Het was een idee dat ooit onder de douche ontstond. De Formule 1 vond het rechte stuk van startfinish op Circuit Zandvoort te kort voor een DRS-zone. Het verlengen van het rechte stuk kon niet, want daarmee zou beschermd natuurgebied aangetast worden. Circuitmanager Niek Oude Luttikhuis brak zich het hoofd over de kwestie en onder de douche bedacht hij dat de Arie Luyendykbocht ingezet kon worden als verlengstuk van het rechte stuk. Een kombocht kon de oplossing zijn, zo redeneerde hij. Zo kunnen de F1-coureurs met open DRS door de laatste bocht rijden, waardoor startfinish in feite kunstmatig verlengd wordt. Diverse simulaties toonden vervolgens aan dat het kon en de rest is geschiedenis. Echter, dit jaar rijden de coureurs nog niet met open DRS door de kombocht. De Formule 1-organisatie wil het eerste jaar gebruiken om het nodige te evalueren, om het dan volgend jaar eventueel wel te doen zoals uitgedacht. Als RacingNews365 de sportief directeur van de Grand Prix van Nederland, Jan Lammers, vraagt naar het hoe en waarom van het besluit, kan Lammers begrip opbrengen voor het standpunt van de Formule 1: "Ze willen eerst alles zien en ervaren voordat ze zo'n beslissing nemen. Ik snap dat wel, en ik voorzie ook niet dat dat heel veel gaat veranderen." Als Lammers zou moeten inschatten waar de voorzichtigheid vandaan komt, legt hij uit de praktijk toch anders is dan de simulaties die aan de F1 zijn voorgelegd: "In simulaties zijn de hoogteverschillen moeilijk in kaart te brengen. Coureurs die het circuit in de simulator verkennen, zijn bij aankomst verrast door de hoogteverschillen tussen de kombocht en het rechte stuk. Dus misschien dat de F1 daarom heeft besloten wat meer data in de praktijk te willen verzamelen. En ik denk dat als ze constateren dat het veilig is, ze dat onmiddellijk invoeren (in 2022, red.)." Lammers benadrukt dat het uitblijven van DRS in de Arie Luyendykbocht de inhaalkansen niet negatief beïnvloedt: "Nee, dat lijkt me niet, maar met een dag of vier weten we dat zeker. Je kan het misschien het beste vergelijken met een start achter de safety car, waarbij mensen eerst even exact willen zien hoe de situatie is."
Meest gelezen