Niet elk team is helemaal tevreden over de nieuwe generatie Formule 1-bolides. Het beste voorbeeld hiervan is Mercedes, het voorheen zeer dominante team dat nu ineens in 'niemandsland' rijdt achter topteams Red Bull en Ferrari. Het grootste probleem van het team is porpoising, het stuiteren van de bolide op (middel)hoge snelheid. Op hobbelige circuits, zoals in Bakoe, is dat voor de coureurs enorm zwaar, want door de hobbels krijgt de auto ook nog eens te maken met 'botomming', waarbij de auto constant en op een hoge frequentie de vloer hard raakt. In Azerbeidzjan bereikten de problemen daardoor een nieuw hoogtepunt. Het extreem lange rechte stuk in Bakoe verergerde het probleem en na afloop van de race kon Lewis Hamilton maar met moeite uit zijn auto stappen. Teambaas Toto Wolff liet weten dat Hamilton misschien niet eens in actie komt in Canada, terwijl George Russell waarschuwt voor een 'heftig ongeluk' met het gestuiter. Mercedes klaagt er op los, maar een oplossing, in ieder geval op de korte termijn, in het kader van een reglementswijziging zit er niet in. Althans, de kans is zo goed als nul.
Mogelijke oplossingen en waarom het niet gaat lukken
Mercedes wil graag dat er actie wordt ondernomen. Dit kan door bijvoorbeeld de teams te verplichten een minimale rijhoogte te hanteren of door actieve ophanging te (her)introduceren in de Formule 1. Hierdoor kan de bolide hoger liggen op de rechte stukken en weer lager in de bochtige gedeeltes. Dit is echter verboden op het moment. Een reglementswijziging is natuurlijk mogelijk, maar dergelijke wijzigingen zijn zeer ingrijpend. Een reglementswijziging kan daarnaast niet zomaar worden doorgevoerd. De regels staan vast en mocht er voor volgend jaar nog wat veranderen, dan moet er eerst gestemd worden. Bij 28 van de 30 stemmen vóór, wordt er pas iets aangepast. Deze stemmen zijn overigens verdeeld over één stem per F1-team, tien voor de FIA en tien voor de Formule 1. Een 'super majority', 28 stemmen voor, lijkt er dus niet in te zitten. Zelfs al lukte dit wel, dan duurt het nog een hele tijd voordat de wijzigingen zijn doorgevoerd in de koningsklasse. Grote reglementswijzigingen hebben namelijk een aanlooptijd van twee jaar nodig om ingevoerd te kunnen worden, wat dus betekent dat er in 2024 pas echt iets verandert. Bovendien gaat de Formule 1 in 2026 wederom op de schop met onder andere nieuwe motorreglementen. Een grote wijziging vlak daarvoor is dus onrealistisch.
Porpoising geen nieuw probleem in de Formule 1
Het is niet de eerste keer in de geschiedenis van de F1 dat teams en coureurs te maken hebben met porpoising. Ground effect bestond al in de late jaren zeventig. Ook toen kwamen ze porpoising tegen. De teams met bolides die minder stuiterden, hadden er geen enkel probleem mee. De teams waar het echter wél een issue was, daar was het probleem juist heel groot en werd er vanuit dat kamp ook een groot probleem gemaakt. Stel Russell zou zelf geen probleem hebben met een stuiterende bolide, had hij er dan een probleem van gemaakt? Het enige dat er heel misschien zou kunnen, is de invoering van actieve vering in F1-bolides om het stuiteren tegen te gaan. Dat zou grote regelveranderingen nodig hebben, dus wederom die 28 van de 30 stemmen. Ook dan zal het pas in 2024 van start kunnen gaan. Esteban Ocon lijkt dit in gesprek met onder meer RacingNews365 ook door te hebben. "Ik begrijp dat er gesprekken gaande zijn over de toekomst. De FIA houdt er rekening mee en ik denk dat de auto's inderdaad moeten worden verbeterd." "Het zal de komende twee jaar niet gebeuren, dat is duidelijk. Het gaat over de lange termijn. De FIA moet het handhaven, dus de beslissing is aan hen", aldus de Fransman. "Er zullen altijd mensen tegen zijn. Als je gebruik kan maken van de regels en zo een voordeel kan halen voor je team, dan zal je dat altijd doen. Zo gaat dat in F1."
Meest gelezen