Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom Haas in Hongarije dubbel werd gestraft voor haar geniale strategie

Het Haas-team dacht tijdens de Grand Prix van Hongarije twee belangrijke punten te hebben gescoord na een slimme strategische beslissing, maar enkele uren na de race werden beide coureurs van het Amerikaanse team bestraft. Waarom eigenlijk?

Door het dolle heen was Kevin Magnussen toen hij vorig weekend in Hongarije de zwart wit geblokte vlag zag. "Ik kan je wel zoenen!", riep hij direct na de race enthousiast via de teamradio naar zijn engineer. Door een geniale strategische beslissing had Haas namelijk beslag gelegd op de eerste twee punten van het seizoen. Toch bleek de beslissing achteraf niet zo geniaal te zijn als in eerste instantie werd gedacht. De beide Haas-coureur kregen namelijk een straf van de FIA aan de broek. Er werden tien seconden bij zowel de eindtijd van Magnussen als Romain Grosjean opgeteld, waardoor de Deen terugzakte van plaats negen naar plaats tien. De twee o zo belangrijke behaalde WK-punten werden daardoor gehalveerd. Uiteindelijk moest Haas het met een enkel schamel punt doen.

De op papier geniale zet

Aan het einde van de opwarmronde doken beide Haas-coureurs meteen de pitstraat in. Terwijl de achttien andere coureurs zich op hun intermediate banden opstelden op de grid - waarbij Raikkonen zich overigens verslikte in zijn juiste startvak, omdat de twee Haas-coureurs voor hem verdwenen waren - maakten zowel Kevin Magnussen als Romain Grosjean de keuze om een nieuwe set van de medium droogweerbanden onder hun Haas VF-20 te laten schroeven. Het gevolg: zowel Magnussen als Grosjean moest vanuit de pitstraat de race starten, waardoor ze beiden enkele plekken verloren. Omdat de (inmiddels niet meer zo) natte baan snel opdroogde reden ze echter meteen aan het begin van de race snellere sectortijden dan de rest van het veld. Nadat een groot deel van de andere coureurs na ronde één of twee naar binnen reden om eveneens om droogweerbanden te gaan, kwamen de Haas-bolides plots bovendrijven. Ze reden ineens op de derde en vierde positie, een geniale zet dus, zeker op de Hungaroring, waar het inhalen zeer lastig is en track position van groot belang is. Magnussen wist zich in zijn Haas-bolide, die op papier samen met Alfa Romeo en Williams de traagste van het veld is, knap stand te houden en uiteindelijk als achtste over de finish te komen. Grosjean had wat minder geluk, nadat hij door een touche met Red Bull-coureur Alexander Albon schade opliep aan zijn voorvleugel. Maar, het team scoorde haar eerste twee punten, waarna een klein feestje ontstond in de Amerikaanse garage. Tekst gaat verder onder de afbeelding .

Feestvreugde ruw verstoord

Plots kwam daar zondagavond het bericht dat Haas zich bij de stewards moest melden, vanwege een vermeende overtreding tijdens de race. Het ging om een overtreding van artikel 27.1 van de Sporting Regulations van de Formule 1. Een kijkje in het regelboek leert dat deze regel stelt dat 'coureurs hun bolide alleen en zonder hulp van buitenaf moeten besturen'. Welke regel was er dan overtreden? Hadden de Haas-bolides speciale software die de coureurs hielpen op de natte baan? Hadden de coureurs speciale koppelingen die in de regen het bijtpunt beter konden vinden, waarvoor Alfa Romeo vorig jaar in Duitsland werd gestraft? Nee, is het antwoord. Het ging namelijk puur en alleen om de communicatie tussen de coureurs en hun engineers tijdens de opwarmronde, zo legde wedstrijdleider Michael Masi na afloop van de race uit tegenover onder meer RacingNews365 . Dit is namelijk niet toegestaan. Halverwege het seizoen 2016 werd het verbod op radiocommunicatie tussen engineers en coureurs opgeheven. Dat verbod was enige tijd daarvoor ingevoerd, omdat men vond dat de coureurs te veel hulp van buitenaf kregen. De FIA benadrukte destijds echter dat het verbod op radiocommunicatie om de coureur te helpen, dat ook onder artikel 27.1 valt, nog wel verboden was tijdens de opwarmronde. De rest van de race mag het wel gewoon, zodat ook wij fans beter mee kunnen genieten van alles wat er gebeurt tijdens een Grand Prix. Omdat beide coureurs door hun engineers naar binnen werden geroepen, kregen ze dus uiteindelijk een straf van tien seconden. "Oké Kevin, we gaan nu een pitstop maken, box box box! ", waren de woorden die zorgen voor de straf van Magnussen, terwijl bij zijn Franse teamgenoot de woorden ' Box, Romain , Box!", al genoeg waren voor de straf. Overigens was Kvyat tijdens de opwarmronde ook te horen via zijn teamradio. Ook hij wilde een pitstop maken voor droogweerbanden, maar zijn oproep werd simpelweg genegeerd door zijn team. Zo voorkwam AlphaTauri een straf voor de Rus, al wist hij uiteindelijk geen punten te scoren en Magnussen wel. Dus misschien was de zet van Haas ondanks de straffen wel geniaal? Met medewerking van Dieter Rencken .

Viaplay
x
LIVE Eerste vrije training Formule 1 GP China 2024