Na lang debatteren, discussiëren, ruziën en meer werd het afgelopen week dan toch officieel: vanaf de Belgische GP en vanaf het begin van 2023 zullen er nieuwe regels in werking treden. Dit weekend moeten (sommige) teams wijzigingen doorvoeren aan hun vloerplank, die op sommige plekken misschien te flexibel zou zijn. In 2023 wordt er vervolgens harder ingegrepen en moeten de teams wijzigingen aanbrengen aan het design van hun bolides, omdat er een aantal technische regels anders zullen zijn dan dit seizoen. We vroegen onze technisch F1-analist, Paolo Filisetti, om deze nieuwe 2023-regels onder de loep te nemen.
Nieuwe regels een feit
Afgelopen dinsdag werden de nieuwe, voorgestelde regels geratificeerd door het hoogste FIA-orgaan: The World Motorsport Council. Er was de laatste tijd veel onenigheid over de nieuwe, voorgestelde regels die porpoising tegen moeten gaan. Voorstanders, zoals Mercedes, vonden dat het nog lang had geduurd, want in eerste instantie kwam de FIA rond de GP van Canada al met een Technical Directive die nieuwe regels voorschreef. Deze werd uiteindelijk uitgesteld en verfijnd, maar vanaf vrijdag zijn de regels toch een feit. Tegenstanders, zoals Red Bull en Ferrari, vinden dat de regels nergens voor nodig zijn. De afgelopen maanden hebben de teams nauwelijks meer last gehad van porpoising en bovendien zijn er genoeg knappe koppen aanwezig in de koningsklasse van de autosport die er voor moeten kunnen zorgen dat de problemen uiteindelijk verdwijnen. Onder het mom van veiligheid kon de FIA toch de regels doorvoeren, maar er werd met de verschillende partijen toch een compromis gevonden voor de regels die per 2023 in werking zullen treden. De meerderheid van de teams was tegen die nieuwe regels, maar daar had de FIA dus deels maling aan.
Minder radicaal dan eerst
Kijkend naar de nieuwe regels voor 2023, zien we ten eerste wijzigingen die in het verlengde liggen van de TD die tijdens het GP-weekend op Spa-Francorchamps ingaan. Twee van de zes gaten die dit jaar de vloerplank zitten, verdwijnen namelijk. Met behulp van die gaten wordt de dikte van de vloerplank na een race gemeten, om te kijken hoeveel deze is gesleten. Voordeel van een overmatig slijtende vloerplank (omdat deze meer klappen incasseert, hoe lager de auto op de weg ligt, red.) kan vooral worden opgedaan bij het achterste gedeelte van de plank. De twee gaten aan de voorkant van de plank (die er alleen zijn zodat er gecontroleerd kan worden) zullen in 2023 verdwijnen, omdat er dus geen praktisch nut meer is om deze te hebben. Als we verder kijken naar de vloer, dan zien we dat de FIA in eerste instantie wilde dat de Formule 1-teams per 2023 de randen van de vloer van hun bolides verplicht met 25 millimeter zouden verhogen. Na veel wikken en wegen en discussiëren is dit uiteindelijk teruggebracht tot 15 millimeter. Daarnaast moet ook een onderdeel aan de onderkant van de vloer, waar de Venturi-kanalen en de diffuser in elkaar overlopen, met 10 millimeter worden verhoogd. Kort gezegd zijn het veranderingen die de huidige aerodynamische concepten van de F1-bolides niet verstoren. Enkele aerodynamici in de paddock vertellen me dat er niet heel veel downforce zal worden verloren door de wijzigingen en dat de verloren downforce relatief makkelijk terug kan worden gewonnen.
25 millimeter had veel meer gevolgen had
Als de FIA de regels had doorgevoerd die ze in eerste instantie hadden opgesteld, waarbij de teams de randen van hun vloer niet met 10 maar met 25 millimeter hadden moeten verhogen, dan had dat juist veel grotere gevolgen gehad voor de Formule 1-teams. Niet alleen had dat een groot effect gehad op de aerodynamica van de bolides, maar ook op andere vlakken, zoals de ligging van de componenten onder de motorkap, de ligging van bijvoorbeeld de uitlaat van een F1-bolide en nog veel meer andere gevolgen. Alles werkt in zo'n geval door, waardoor er veel gewijzigd had moeten worden. En dat terwijl we al in augustus zitten, dus dat zou een grote kopzorg zijn geweest voor alle tien de Formule 1-teams. Toch zouden vier van de teams achter de nieuwe regels hebben gestaan. Van in ieder geval Mercedes en McLaren weten we dat ze voor waren, terwijl Ferrari en Red Bull tegen waren, waardoor we aan kunnen nemen dat hun klantenteams dat ook waren. Alhoewel de gevolgen door de compromis nu zijn te overzien, betekent het niet dat de F1-teams al achterover leunend verder kunnen met hun huidige 2023-designs. Nee, de vloer moet nog steeds opnieuw ontwikkeld worden in aanloop naar het volgende seizoen, dus daar zal veel tijd en dus ook geld in gaan zitten. Het kan bovendien betekenen dat sommige teams een streep moeten zetten door enkele updates voor dit jaar. De FIA wilde koste wat kost een oplossing vinden voor het porpoising, de teams niet allemaal, maar het veiligheidsorgaan overwon. Een compromis was toen de oplossing. In het Italiaans hebben we er een uitdrukking voor: mal comune, mezzo gaudio, wat betekent dat een gedeeld probleem een half probleem is. Als iets slecht is voor iedereen, dan is het gedeeltelijk ook goed nieuws voor alle partijen. De 2023-regels gooien naar mijn mening niet alles overhoop, maar efficiënt kan je het niet noemen.
Maar sommige teams hebben geen last van porpoising?
Toch hoor ik je denken: niet iedereen had last van porpoising, zoals Red Bull en in mindere mate Ferrari. Waarom is het dan voor hen niet een groter probleem? De hoedanigheid van deze nieuwe regels zullen er in mijn optiek in ieder geval niet voor zorgen dat de pikorde in de Formule 1 overhoop wordt gegooid. Degenen die dit jaar een goed wagendesign hadden, zullen namelijk niet opeens in het nadeel zijn ten opzichte van de teams die dit jaar de plank hebben misgeslagen. Ik ben het er echter wel mee eens dat de regels omtrent de vloerplank ook pas volgend seizoen ingevoerd hadden moeten worden, en niet al tijdens dit jaar. De FIA zelf verwacht in ieder geval dat de auto's in 2023 ondanks de wijzigingen weer een stuk sneller zullen zijn dan dit seizoen, tot wel twee seconden als je het vergelijkt met begin 2022. Al met al een bijzonder proces, maar de gevolgen zijn als het goed is uiteindelijk te overzien voor teams als Red Bull en Ferrari.
Meest gelezen