Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom testtijden heel weinig zeggen in de Formule 1

Het is zeer verleidelijk om te denken dat de uitslag van de pre-season test in Bahrein gelijk staat aan de volgorde van de teams voor 2021. Maar die tijden zeggen, mede dankzij het sandbaggen, eigenlijk heel weinig.

Met de Bahrein-test in het vooruitzicht is het goed om stil te staan bij wat een rondetijd tijdens zo'n test nu eigenlijk zegt. Want, wie de snelste tijd rijdt, staat een fantastisch seizoen toe wachten en wie ergens achteraan hobbelt kan het maar beter opgeven. Toch? Nee. Het kan een indicatie geven, maar alle teams rijden een eigen programma en er zijn heel wat factoren van invloed op een rondetijd tijdens een test, inclusief een beetje zand in de ogenvan de concurrentie strooien. Om daar maar eens mee te beginnen. Het zogenoemde sandbaggen heeft inmiddels een legendarische status aangemeten gekregen. Zodra Lewis Hamilton even niet de snelste ronde in handen heeft, wordt er vanuit alle hoeken geopperd dat Mercedes het rustig aan doet. Maar het werkt ook de andere kant op: afgelopen seizoen had Ferrari een uitstekende wintertest en waren ze consequent bovenin te vinden. Tot het seizoen begon en de Ferrari nergens te vinden was. De vraag is waarom team dit doen. En reden kan zijn om de concurrentie in slaap te sussen. Als ze denken dat jij achterloopt, dan zouden ze het rustiger aan kunnen doen. Een andere reden is teams de concurrentie niet wijzer willen maken. Je zou een nieuw onderdeel van de auto kunnen laten of willen laten lijken alsof een nieuw onderdeel geen tijdwinst geeft. Bij Mercedes was het afgelopen seizoen in Barcelona bijvoorbeeld lastig om te zien hoeveel tijdwinst het gaf. Sandbaggen doen teams op verschillende manieren. Zo zou de coureur bijvoorbeeld er in overleg met het team voor kunnen kiezen om niet compleet volgas te gaan. Het team kan ook de tank van een auto volgieten of juist bijna leeglaten om te verhullen hoe snel ze zijn. Een ander team kan dat niet controleren. Een andere reden om te sandbaggen kan publiciteit zijn. Een team dat normaal gesproken achteraan rijdt en wellicht zelfs wel krap bij kas zit, krijgt op die manier meer tijd op het scherm en van de media. Mocht je bijvoorbeeld een Haas of een Williams ergens bovenaan een lijstje met uitslagen spotten, dan hebben ze waarschijnlijk een zogenoemde glory run gedaan; een bijna lege tank, de motor volledig open schroeven en zachte banden onder binden. Toch kan het verstandig zijn om een aantal keer voluit te gaan. Zo krijgt een team een beter idee van hoe de auto zich gedraagt in de kwalificatie, wanneer de auto zo licht en snel mogelijk is. Sommige teams zullen dat in Bahrein meer doen dan andere teams, vooral de kleinere teams die wat meer te winnen hebben. Maar nu de auto's ten opzichte van afgelopen jaar redelijk hetzelfde zijn gebleven kunnen de kwalificatie-simulaties tot een minimum worden beperkt.

Viaplay
x
Tv-rechten 'Formule 1 nog jarenlang te zien bij Viaplay'