Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom Ferrari voorlopig nog niet uit de penarie is

Zeg je Formule 1, dan zegt menigeen ook automatisch Ferrari. Het Italiaanse merk boezemt ontzag in, rijdt altijd vooraan en is het merk waar iedereen voor wil rijden. Echter, dat was altijd zo. Maar Ferrari zit momenteel in de hoek waar de klappen vallen en Ferrari zal voorlopig nog wel even blijven incasseren.

De Ferrari's waren afgelopen weekend op Spa-Francorchamps gemiddeld zo'n 1,3 seconden langzamer dan een jaar geleden op exact hetzelfde circuit, dat terwijl alle andere teams er in tijd op vooruit waren gegaan. Ergens in de voorbije twaalf maanden heeft Ferrari een compleet verkeerde afslag genomen en de weg terug is een lange. Over het hoe een waarom Ferrari zo traag is, verschillen de kenners van mening. Voor Tom Coronel bijvoorbeeld is dit hét bewijs van vals spel in 2019 en hij hangt ook een groot deel van het prestatieverlies daaraan op. Formule 1-baas Ross Brawn spreekt dat tegen en wijst op het feit dat Ferrari de banden niet aan de praat kreeg: "Dat verschil van 1,3 seconde laat zich immers niet uitleggen door vermogen alleen." Of Ferrari nu wel of niet illegaal bezig is geweest met de motor, het lijkt er sterk op dat Ferrari de focus veel te veel op de motor heeft gelegd, waardoor het chassis een ondergeschoven kindje is geworden. Met die motor die niet meer zo dominant is als vorig jaar, kunnen de tekortkomingen van het mindere chassis niet meer gecompenseerd worden. Wat ook niet helpt, zo luidt de redenering van Jan Lammers in gesprek met RacingNews365 , is dat de coronacrisis met name in Italië hard insloeg. "Ferrari is gevestigd in het epicentrum van de coronacrisis in Italië. De lockdown aldaar heeft de achterstand van Ferrari vergroot. het zit echt niet allemaal in de motor. Toen de FIA vorig jaar immers die technical directives uitvaardigde, was Ferrari wel wat langzamer, maar niet zoveel langzamer als nu. Bovendien zie je ook dat Ferrari gedurende het seizoen verder wegglijdt."

Het grootste probleem van Ferrari is misschien niet eens dat men op dit moment te langzaam is, maar het feit dat er op korte tot middellange termijn geen verandering in zal komen. Immers, de motorontwikkeling is aan banden gelegd gedurende het huidige seizoen, terwijl men voor 2021 ook nauwelijks iets mag veranderen aan het chassis van de auto. De vrij ontwikkeling van de auto heeft plaatsgemaakt voor een tokensysteem. Ferrari mag net als alle andere teams twee probleemgebieden aanwijzen om aan te werken, maar in grote lijnen blijven de auto's van volgend jaar gelijk aan die van dit jaar. Die twee tokens gaan niet voor de gedroomde stap voorwaarts zorgen, zoveel is ook teambaas Mattia Binotto wel duidelijk. "Het verleden heeft wel aangegeven dat het vaak jaren kan duren voordat de weg naar boven wordt ingezet. We kunnen in de Formule 1 nu eenmaal geen shortcuts nemen. Stabiliteit en geduld zijn noodzakelijk." De eerste echte kans om het tij deels te keren dient zich pas in 2022 aan. Dan gaat het technische reglement volledig op de schop, waarbij de auto's aanzienlijk minder downforce krijgen en beter in staat moeten zijn om wiel-aan-wiel met elkaar te racen. Het chassis wordt dus compleet opnieuw ontworpen en gebouwd, maar dat neemt niet weg dat de motorformule 1 voor dat jaar sterk gebaseerd zal zijn op de huidige reglementen. Binotto richt zijn pijlen dan ook met namelijk op 2022, al wil hij 2021 nog niet afschrijven: "Ons voornaamste plan is om ons vanaf nu te richten op de komende jaren, natuurlijk op 2021, maar zeker ook op 2022." Tom Coronel weet één ding zeker: "Max had gewoon gelijk over die illegale Ferrari". Alles over de beschamende prestaties van Ferrari, maar ook de nieuwe motorregels voor komend weekend hoor je in de nieuwste RN365-podcast, met autocoureur Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen.

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Portimao Verstappen test Ferrari in Portugal