Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Formule 1 2022

Waar vindt de verwarring over de puntentelling voor ingekorte races haar oorsprong?

Na de verkorte Formule 1 Grand Prix van Japan heeft de FIA keurig de regels opgevolgd zoals die in het sportieve reglement staan opgesteld met betrekking tot het uitdelen van het volledige aantal punten. Maar waar kwam dan de verwarring vandaan?

Verstappen Japan 2022
Analyse
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

De FIA kreeg er flink van langs direct na de Formule 1 Grand Prix van Japan. Hoe stond men immers toe dat er vertwijfeling bestond over het wel of niet winnen van de wereldtitel door Max Verstappen? Want hoeveel punten werden er nou uitgedeeld in die ingekorte race? Echter, die vertwijfeling was er bij de FIA in het geheel niet, daar was men zeker van de zaak. De vertwijfeling ontstond elders en vindt haar oorsprong vermoedelijk in februari van dit jaar.

Maar eerst gaan we nog iets verder terug in de tijd. Max Verstappen 'won' de verregende Grand Prix van België in 2021 louter door wat ronden achter de safety car te rijden. Het aantal punten voor die race werd gehalveerd, maar achteraf voelde dat toch allemaal wat ongemakkelijk en stiekem ook onverdiend. Daarom werden er enkele nieuwe regels opgesteld. Zo zouden er per 2022 0 punten worden toegekend als er twee of minder ronden in competitie (dus ook zonder safety car) gereden zouden worden. Voorheen telden ronden achter de safety car wél gewoon mee, vandaar dat Verstappen en alle anderen op Spa gewoon punten kregen.

De schaal van de puntenverdeling werd ook aangepast. Voorheen kregen coureurs óf de volle mep, óf een gehalveerd aantal punten. Nu werken ze met vier systemen die corresponderen met de totaal afgelegde afstand van de race. Tot 25% krijg je ruwweg 25% van het totaal aantal punten, tot 50% ruwweg 50%, enz. enz.

Het is een regel die op 14 februari middels een officieel schrijven van de FIA werd aangekondigd. De nieuwe puntentelling werden met tabellen keurig inzichtelijk gemaakt. Echter, nergens stond vermeld dat die afwijkende puntentellingen enkel golden als een race na een neutralisatie niet meer hervat kon worden. Pakken we echter het volledige sportieve reglement erbij, waarvan op dezelfde dag een geüpdatete versie werd gepubliceerd, dan staat die regel wel vermeld, nota bene als één van de eerste regels, onder artikel 6.5.

"If a race is suspended in accordance with Article 57, and cannot be resumed, points for each title will be awarded in accordance with the following criteria:"

Sterker nog, het is een regel die al jaren en jaren in het sportieve reglement is opgenomen. Er wordt dus enkel afgeweken van het toekennen van de volle mep aan punten als een race na stillegging niet kan worden hervat. De GP van Japan werd na stillegging wel hervat en werd in zekere zin ook voltooid, want de coureurs reden immers onder het zwart-wit geblokt door.

Waarschijnlijk ligt de verwarring dus in het feit dat het persbericht van 14 februari van dit jaar geen melding maakte van een regel die al jaren bestond (en in grote lijnen ook ongewijzigd bleef). Dat hoefde de FIA dus ook niet te doen, maar om redenen van context zou dat met terugwerkende kracht wel ontzettend handig zijn geweest.

Ook interessant:

Weergaloze Verstappen gaf concurrentie rijles

Wat een ronduit opmerkelijk raceweekend hebben we achter de rug! Van de wereldtitel van Max Verstappen tot de aankondiging van Nyck de Vries bij AlphaTauri. Van tractoren op de baan tot complete onduidelijkheid over de puntentelling. Dit en meer bespreken coureur Tom Coronel, F1-expert Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk in de nieuwste Formule 1-podcast van RacingNews365.

Speel de Viaplay Pitstop Challenge en maak kans op een VIP kartavond met Tom Coronel.

Speel nu de pitstop game

Formule 1 GP Japan 2022 RN365 Nieuwsdossier

8 reacties

RN365 Special
Verstappen koestert 'huwelijk' met geliefde Lambiase: "Maar wie is het mannetje, wie het vrouwtje?"

RacingNews365 zat na het F1-seizoen samen met niemand minder dan Max Verstappen voor een exclusief interview. In dit eerste deel vertelt Max over Gianpiero 'GP' Lambiase, zijn race-engineer met wie hij als het even kan voor altijd samen wil werken. Hij beschrijft de onderlinge relatie gekscherend als een 'huwelijk'. Maar wie is nou het mannetje en wie het vrouwtje?

Lees meer
Viaplay
x
Exclusief Verstappen pareert Leclerc: 'Hij verloor de F1-wereldtitel al eerder'