Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
Quali za 01 mei
Race zo 02 mei
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
Quali za 08 mei
Race zo 09 mei
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
Quali za 22 mei
Race zo 23 mei
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
Quali za 05 jun
Race zo 06 jun
mco
can
vr 11 jun - zo 13 jun
Quali za 12 jun
Race zo 13 jun
aze
fra
vr 25 jun - zo 27 jun
Quali za 26 jun
Race zo 27 jun
can
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
Quali za 03 jul
Race zo 04 jul
fra
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
Quali za 17 jul
Race zo 18 jul
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
Quali za 31 jul
Race zo 01 aug
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
Quali za 28 aug
Race zo 29 aug
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
Quali za 04 sep
Race zo 05 sep
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
Quali za 11 sep
Race zo 12 sep
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
sgp
vr 01 okt - zo 03 okt
Quali za 02 okt
Race zo 03 okt
rus
jpn
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
sgp
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
jpn
mex
vr 29 okt - zo 31 okt
Quali za 30 okt
Race zo 31 okt
usa
bra
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
mex
aus
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
aus
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
Start GP Portugal
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Wintertest Formule 1

Waarom testtijden heel weinig zeggen in de Formule 1

Het is zeer verleidelijk om te denken dat de uitslag van de pre-season test in Bahrein gelijk staat aan de volgorde van de teams voor 2021. Maar die tijden zeggen, mede dankzij het sandbaggen, eigenlijk heel weinig.

Analyse
Naar nieuwsoverzicht © Mercedes

Met de Bahrein-test in het vooruitzicht is het goed om stil te staan bij wat een rondetijd tijdens zo'n test nu eigenlijk zegt. Want, wie de snelste tijd rijdt, staat een fantastisch seizoen toe wachten en wie ergens achteraan hobbelt kan het maar beter opgeven. Toch? Nee. Het kan een indicatie geven, maar alle teams rijden een eigen programma en er zijn heel wat factoren van invloed op een rondetijd tijdens een test, inclusief een beetje zand in de ogenvan de concurrentie strooien.

Om daar maar eens mee te beginnen. Het zogenoemde sandbaggen heeft inmiddels een legendarische status aangemeten gekregen. Zodra Lewis Hamilton even niet de snelste ronde in handen heeft, wordt er vanuit alle hoeken geopperd dat Mercedes het rustig aan doet. Maar het werkt ook de andere kant op: afgelopen seizoen had Ferrari een uitstekende wintertest en waren ze consequent bovenin te vinden. Tot het seizoen begon en de Ferrari nergens te vinden was.

De vraag is waarom team dit doen. En reden kan zijn om de concurrentie in slaap te sussen. Als ze denken dat jij achterloopt, dan zouden ze het rustiger aan kunnen doen. Een andere reden is teams de concurrentie niet wijzer willen maken. Je zou een nieuw onderdeel van de auto kunnen laten of willen laten lijken alsof een nieuw onderdeel geen tijdwinst geeft. Bij Mercedes was het afgelopen seizoen in Barcelona bijvoorbeeld lastig om te zien hoeveel tijdwinst het gaf.

Sandbaggen doen teams op verschillende manieren. Zo zou de coureur bijvoorbeeld er in overleg met het team voor kunnen kiezen om niet compleet volgas te gaan. Het team kan ook de tank van een auto volgieten of juist bijna leeglaten om te verhullen hoe snel ze zijn. Een ander team kan dat niet controleren.

Een andere reden om te sandbaggen kan publiciteit zijn. Een team dat normaal gesproken achteraan rijdt en wellicht zelfs wel krap bij kas zit, krijgt op die manier meer tijd op het scherm en van de media. Mocht je bijvoorbeeld een Haas of een Williams ergens bovenaan een lijstje met uitslagen spotten, dan hebben ze waarschijnlijk een zogenoemde glory run gedaan; een bijna lege tank, de motor volledig open schroeven en zachte banden onder binden.

Toch kan het verstandig zijn om een aantal keer voluit te gaan. Zo krijgt een team een beter idee van hoe de auto zich gedraagt in de kwalificatie, wanneer de auto zo licht en snel mogelijk is. Sommige teams zullen dat in Bahrein meer doen dan andere teams, vooral de kleinere teams die wat meer te winnen hebben. Maar nu de auto's ten opzichte van afgelopen jaar redelijk hetzelfde zijn gebleven kunnen de kwalificatie-simulaties tot een minimum worden beperkt.

RN365 Nieuwsdossier Wintertest 2021

Alles wat je moet weten en wil zien van de Formule 1-wintertestdagen 2021 in Bahrein.

0 reacties

    x