Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waar vindt de verwarring over de puntentelling voor ingekorte races haar oorsprong?

Na de verkorte Formule 1 Grand Prix van Japan heeft de FIA keurig de regels opgevolgd zoals die in het sportieve reglement staan opgesteld met betrekking tot het uitdelen van het volledige aantal punten. Maar waar kwam dan de verwarring vandaan?

De FIA kreeg er flink van langs direct na de Formule 1 Grand Prix van Japan. Hoe stond men immers toe dat er vertwijfeling bestond over het wel of niet winnen van de wereldtitel door Max Verstappen? Want hoeveel punten werden er nou uitgedeeld in die ingekorte race? Echter, die vertwijfeling was er bij de FIA in het geheel niet, daar was men zeker van de zaak. De vertwijfeling ontstond elders en vindt haar oorsprong vermoedelijk in februari van dit jaar. Maar eerst gaan we nog iets verder terug in de tijd. Max Verstappen 'won' de verregende Grand Prix van België in 2021 louter door wat ronden achter de safety car te rijden. Het aantal punten voor die race werd gehalveerd, maar achteraf voelde dat toch allemaal wat ongemakkelijk en stiekem ook onverdiend. Daarom werden er enkele nieuwe regels opgesteld. Zo zouden er per 2022 0 punten worden toegekend als er twee of minder ronden in competitie (dus ook zonder safety car) gereden zouden worden. Voorheen telden ronden achter de safety car wél gewoon mee, vandaar dat Verstappen en alle anderen op Spa gewoon punten kregen. De schaal van de puntenverdeling werd ook aangepast. Voorheen kregen coureurs óf de volle mep, óf een gehalveerd aantal punten. Nu werken ze met vier systemen die corresponderen met de totaal afgelegde afstand van de race. Tot 25% krijg je ruwweg 25% van het totaal aantal punten, tot 50% ruwweg 50%, enz. enz. Het is een regel die op 14 februari middels een officieel schrijven van de FIA werd aangekondigd. De nieuwe puntentelling werden met tabellen keurig inzichtelijk gemaakt. Echter, nergens stond vermeld dat die afwijkende puntentellingen enkel golden als een race na een neutralisatie niet meer hervat kon worden. Pakken we echter het volledige sportieve reglement erbij, waarvan op dezelfde dag een geüpdatete versie werd gepubliceerd, dan staat die regel wel vermeld, nota bene als één van de eerste regels, onder artikel 6.5. "If a race is suspended in accordance with Article 57, and cannot be resumed, points for each title will be awarded in accordance with the following criteria:" Sterker nog, het is een regel die al jaren en jaren in het sportieve reglement is opgenomen. Er wordt dus enkel afgeweken van het toekennen van de volle mep aan punten als een race na stillegging niet kan worden hervat. De GP van Japan werd na stillegging wel hervat en werd in zekere zin ook voltooid, want de coureurs reden immers onder het zwart-wit geblokt door. Waarschijnlijk ligt de verwarring dus in het feit dat het persbericht van 14 februari van dit jaar geen melding maakte van een regel die al jaren bestond (en in grote lijnen ook ongewijzigd bleef). Dat hoefde de FIA dus ook niet te doen, maar om redenen van context zou dat met terugwerkende kracht wel ontzettend handig zijn geweest.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi