Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom Lewis Hamilton niet naar Ferrari gaat

Al maandenlang wordt Lewis Hamilton gelinkt aan een sensationele overstap naar Ferrari. De kans dat dit gaat gebeuren is echter bijzonder klein.

Wie kijkt naar de erelijst van Lewis Hamilton ziet een coureur die hard op weg is om statisch op nagenoeg alle vlakken de meest succesvolste ooit te worden. Mocht de Brit erin slagen om dit seizoen de zevende wereldtitel te veroveren, dan komt hij daarmee op gelijke hoogte met recordkampioen Michael Schumacher. Wat zou er mooier zijn dan bij Ferrari op jacht gaan naar een achtste tittel?

Hamilton is de koning van Mercedes

Verandering van spijs kan goed zijn voor een coureur, maar Hamilton heeft bij Mercedes alles dat zijn hartje begeert. Een miljoenencontract, de perfecte teambaas en de wetenschap dat hij de volledige steun heeft binnen Mercedes. Hamilton is het perfecte uithangbord voor de Duitse autofabrikant. Hij is verdomde snel, beschikt over tientallen miljoenen volgers die hij ook uitstekend weet te entertainen, is ondernemend en ‘degelijk’ – iets dat bij de ‘ster’ van Mercedes past. Nee, noodzaak om van coureur te wisselen is er voor Mercedes allerminst. “Wat Mercedes doet voor een coureur heb ik nog nooit gezien in de Formule 1. Je bent echt een onderdeel van het team en dat voor je leven lang”, liet de coureur recent nog ontvallen.

Ferrari kan Hamilton geen zekerheid bieden

Voor de paar miljoen meer of minder per jaar hoeft Hamilton het niet meer te doen. Zijn vermogen wordt geschat op ruim $ 500 miljoen dollar. Bij Ferrari kan hij naar verluidt nog wat meer verdienen dan bij Mercedes, maar die miljoenen bieden geen garanties. Ferrari is niet in staat geweest om sinds 2007 een wereldkampioen te leveren bij de coureurs. Enkele malen was het er dicht bij, maar van een constante vorm is geen sprake. Mercedes is daarentegen oerdegelijk – zowel qua auto als qua team. Geen rare uithalen, geen bijzondere dalen en al helemaal geen guerrillastrijd met de media. Bij Ferrari wachten alleen onzekerheden voor Hamilton. Kan het team hem wel een winnende auto bieden? Hoe wordt zijn relatie met de kei harde, en vaak schofterige, Italiaanse media? Michael Schumacher, Fernando Alonso en Sebastian Vettel weten hoe lastig het is om succesvol te worden bij Ferrari. Alleen Schumacher werd er écht succesvol, maar had daar wel vijf jaar voor nodig. Die tijd heeft Hamilton, 35 jaar, niet meer.

Nieuw teamgevecht is niet wat Hamilton wil

Natuurlijk, vraag Hamilton of het hem uitmaakt wie zijn teamgenoot wordt en hij zal ‘nee’ zeggen. Maar de Brit wil, net als iedere andere stercoureur, een teamgenoot die net wat minder is. Max Verstappen heeft dat met Alexander Albon en Lewis Hamilton met Valtteri Bottas. De ideale tweede violen. Bij Ferrari is Charles Leclerc de man voor de toekomst. In hem is fors geïnvesteerd en het wonderkind uit Monaco moet Ferrari de wereldtitel bezorgen. Hamilton weet dat hij op moet boksen tegen de jongeling die niets te verliezen heeft. Voor de Brit kan het hem echter alles kosten, indien hij niet langer dominant is.

Het merk Hamilton is meer dan een coureur

Hamilton houdt van een rijk leven buiten de Formule 1 om. Hij wenst veel vrijheid te krijgen om zijn eigen dingen te kunnen doen. Zo ambieert hij een carrière in de muziek, droomt hij van Hollywood en is hij nu al actief op de catwalk. Daarnaast opereert hij als uithangbord voor Tommy Hilfiger, dat mede dankzij zijn inzet ook de kledingsponsor van Mercedes is geworden. Hamilton is veel meer dan een coureur, het is een zakenman. Iemand met een eigen mening en ambities die ook ver buiten het asfalt reiken. Bij Mercedes kan hij zijn wie hij wil zijn en zijn leven zo inrichten als hij dat wil. Die vrijheid is uniek in de Formule 1.

Hamilton de wereldverbeteraar

Het leed in de wereld ontgaat Hamilton niet. De Brit zet zichzelf graag in voor diverse goede doelen. Zo wil hij de wereld bevrijden van de ‘plastic soep’ in de oceanen, steunt hij goede doelen die zich richten op het welzijn van (beschermde) diersoorten en streeft hij naar een duurzame planeet. Autofabrikant Mercedes wil de komende jaren in sneltreinvaart ‘carbon neutral’ opereren. “Voor mij is duurzaamheid erg belangrijk. Ik werk nauw met Mercedes samen om als eerste team ‘carbon neutral’ te worden. Daar wil ik onderdeel van zijn.”

Vertrouwen

Hamilton en teambaas Toto Wolff zijn als twee handen op een buik. Het tweetal werkt sinds 2013 met elkaar samen en kent elkaar door en door. De relatie is uitstekend en deze is gebouwd op vertrouwen. Wolff weet hoe vrij hij Hamilton kan laten en accepteert dat zijn coureur soms events mist, omdat hij op dat moment bezig is met zijn eigen bezigheden. Alleen door de ijzersterke vertrouwensband tussen beide partijen kunnen ze opereren zoals ze dat nu doen.

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"