Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Mercedes

Mercedes legt uit waarom de interne problemen nog niet opgelost kunnen worden

Mercedes heeft nog altijd niet alle problemen met haar bolide opgelost. Het is ook lastig om tussen de races door data te verzamelen, want de windtunnel en andere simulaties werken niet mee in het nabootsen en oplossen van porpoising.

Russell Canada
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPB

Na de eerste negen races van het Formule 1-kampioenschap in 2022 heeft Mercedes nog altijd grote problemen. De auto stuitert te veel en de snelheid is ver te zoeken, waardoor ze een flinke achterstand hebben opgebouwd op topteams Red Bull en Ferrari. Vaak wordt er gevraagd wat er mis gaat, maar de Duitse renstal kan het maar lastig uitleggen.

De reden daarvoor is simpel. "Als we dat antwoord hadden, dan hadden we het probleem natuurlijk al opgelost", aldus James Allison, Chief Technical Officer van Mercedes, in gesprek met Sky Sports. "Als je weet wat je fout hebt gedaan, dan kan je de diagnose stellen en de juiste stappen nemen om het te verhelpen."

Allison legt uit dat ze de goede kant op gaan bij het team, maar er nog veel werk aan de winkel is. "We zagen dit probleem duidelijk niet aankomen, net als bij anderen in de pitstraat. We zitten er bovenop, maar de auto heeft nog steeds weinig grip aan de achterkant. Ook is het nog niet bepaald plezant om er mee te rijden doordat alle auto's zo stijf en sterk zijn."

"En ja, het is geen competitief pakket, maar waarom dat zo was toen we hiermee aankwamen? Ik denk dat dat ons in de loop de der tijd duidelijk wordt."

De problemen bij de Mercedes-windtunnel

Vowles legt uit waardoor Mercedes - en ook menig ander team - niet alles kon voorzien in de windtunnel. "De regels zijn hier erg duidelijk. Je mag in de windtunnel maar op 50 meter per seconde (180 kilometer per uur), wat veel minder hard is dan op het circuit. De windtunnel is dus geen handige plek om je hiervoor voor te bereiden of het probleem op te lossen."

Ook de CFD-tools, de tool waar de luchtstromen worden gesimuleerd, is volgens Vowles niet de handigste plek om porpoising te zien. "Ze zijn hier niet op gefocust, dat is al meer dan tien jaar zo. Je moet dan alles opnieuw gaan uitvinden, terwijl je je al gerealiseerd hebt dat je in een kuil bent gevallen en er niet echt meer uit kan."

Ook interessant:

Verstappen zou in een Ferrari nog dominanter zijn

In de nieuwste RacingNews365 F1-podcast blikken Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk uitgebreid terug op de GP van Canada, maar bespreken ze ook alle ophef omtrent de FIA, Mercedes, het gestuiter en nog veel meer. Beluister 'm hieronder!

17 reacties

RN365 Special
Waarom het stuiterende Mercedes eens heel goed in de Formule 1-spiegel moet kijken

Bij Mercedes zou men graag zien dat er iets wordt gedaan aan de stuiterproblemen in de Formule 1, maar zoals onze technisch F1-analist Paolo Filisetti redeneert en uitlegt, moet het team bij zichzelf ten rade gaan en er geen politiek spelletje van maken.

Lees meer
Viaplay
x
RN365-podcast Direct na de zomerstop weten we of Verstappen kampioen wordt