De concurrenten van Mercedes en Ferrari waren de afgelopen dagen al op het asfalt te vinden, maar Red Bull liet lang op zich wachten. Mercedes rustte Lewis Hamilton en Valtteri Bottas uit met een 2018-bolide, daar waar ook Sebastian Vettel en Charles Leclerc in een auto uit 2018 in actie kwamen. Van Red Bull werd aangenomen dat het niet zou testen voorafgaand aan de Grand Prix van Oostenrijk, te meer omdat Helmut Marko en Max Verstappen lieten weten hier weinig toegevoegde waarde in te zien. Het team strooide de concurrentie echter zand in de ogen. Marko liet vorige week al optekenen dat Red Bull met de nieuwe RB16 op 25 juli in actie zou komen, een datum die direct vraagtekens opleverde aangezien dit pas na de derde Grand Prix van 2020 was. Officieel bevestigde het team de datum van 25 juni en het circuit van Silverstone nooit, maar als een verrassing kwam het niet dat er nu alsnog getest werd. Waarom ging Red Bull dan toch overstag?
Testing 1,2,3
De laatste keer dat de RB16 van Red Bull het asfalt zag was tijdens de wintertestdagen in Barcelona, waarvan de laatste werd afgewerkt op 28 februari. Vervolgens werd de auto getransporteerd naar Melbourne, Australië. Daar werd echter nooit gereden en de vernieuwde RB16 had zo nog geen meter gereden, voordat hij weer huiswaarts kon keren naar de Red Bull-fabriek. Het team werkte ondertussen door aan het verbeteren van de auto, daar waar ook motorleverancier Honda niet stil zat. De data, verzameld tijdens de zes testdagen op het circuit van Barcelona vormde de basis voor een grote upgrade die volgens Helmut Marko omschreven werd als 'Barcelona-upgrade'. De Spaanse race staat te boek als race waarin volop upgrades geïntroduceerd worden. Doordat de F1-kalender steeds veranderde en men uiteindelijk pas op vrijdag 3 juli in Oostenrijk van start gaat, heeft Red Bull inmiddels nog een upgrade klaar. Dit betekent een derde upgrade van de RB16 die nog niet getest is, na de eerste nieuwe onderdelen voor de Australische Grand Prix en de Spaanse upgrade. De onderdelen zijn wel getest middels CFD (computersimulaties) en in de windtunnel, maar nooit op de baan. De tijd die beschikbaar was in de windtunnel was bovendien beperkt, doordat de fabrieken van de F1-teams een verplichte sluiting van 63 dagen kenden. De filmdag van vandaag biedt Red Bull de enige kans om de nieuwe onderdelen te testen en data te verzamelen, alvorens het afreist naar Oostenrijk. Deze data kan nog ruim voor de eerste vrije training van 3 juli geanalyseerd worden, wat een goede indicatie moet geven over de performance van deze onderdelen. Op een filmdag mogen de teams maximaal 100 kilometer afleggen op speciale Pirelli-banden met een afwijkende compound ten opzichte van de banden die gedurende het 2020-seizoen gebruikt worden. Teams hebben gedurende een kalenderjaar twee filmdagen tot hun beschikking, Red Bull verbruikte de eerste in februari bij de shake down van de RB16, destijds met Max Verstappen achter het stuur. Krijgen we de titanenstrijd tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton? Mogen we Ferrari al uitvlakken? Deze en andere vragen worden uitgebreid besproken in de nieuwste podcast van RacingNews365 met F1-journalist Ruud Dimmers, autocoureur Tom Coronel en host Thomas van Groningen.
Meest gelezen