Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Red Bull Racing

Waarom Red Bull van een koude kermis thuiskwam in Zandvoort

Red Bull gebruikte tijdens de Grand Prix van Nederland onderdelen van eerder dit seizoen om de auto weer in balans te brengen. Die opzet slaagde echter niet, want Max Verstappen kwam 22 seconden na winnaar Lando Norris over de streep. Paolo Filisetti, technisch expert van RacingNews365, legt uit hoe dat komt.

Verstappen Race Zandvoort
Tech
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

Recent schreven we dat de RB20 een bolide leek die op zoek was naar haar eigen identiteit. Dat was om te onderstrepen dat de onverslaanbare kenmerken van begin dit seizoen geleidelijk aan minder waren geworden en zelfs bijna waren verdwenen. Het ging vooral om de kenmerkende balans en de precisie bij het insturen en nemen van de bochten. In wezen kon Max Verstappen durf tonen met de auto, omdat hij ook op een dynamische respons kon rekenen.

Het resultaat van de Grand Prix van Nederland, maar vooral het verloop van het hele weekend in Zandvoort, kunnen we met recht beschouwen als een koude douche voor het team uit Milton Keynes. Het is niet de tweede plaats achter Lando Norris die de Red Bull-technici hoofdbrekens bezorgt, eerder de achterstand in de race én het feit dat geen enkele correctie aan de RB20 een oplossing opleverde.

Zoals bekend gebruikte Red Bull een vloer van vóór de Grand Prix van Groot-Brittannië, met de gedachte dat de evolutie de algehele aerodynamische balans had verslechterd. Dat was niet het geval, want de auto had duidelijk onderstuur bij het insturen en overstuur bij het uitkomen van de bochten. Het zijn elementen die voortkomen uit het oorspronkelijke concept van de auto, al kwam dat niet naar voren in de eerste races. Toen waren de instellingen, configuraties en downforceniveaus niet tot extreem aan toe waren doorgevoerd.

Updates

Het probleem is dat de technici van Red Bull voor nieuwe afstellingen moesten kiezen door de verbeterde prestaties van de concurrentie. De rijhoogtes, vering en luchtweerstandniveaus moesten zodanig worden geoptimaliseerd dat ze konden concurreren met de efficiëntie van de andere teams, McLaren voorop. 

De extreme aanpassingen hebben de grenzen van het basisconcept blootgelegd. De RB20 had kunnen uitgroeien tot een altijd winnende bolide, áls en alleen áls het prestatievoordeel ongewijzigd was gebleven en de engineers sommige keuzes niet tot het uiterste hoefden door te voeren. 

Tegelijkertijd lijkt het er niet op dat Red Bull een verkeerd pad is ingeslagen met de updates. De ontwikkelingsrichting was gekoppeld aan het oorspronkelijke concept van de auto en kon daar niet van afwijken. De engineers staan dan ook voor een helse taak om de dynamische balans en efficiëntie van de eerste races te herstellen. Er doemt namelijk een belangrijk probleem op aan de horizon naast het budgetplafond: de beperking in windtunneltijd. 

Red Bull won vorig jaar het constructeurskampioenschap en krijgt daarom minder tijd om de auto te ontwikkelen. De engineers onder leiding van Pierre Wachè en vooral de aerodynamische afdeling onder leiding van Enrico Balbo moeten een zeer nauwkeurige analyse maken van de veranderingen in het gedrag van de auto tijdens de afgelopen races. Alleen een pragmatische en nuchtere aanpak kan misschien de gewenste resultaten opleveren: een terugkeer naar competitiviteit.

Scoort Feyenoord donderdag 19 september tegen Bayer Leverkusen? Dan keert Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit.

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+.

Win 50 keer jouw inzet!

Praat mee!

Viaplay
x
F1 Werking McLaren-achtervleugel onthuld