Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom Racing Point wel door mag racen met de ‘illegale’ brake ducts

Na maanden van onduidelijkheid omtrent de 'roze Mercedes' van Racing Point hebben de stewards vandaag een besluit genomen. Nadat Renault protest had ingediend tegen de brake ducts van Racing Point, werd geoordeeld dat deze in strijd met de reglementen zijn.

Het team van Racing Point ontving vrijdagmorgen een forse straf. De stewards oordeelden dat de brake ducts in strijd zijn met het sportieve reglement. Desondanks mag het team toch doorrijden met deze brake ducts. De zaak tegen Racing Point werd aangespannen door Renault. De Franse renstal vond dat de RP20 wel erg veel weghad van de Mercedes W10 uit 2019. Als twee druppels water leken de beide auto’s op elkaar, wat al tijdens de wintertests voor volop kritiek zorgde. Renault beet zichzelf vast in het ontwerp van de Racing Point en ging op zoek naar onregelmatigheden. Had Racing Point een maas in de wet gevonden of niet? Duidelijk was dat het team een ‘roze Mercedes’ had gebouwd. Naar eigen zeggen op basis van foto’s en videobeelden van de Mercedes uit 2019. De concurrentie nam de Racing Point onder de loep en Renault verzamelde voldoende bewijs om een protest in te dienen. Dit deed het na de GP van Stiermarken, de tweede race van het seizoen. Het protest was daarbij niet gericht op de gehele bolide van Racing Point, maar specifiek op de brake ducts.

Waarom de brake ducts?

Teams mogen een aantal zogeheten 'listed parts' kopen van andere teams, waaronder versnellingsbakken. Vorig jaar mochten de teams nog gebruik maken van gekochte brake ducts, maar in 2020 niet meer. Racing Point kocht het ontwerp van de brake ducts van Mercedes in 2019, maar kon destijds alleen het ontwerp van de voorremmen gebruiken. Het protest van Renault was dan ook niet gericht op de items die in 2019 al gebruikt waren, maar op de brake ducts voor de achterremmen. Deze konden in 2019 niet gebruikt worden, doordat de wagen van Racing Point hiervoor niet geschikt was. Na het kopiëren van de Mercedes van vorig jaar kon het team deze wel toepassen en dit deed het ook. De items staan echter dit jaar niet langer op de lijst van onderdelen die gekocht mogen worden bij anderen.

Waarom de straf?

In de Formule 1 heb je een technisch en een sportief reglement. Racing Point’s brake ducts voldeden altijd aan het technische reglement, een reglement dat voornamelijk ingaat op techniek en performance. Het sportieve reglement omvat de regels omtrent wat geoorloofd is en wat niet. Daarin staat in appendix 6 dat teams zelf hun brake ducts moeten ontwerpen. Dit heeft Racing Point niet gedaan: de brake ducts verschillen nauwelijks van die van Mercedes. Sterker nog, ze zijn ontworpen aan de hand van de tekeningen en modellen van Mercedes. Uiteindelijk werd er in de afgelopen maand data verzameld van Mercedes en Racing Point. De technische mensen van beide teams, en Renault, werden uitgenodigd voor een zitting. Daarbij werd onder meer bewijs gevraagd van Racing Point, dat moest bewijzen dat het de onderdelen zelf ontworpen en vervaardigd had. Geconstateerd werd dat de verschillen tussen de brake ducts van Mercedes en Racing Point minimaal waren. Laatstgenoemde voerde aan dat het liefst 883 wijzigingen had aangebracht tijdens het ontwerpproces van de brake ducts. De stewards oordeelden anders. Het feit dat de brake ducts in 2019 ontworpen waren, maakt geen verschil voor het sportieve reglement van 2020. Daarin staat dat ieder team zijn eigen brake ducts moet ontwerpen. Dit betekent dat Racing Point op dat vlak in overtreding is. Brake ducts werden in april 2019 al aangekondigd als listed item voor 2020. Racing Point gebruikte voor het ontwerp van haar brake ducts CAD-tekeningen die het in 2019 verkreeg van Mercedes. Mercedes wordt daarom grotendeels gezien als de ontwerper van het onderdeel, niet Racing Point.

Wat houdt de straf in?

Racing Point moet een boete betalen van $ 400.000 voor de overtreding. Een bedrag dat gelijk zou moeten staan aan de ontwikkelingskosten die het team heeft bespaard door de onderdelen te kopiëren. Daarnaast verliest het team 15 WK-punten in het constructeurskampioenschap. Dit heeft geen effect op de gescoorde punten van coureurs Sergio Perez en Lance Stroll. Wel loopt het team mogelijk veel prijzengeld mis doordat het 15 punten ziet vervliegen en staat het slechts zesde in de WK-tussenstand nu. Voor de eerste Grand Prix waarin Renault protest indiende, die van Stiermarken, wordt het team bestraft. Voor de overige Grands Prix die tussen het eerste protest, de nieuwe protesten van Renault en het vonnis plaatsvonden krijgt het team alleen een reprimande.

Waarom mag Racing Point de brake ducts blijven gebruiken?

De brake ducts voor de voorremmen waren reeds legaal en voldeden aan het sportieve en technische reglement. Racing Point had immers met deze onderdelen in 2019 al gereden. De brake ducts voor de achterremmen voldoen ook aan het technische reglement, maar het ontwerp ervan niet aan het sportieve reglement. Met het inlossen van de straf is er op sportief vlak een sanctie opgelegd. Deze geldt voor het gehele seizoen. Racing Point mag de bestaande brake ducts blijven gebruiken en eventueel aanpassingen aanbrengen, te meer omdat ze de kennis en diverse designs reeds in bezit hebben. Naar eigen zeggen gaat het daarbij om 883 modificaties ten opzichte van de originele Mercedes brake ducts. Uptdate: Renault gaat mogelijk in beroep tegen de uitspraak. Het team vindt de straf voor Racing Point te laag en beraadt zich op vervolgstappen.

Viaplay
x
Topontwerper 'Newey verlaat Red Bull Racing aan het einde van het seizoen'