Het grote gissen naar het hoe en waarom van de zwarte vlaggen kon na een klein kwartier trainen in Monaco beginnen. Werd het Haas F1 verboden om door te rijden met de logo's van Rich Energy, de hoofdsponsor wiens logo centraal staat in een rechtszaak, omdat die één op één over zou zijn genomen van fietsenmerk Whyte Bikes? Nee, dat toch niet. Al snel meldde Haas F1 dat er problemen waren problemen met de data- en radioverbindingen tussen de auto's en de pitbox en dat daarom de auto's naar binnen werden geroepen. Had de FIA dat dan onverantwoord geacht? Nee, dat toch ook niet. Het was echter wel de wedstrijdleiding die Romain Grosjean en Kevin Magnussen middels de zwarte vlag naar binnen stuurden, het verzoek daarvoor kwam echter van Haas F1 zelf. "We hadden inderdaad te kampen met communicatieproblemen van en naar de auto's", zo doet teambaas Guenther Steiner in gesprek met Autosport.com uit de doeken. "Via de pitborden vroegen we onze coureurs om binnen te komen, maar dat zagen ze niet, dus moesten we ons wenden tot iets minder conventionele methoden." "We vroegen de wedstrijdleiding om onze rijders de zwarte vlag te tonen, waardoor ze verplicht werden onmiddellijk naar binnen te komen. Dat deden ze en met nog twintig minuten te gaan konden ze zonder problemen weer naar buiten rijden." Steiner berispte zijn coureurs onder het mom van 'wie niet zien wil, moet maar voelen', en hoopt dat Grosjean en Magnussen hun lesje hebben geleerd: "Als je vijf ronden lang niks hoort over de boordradio zou je logischerwijs kunnen denken dat er iets mis is. Ze dienen bovendien altijd de pitborden in de gaten te houden!"
Meest gelezen