Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waar Leclerc het verschil met Verstappen maakte tijdens de kwalificatie in Spanje

Lange tijd leek Max Verstappen op weg te zijn naar de poleposition op het circuit van Barcelona. Rivaal Charles Leclerc herpakte zich na een spin ijzersterk, terwijl Verstappen geen laatste run kon rijden door technische problemen. Waar maakte de Ferrari-coureur het verschil? RacingNews365 analyseert de rondes van beide titelkandidaten.

Drie tienden, dat bedroeg uiteindelijk het verschil tussen Charles Leclerc en Max Verstappen aan het einde van de kwalificatie voor de Spaanse Grand Prix. De Nederlander baalde na afloop dat hij vanwege een haperende DRS geen nieuwe poging kon doen in de slotseconden. En dat juist op het moment dat de baan optimaal was en Leclerc onder de tijd van de Nederlander dook met een ultiem rondje. De ronde van Leclerc was uitstekend en eigenlijk liet hij het nergens liggen. Als we kijken naar de data van beide coureurs dan vallen direct een paar dingen op. Allereerst is Verstappen tijdens diens snelste ronde sneller dan Leclerc in de eerste sector. Al het gehele weekend is de Red Bull sneller op het lange rechte stuk en daardoor in sector 1. Verstappen begint tijd te verliezen vanaf de eerste bochtencombinatie en eigenlijk verliest hij in alle daaropvolgende bochten tijd op Leclerc. De bochtensnelheid ligt steeds nipt lager dan die van de Ferrari-coureur, die in sector 3 bovendien een hogere snelheid heeft bij het uitkomen van de bochten.

Leclerc glijdt minder en shortshift meer

Op basis van de data is ook goed te zien dat Leclerc minder last van een glijdende auto heeft dan Verstappen. De Nederlander moet soms (marginaal) liften - zie de grafiek gelabeld 'throttle'. Daarop is te zien hoe diep het gaspedaal wordt ingedrukt, van 0 tot 100 procent. Opvallend is ook dat Leclerc er in diverse bochten voor kiest om te 'short shiften'. Hij gaat sneller door de versnellingen heen dan Verstappen, iets dat goed zichtbaar is in de bochtige derde sector. Zie daarvoor de op een na onderste grafiek, gelabeld 'gears', waar je kan zien wanneer er wordt geschakeld.

Voordeel Red Bull op rechte stukken klein

Verstappen pakt in bocht 13/14 wel wat tijd terug op Leclerc, maar dat is niet voldoende om in de buurt van de 1.18,7 te komen. Op de onderstaande afbeelding is op basis van de mini-sectortijden duidelijk zichtbaar waar Leclerc tijd wint ten opzichte van Verstappen. De Red Bull is nog altijd iets sneller op de rechte stukken, maar het verschil qua topsnelheid is marginaal te noemen. Leclerc hijgde Verstappen op ieder meetpunt in de nek, waarbij het verschil vaak slecht één schamele kilometer per uur bedroeg. Wel bereikt de Red Bull deze snelheid eerder. De overmacht van Red Bull op de rechte stukken, waar de RB18 eerder dit jaar tot 10 kilometer per uur sneller was dan de concurrentie, is in Barcelona in ieder geval niet aanwezig. De upgrade van Ferrari lijkt goed zijn werk te doen, terwijl ook Mercedes een stap heeft gezet. Verstappen sprak na de kwalificatie dan ook de hoop uit dat Red Bull op korte termijn ook updates beschikbaar heeft.

Viaplay
x
Max "Wolff zei tegen Verstappen: 'Neem Marko mee naar Mercedes'"