer. Als hij dreigt te verliezen (bocht of race) is het vaak alles of niets. Hij had gewoon achter Piastri aan moeten gaan en hem via drs of undercut moeten inhalen. Nu naait ie zichzelf 5 sec aan. Waarom kunnen ongeveer 8 andere auto’s wel aan de buitenkant de 1e bocht nemen via dezelfde route als Verstappen?
Vrooaaaaar
Ze kozen juist ervoor omdat niet te doen om de zelfde reden (vuile lucht) dat Piastri niet voorbij Verstappen kwam. Sterker nog, Verstappen liep uit op Piastri omdat om die reden hij zijn banden aan het opbranden was. En twee auto's die door bocht 1 gaan, uit de middenmoot, vergelijken met de twee auto's die vooraan rijden gaat nergens over. Piastri kon ook never nooit niet die bocht op een normale manier halen.
Mairlwd
Karrenmaar, je schrijft dat hij maar had moeten remmen. Ik hoop dat je dit niet meent. Als hij had geremd dan was er een ware kettingbotsing geweest waar hij dan terecht de schuld van had gekregen. Hij kon onmogelijk remmen met 18 auto's achter hem.
Rednasss
Heel veel woorden voor niks.
Nelson
Waar had Max naar toe gemoeten? Hij werd buiten de baan geduwd door Piastri. Ze kunnen het ook tegen elkaar weg strepen. Piastri had volgens mij ruimte moeten geven aan degene die aan de buitenkant zit. Max moest de baan wel af. Dit is ook al zo vaak tegen Max gebruikt. Het lijkt er wel op hoe kan ik Max toch iedere keer straffen.
Dit bericht is aangepast op:
Eagle
Dat is niet helemaal waar. Vorig jaar in Austin kreeg Norris 5 sec. straf toen Max bij hem aan de binnenkant zat en Norris buiten de baan ging. Aan de andere kant: Max en Lewis hebben zoiets ook aan de hand gehad en Lewis kreeg toen juist weer geen straf (Max ook niet, dus werd afgedaan al race incident). Het lijkt allemaal willekeur, maar wij hebben niet alle data waar de beslissing op gebaseerd is.
Scoot
Willekeur is de juiste benaming, Piastri had nooit de intentie om ruimte te geven. Max was alweer teruggegaan naar de racelijn om de bocht wel goed aan te snijden. Maar daar werd geen ruimte gelaten.
Nelson
Volgens mij was dit ook in Mexico. Max had toen ook de binnenkant en Max kreeg toe wel een straf