Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Mercedes legt uit waarom de interne problemen nog niet opgelost kunnen worden

Mercedes heeft nog altijd niet alle problemen met haar bolide opgelost. Het is ook lastig om tussen de races door data te verzamelen, want de windtunnel en andere simulaties werken niet mee in het nabootsen en oplossen van porpoising.

Na de eerste negen races van het Formule 1-kampioenschap in 2022 heeft Mercedes nog altijd grote problemen. De auto stuitert te veel en de snelheid is ver te zoeken, waardoor ze een flinke achterstand hebben opgebouwd op topteams Red Bull en Ferrari. Vaak wordt er gevraagd wat er mis gaat, maar de Duitse renstal kan het maar lastig uitleggen. De reden daarvoor is simpel. "Als we dat antwoord hadden, dan hadden we het probleem natuurlijk al opgelost", aldus James Allison, Chief Technical Officer van Mercedes, in gesprek met Sky Sports . "Als je weet wat je fout hebt gedaan, dan kan je de diagnose stellen en de juiste stappen nemen om het te verhelpen." Allison legt uit dat ze de goede kant op gaan bij het team, maar er nog veel werk aan de winkel is. "We zagen dit probleem duidelijk niet aankomen, net als bij anderen in de pitstraat. We zitten er bovenop, maar de auto heeft nog steeds weinig grip aan de achterkant. Ook is het nog niet bepaald plezant om er mee te rijden doordat alle auto's zo stijf en sterk zijn." "En ja, het is geen competitief pakket, maar waarom dat zo was toen we hiermee aankwamen? Ik denk dat dat ons in de loop de der tijd duidelijk wordt."

De problemen bij de Mercedes-windtunnel

Vowles legt uit waardoor Mercedes - en ook menig ander team - niet alles kon voorzien in de windtunnel. "De regels zijn hier erg duidelijk. Je mag in de windtunnel maar op 50 meter per seconde (180 kilometer per uur), wat veel minder hard is dan op het circuit. De windtunnel is dus geen handige plek om je hiervoor voor te bereiden of het probleem op te lossen." Ook de CFD-tools, de tool waar de luchtstromen worden gesimuleerd, is volgens Vowles niet de handigste plek om porpoising te zien. "Ze zijn hier niet op gefocust, dat is al meer dan tien jaar zo. Je moet dan alles opnieuw gaan uitvinden, terwijl je je al gerealiseerd hebt dat je in een kuil bent gevallen en er niet echt meer uit kan."

Viaplay
x
Analyse GP Spanje sleutelmoment in Formule 1-kampioenschap