Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom bandenfluisteraars aankomend weekend hun ei kwijt kunnen in Japan

De 'bandenfluisteraars' zullen dit weekend in het voordeel zijn. Het managen van de banden op het snelle en bochtige circuit van Suzuka is namelijk erg belangrijk. We leggen je graag uit waarom.

Dit weekend reist het Formule 1-circus na twee jaar van afwezigheid af naar Suzuka voor de Grand Prix van Japan. Met haar vele snelle bochten is het een uniek circuit op de kalender en wordt het door vele coureurs dan ook gezien als een van de favoriete circuits op de F1-kalender. Carlos Galbally, als Head of Tyre Science de bandengoeroe van Ferrari, blikt vooruit op het weekend en tekent op dat het managen van de banden op dit circuit erg belangrijk zal zijn. "Het is een circuit waarop er veel energie door de banden gaat, gekenmerkt door haar snelle secties met bochten. Het is voor de banden een afwijkend circuit wat betreft de energieverdeling tussen linkse en rechtse bochten, want het is het meest symmetrische circuit van het jaar - waarbij er in totaal evenveel energie door de banden gaat in de linkse als in de rechtse bochten", zo legt Galbally uit. "Vanwege de vele energie die door de banden heen gaat, neemt Pirelli de drie hardste compounds mee (C1/C2/C3), wat eigenlijk de minst voorkomende combinatie is. Deze combinatie wordt dit jaar in totaal namelijk slechts tijdens vijf Grands Prix-weekenden gebruikt, waarvan Japan de laatste is." "De bandenslijtage is door de lange bochten bovendien aan de hoge kant, terwijl de mate waarin de banden over de baan schuren gemiddeld tot hoog is. De combinatie van al deze factoren samen met het onvoorspelbare weer maakt Suzuka tot een intense test voor elk aspect van het bandenmanagement."

De afstelling van de auto

Het maakt nogal een verschil om de auto zo af te stellen dat deze snel is over een enkele ronde én over meerdere rondes. Met andere woorden: stel je de auto met het oog op de kwalificatie, de race of ga je er juist tussenin zitten? Vooral op Suzuka is die keuze erg belangrijk, zo laat Galbally weten. "Net als op andere circuits waar relatief veel van de banden wordt gevraagd, zoals in Spanje, Groot-Brittannië of Nederland, zal het belangrijk zijn om de juiste balans te vinden tussen het opwarmen van de banden over één ronde en het tegengaan van overbelasting van de banden over een langere afstand. Dat vergt altijd een compromis wat betreft de afstelling van de auto voor de kwalificatie en de race." Vrijdag wordt dan ook zeer belangrijk, benadrukt de Spanjaard. "De lange runs in VT2 zullen van cruciaal belang zijn, omdat ze de beste kans bieden om gegevens te verzamelen die nodig zijn voor het bandenmanagement tijdens de race. Dit helpt ons als team om de coureurs aanwijzingen te geven en speelt altijd een cruciale rol in de zoektocht naar de beste strategie."

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"