Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Formule 1 Grand Prix Japan 2022

Waarom bandenfluisteraars aankomend weekend hun ei kwijt kunnen in Japan

De 'bandenfluisteraars' zullen dit weekend in het voordeel zijn. Het managen van de banden op het snelle en bochtige circuit van Suzuka is namelijk erg belangrijk. We leggen je graag uit waarom.

Tyres
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Dit weekend reist het Formule 1-circus na twee jaar van afwezigheid af naar Suzuka voor de Grand Prix van Japan. Met haar vele snelle bochten is het een uniek circuit op de kalender en wordt het door vele coureurs dan ook gezien als een van de favoriete circuits op de F1-kalender.

Carlos Galbally, als Head of Tyre Science de bandengoeroe van Ferrari, blikt vooruit op het weekend en tekent op dat het managen van de banden op dit circuit erg belangrijk zal zijn.

"Het is een circuit waarop er veel energie door de banden gaat, gekenmerkt door haar snelle secties met bochten. Het is voor de banden een afwijkend circuit wat betreft de energieverdeling tussen linkse en rechtse bochten, want het is het meest symmetrische circuit van het jaar - waarbij er in totaal evenveel energie door de banden gaat in de linkse als in de rechtse bochten", zo legt Galbally uit.

"Vanwege de vele energie die door de banden heen gaat, neemt Pirelli de drie hardste compounds mee (C1/C2/C3), wat eigenlijk de minst voorkomende combinatie is. Deze combinatie wordt dit jaar in totaal namelijk slechts tijdens vijf Grands Prix-weekenden gebruikt, waarvan Japan de laatste is."

"De bandenslijtage is door de lange bochten bovendien aan de hoge kant, terwijl de mate waarin de banden over de baan schuren gemiddeld tot hoog is. De combinatie van al deze factoren samen met het onvoorspelbare weer maakt Suzuka tot een intense test voor elk aspect van het bandenmanagement."

De afstelling van de auto

Het maakt nogal een verschil om de auto zo af te stellen dat deze snel is over een enkele ronde én over meerdere rondes. Met andere woorden: stel je de auto met het oog op de kwalificatie, de race of ga je er juist tussenin zitten? Vooral op Suzuka is die keuze erg belangrijk, zo laat Galbally weten.

"Net als op andere circuits waar relatief veel van de banden wordt gevraagd, zoals in Spanje, Groot-Brittannië of Nederland, zal het belangrijk zijn om de juiste balans te vinden tussen het opwarmen van de banden over één ronde en het tegengaan van overbelasting van de banden over een langere afstand. Dat vergt altijd een compromis wat betreft de afstelling van de auto voor de kwalificatie en de race."

Vrijdag wordt dan ook zeer belangrijk, benadrukt de Spanjaard. "De lange runs in VT2 zullen van cruciaal belang zijn, omdat ze de beste kans bieden om gegevens te verzamelen die nodig zijn voor het bandenmanagement tijdens de race. Dit helpt ons als team om de coureurs aanwijzingen te geven en speelt altijd een cruciale rol in de zoektocht naar de beste strategie."

Ook interessant:

Gefrustreerde Verstappen zet F1-wereldtitel in de koelkast

Wat ging er bij Red Bull mis en wie of wat was daar debet aan? En wat maken de heren van de podcast van de controverse rond Red Bull en het mogelijk overschrijden van de budgetlimiet? Dit en meer bespreken coureur Tom Coronel, F1-expert Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk in de nieuwste Formule 1-podcast van RacingNews365.

Speel de Viaplay Pitstop Challenge en maak kans op een VIP kartavond met Tom Coronel.

Speel nu de pitstop game
Forbidden

Weddenschappen Ferrari

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

Formule 1 GP Japan 2022 RN365 Nieuwsdossier

17 reacties

RN365 Special
Red Bull-kopstukken vreesden even het ergste voor Verstappens kampioensbolide

RacingNews365 zat na het F1-seizoen exclusief samen met twee Red Bull-kopstukken. Technisch directeur Pierre Wache en Chief Engineer Paul Monaghan. Zij praten uitgebreid over de RB18 waarmee Verstappen dit jaar vijftien races won. Voorafgaand aan het seizoen vreesden ze nog dat de auto misschien 'beschadigd' zou zijn door het kampioensgevecht in 2021. Dat en meer lees je in ons interview.

Lees meer
Viaplay
x
Verboden FIA grijpt in en verbiedt Mercedes innovatie-per direct